Kisalföld, 1977. február (33. évfolyam, 26-49. szám)

1977-02-01 / 26. szám

Sokoldalú művészek A képen a világhírű szov­jet zongoraművész, Szvjatosz­­lav Richter látható, a kör­nyező falakon pedig ötven remek akvarell és rajz függ. Aki értő szemmel megnézi e festményeket és rajzokat, megállapíthatja, hogy a neves zenész két művészeti ágnak is komoly művelője. A talentumok ilyenfajta sokszorozása nem is olyan ritkaság a nagy művészek­nél, mint gondolnánk. Emlé­kezzünk csak Leonardo da Vincire, aki festő, szobrász, építész, író, zenész, anató­mus, a kísérletes természet­­tudomány előfutára volt egy­­személyben, egyszóval a tör­ténelem egyik legsokoldalúbb lángelméje. Alig marad el tőle sokoldalúságban Michel­angelo, ő a szobrászat, festé­szet és építészet felsőfokú művésze volt, és mellesleg még költőként is jól meg­állta a helyét. Giorgio Vása­rit is háromféle művészeti ág — festészet, építészet, iro­dalom — tette világhírűvé Wagner Richardról tud­juk, amellett, hogy kiváló zeneszerző volt, sajátos zene­drámáinak a szövegét is ma­ga írta. Dürer Albertet fes­tő- és fametszőtehetségén kí­vül az is híressé tette, hogy kiváló építészeti terveket ké­szített. Jókai Mór, irodal­munk kiemelkedő alakja ugyancsak szívesen festege­­tett, nem is tehetségtelenül. Századunkban sem kell messzire menni a jobbnál jobb példákért. Albert Schweitzer sokoldalúságáról aligha kell sokat szólnunk. A mexikói forradalmi festőt, Siqueirost építészeti remekek megálmodója és népe tüzes szavú költőjeként is tisztelik. Az 1965-ben elhunyt La Cor­busier neve sem csak világ­hírű építészeti alkotásai nyo­mán marad fenn, hanem ké­pei és művészetteoretikai munkássága által is. fff20 év­­ 20 óra" A Pécsett ülésező VI. orszá­gos diákparlament hétfőn az ajánlások elfogadásával be­fejezte munkáját. A parlament — többek között — javasolja, hogy ter­jesszék ki a gyors- és gép­író iskolák tanulóira a többi középiskolás diák számára biztosított szociális kedvez­ményeket. A Kommunista Ifjúsági Szövetség az idén ünnepli megalakulásának 20. évfor­dulóját. A baranyai diákok kezdeményezésére a parla­ment felhívással fordult a középiskolák KISZ-szerveze­­teihez és osztály-diákbizott­ságaihoz, hogy az évforduló tiszteletére „20 év — 20 óra” elnevezéssel szervezzenek társadalmi munkaakciót. A világegyetem igen nagy rejtélyének számítanak a kvazárok. A csillagászok 1963-ban fedezték fel a kva­­zárokat, amelyeknek „össze­egyeztethetetlen” tulajdon­ságai valósággal meghökken­tették őket. Azóta már a má­sodik évtizedben járunk, de­­a teoretikusok mind a mai napig nem tudták e jelenség megbízható modelljét kiala­kítani. Milyen ,, összeegyezte­the­tetlenség” hökkentette meg a tudósokat? A kvazár, amely még a legnagyobb teleszkópokkal nézve is különálló, morzsányi pontnak tűnik az égbolton, •százszorta annyi fényt sugá­roz ki, mint galaktikánk mind a 150 milliárd csillaga együtt­véve! Ugyanekkor ez a koz­mikus méretekben elenyé­szően kicsi „szentjánosbogár­­ka” az energia valóságos óce­ánját ömleszti ki, a rádióki­­su­gárzások tartományában is ugyanannyit, mint a Hattyú- A, ez az irdatlan rádiógalak­tika. A távolságmérésekből ki­tűnt, hogy ezek a rejtélyes objektumok a megfigyelhető világegyetem legszélén van­nak (a New Scientist című lap nemrégi jelentése szerint az amerikai tudósok felfedez­tek egy olyan kvazárt, amely 22 milliárd fényévnyire van!) Amikor pedig a radiointerfer­­rometria módszerével meg­mérték a kvazárok egyikének átmérőjét, kiderült, hogy az nem nagyobb a mi naprend­szerünknél. Ginzburg és Ozernoj az új hipotézis felállítói a SZUTA Fizikai Intézetében rendezett konferencián felszólalva, le­egyszerűsített formában, az alábbiakat fejtették ki. A galaktikák csillagmilli­­árdjai az evolúció során gázt bocsátanak ki, amely a gra­vitáció hatására mindenfelől a galaktika központja felé tö­rekszik. Mintegy százmillió­ év folyamán ebből az építő­anyagból olyan gigantikus testnek kell kialakulnia, amelynek tömege egymilliárd Nap tömegével egyenlő. Ez a naprendszer-méretű szuper­csillag forog, és erős mágne­ses tere van. (E két tulajdon­ság nélkül, mint ahogy­ ez Jakov Zeldovics akadémikus számításaiból kitűnik, az ilyen masztodon a kvazárok­ra jellemző kisugárzás rend­szerében mindössze tíz évig élne.) Ezért nevezték el ezt a szokatlan testet magnetoid­­nak vagy rotátornak. Hogyan konstruálta meg a természet a rotátort, amely oly hosszú ideig képes hatal­mas energia­hullámokkal el­árasztani a világegyetemet? Ez a „szerkezet” természete­sen bonyolultan működik, ezért csupán az általános eszméjéről szólunk. A rotá­­tor-magnetoid mágneses te­rének tengelye nem esik egy­be forgási tengelyével. (Némi szöget alkotnak egymással.) A forgási labilitás következ­tében a test egyenlítőjéről lefut a plazma, amely a szu­percsillag mágneses-dipól su­gárzásának övezetébe kerül­ve, fénysebesség körüli sebes­ségre gyorsul fel, és a mág­neses térben lefékeződve fantasztikus erősségű elektro­mágneses hullámokat kezd kibocsátani. A pulzár fergeteges tevé­kenységének ez az időszaka körülbelül egymillió évig tart , ezután egy sor fizikai folyamat következtében (e fo­lyamatokat a Ginzburg— Ozernoj modell szabatosan leírja) a kvazár energiaforrá­sai kimerülnek, ő maga ki­huny. Testét a centrifugális erők koronggá lapítják, amelyben a fizikai feltételek irdatlan erejű termonukleáris robbanást váltanak ki. A kva­zár anyaga szétrepül a galak­tikában, aztán pedig... Aztán a kvazár építésének új száz­millió éves periódusa követ­kezik, s minden megismétlő­dik. A világegyetem legbámu­latosabb objektumainak fel­fedezése óta lényegében első ízben a szovjet asztrofiziku­­soknak ez a modellje ad ma­gyarázatot a kvazárok össze­egyeztethetetlennek tűnő sa­játosságaira. Oleg Boriszov fi világegyetem „szörnyszülöttének’’ titka Vitalij Ginzburg akadémikus, szovjet fizikus, és Leonyid Ozernoj, a fizikai-matematikai tudományok doktora új gon­dolatot vetett fel, megbízható értelmezést adott a világmin­denség legtitokzatosabb objektumai, a kvazárok fizikai lénye­géről. 4 HIJAIPOIB Tanulnak a szülők Érdekek és képességek — Tanterv, tankönyv, módszer Iskolai dolgozat a hetedik osztályban. Cím: Esti órák a családban. „Az én családom hat főből áll. A gyerekek is­kolába járnak, este öt óra után jönnek haza. A család hat után egy kivételével együtt van. Két műszakba járok, és csak minden két hétben találkozunk este. Ha délután munkából hazame­gyek, azt sem tudom, hogy hol kezdjem. Először is tüzet rakok, hogy mire hazajönnek az iskolából, jó meleg legyen a lakás ... A feleségem elké­szíti a vacsorát. Én is szok­tam segíteni. Nagyon is sze­reti, ha mindent együtt csi­nálunk. Mire a gyerekek ha­zajönnek az iskolából, kéz­mosás után ülhetnek az asz­talhoz. Vacsora után kikérde­zem őket, hogy ment a tanu­lás. Én megnézem a füzetei­ket, és kikérdezem a más­napi leckét. Megvitatjuk a tanultakat, és utána jöhet a­­tévénézés. Elmúlik az esti mese, és ők is elmennek aludni a macival. Külön szo­bában alszanak. A felesé­gemmel megnézzük a filmet és utána kikapcsolom a té­vét.” A dolgozat — fogalmazása és helyesírása szabályszerű­en leosztályozva — elfoglalta helyét a vizsga okmányai között. Számunkra nem mint iskolai feladat érdekes, ha­nem, mert sorai arról is szól­nak, mi mellett vállalja egy felnőtt ember a tanulást. Hogy milyen körülmények között él és dolgozik Huzm­a János, az MVG kanuvári gyáregységének betanított munkása. Okosodnak a gyerekek Az „együttes”, a közös munkára hivatkozott a dol­gozatban Huzina János. Va­lamit azonban nem említett: a közös tanulást. Feleségé­vel együtt iratkoztak be a hetedik osztályba, és együtt kezdték a vizsgát a kapuvári 2. számú iskolában Szakács Imréné magyartanár és Pö­­löskei Sándor igazgató előtt. Huzina Jánosné tétele: a ma­gyar népdalok. Lassan, de ki­bontakozik a felelet, az asz­­szony annyira izgul, hogy példaként egyetlen szerelmes népdal címe sem jut eszébe. Sír is egy keveset a folyo­són: „Ha azt kérdezték vol­na, hány féle olajat kell használni a műhelyben a gé­pekhez, hát az könnyebben ment volna.” Huzm­a Jánosné ugyanis olajozó segédmunkás a va­gongyárban. Azelőtt három műszakban dolgozott, de a gyerekek — két fiú, két lány, a legkisebb elsős, a legna­gyobb hetedikes — sok gon­dot adnak, így hát most egy­műszakos. Ő a lakást írta le, vizsgadolgozatában, azt a másfél szobás lakást, ahol a fél szoba „külön” a gyere­keké. Egy lehetőség a sok közös A felnőttoktatás jelentős eseménye, hogy az idén első ízben a vizsgázók a rádió és a televízió Mindenki Iskolá­jának adásait is felhasznál­hatják tanulmányaikban. Ha akarják és tudják. Négy ka­puvári vizsgázó válaszából, hogy tudniillik műszakjukkal ütközött, ezért nem láttak egyetlen adást sem, aligha le­het messzemenő következte­téseket levonni. Etlinger Jó­zsef népművelési felügyelő­nek és Novits László tanul­mányi felügyelőnek a városi művelődési osztályon átfo­góbb ismerete és tapasztala­ta van erről. — H­a a Mindenki Iskolá­ját úgy fogjuk fel, mint az ismeretterjesztés új lehető­ségét, akkor hatásos eszközt kaptunk a kezünkbe. De ha olyan formának, tekintjük, amely megszünteti a felnőtt­­oktatás valamennyi nehézsé­gét, akkor tévedünk. — A városban öt éve foly­nak kísérletek a felnőttokta­tás új módszereivel. Az át­lagnál jobb eredményeket értünk el. De az üzemek ná­lunk sem nagyon támogatják a továbbtanulókat, mivel sem nekik, sem a dolgozók­nak nem fűződik közvetlen érdekük a nyolc általános el­végzéséhez. Semmi energiát nem sajnálunk azonban, és minden kis lépésnek örü­lünk. Tavaly augusztusban kezdtük meg a szervezést a 80 órás tanfolyamra. Hétfőn­ként egy-egy tantervi témát ismertettünk és válaszoltunk a kérdésekre. A Mindenki Iskolájára épülő oktatást, a közös tévénézést, rádióhall­gatást nem tudtuk megszer­vezni. — A nagyobb gond az, hogy a tantervi anyag feldol­gozási menete más, mint a televízióé, rádióé. Ha ehhez hozzávesszük, hogy új tan­­terv szerint, de régi köny­vekből oktatunk, elképzelhe­tők a tanárok és diákok ne­hézségei. A Mindenki Iskolá­ja gyakran olyan olvasottsá­got tételez fel, az alapfogal­­maknak olyan mélységű is­meretét, amely nincs meg a beiratkozottak többségénél. Náluk éppen az alapfogal­mak megmagyarázása és al­kalmazásuk gyakoroltatása az iskola feladata. Aránylag ke­vesen — főleg az idősebbek — nézik a tévét, hallgatják a rádiót. Pedagógus kollégák véleménye szerint némelyik televíziós óra nagyon zsúfolt, túl sok anyagot markol egy­szerre. Pölöskei Sándor így látja ugyanezt. — Húsz-huszonöt éve szin­te csak olyanok jöttek a dol­gozók iskolájába, akiket nem a képességük akadályozott meg a tanulásban, hanem szociális körülményeik. Ma az összes tanulónak csak ne­gyede ilyen, a többiek ké­pesség, szorgalom, érdeklő­dés hiánya miatt maradtak ki. Éppen velük a legnehe­zebb szót érteni a tanulás szükségességéről, nekik tud keveset adni — a mérhetet­len jószándék és a jó szín­vonal ellenére is — a Min­denki Iskolája. Csodavárás nélkül A rádiós, televíziós okta­tás megszervezése a két tö­megkommunikációs intéz­mény hatalmas vállalkozása, minden tiszteletet és támo­gatást megérdemel. A cso­davárás hangulata nélkül ter­mészetesen, hiszen nyilván­való, hogy sem ez, sem a többi oktatási forma önma­gában nem oldja meg vala­mennyi gondunkat. Ahhoz, hogy a Mindenki Iskolája né­hány év múlva majd való­ban elérje a célját, szüksé­ges, hogy egyrészt differen­ciálja és így hatékonyabbá tegye módszereit, hogy a köz­­művelődés, az oktatás hiva­talos szervei jobban segítsék. Módszerbeli, anyagi és ügy­rendi kérdések tisztázásával is. A munka temérdek. Ka­puváron az idén negyvenen iratkoztak be a dolgozók is­kolájának 5—8. osztályába. De több mint 1500 olyan 14— 60 év közötti felnőtt van a városban, akinek hiányzik a nyolc általános iskolai vég­zettsége. G. B. Premier f­o■ tr az úttörő­­színházban A győri kisdiákok életében jelentős nap volt a vasár­napi. Akkor tartotta az Ar­­rabona Úttörő Gyermekszín­ház nyitó előadását. A „kis Arrabona”, az úttörőkből álló amatőr gyermekszínpad új kísérletbe kezdett: tagjai a „felnőtt” színházakhoz ha­sonlóan, programszerűen ját­szanak minden hónap utolsó vasárnapján, gyermekközön­ség előtt. Vasárnapi nyitó előadásuk egy része bemutató volt. Móra Ferenc két mesejáté­kát, a Vallató vacsorát és A gyevi törvényt most látták először az úttörők, az Ugró­táncot jókedvemből című ze­nés gyermekjáték már jóné­­hány előadást megért, orszá­gos úttörő színjátszó feszti­válon is elsők lettek vele a gyerekek. Az Ibrinkó, ez a lenyűgözően koreografált me­sejáték, ugyancsak most ke­rült fel a kis-Arrabona re­pertoárjára. Az első két da­rab díszleteinek, jelmezeinek játékos szimbólumai, az Ug­rótáncot jókedvemből zenés, zajos játékigenlése, az Ib­rinkó koreográfiája emelte rendkívüli élménnyé az elő­adást. A nyitó műsorra csak­nem minden iskolából ér­keztek diákok, a későbbiek­ben pedig minden hónapban más-más iskola lesz az úttö­­rőházban a gyermekszínház vendége. Sőt — mert igény már van rá — óvodások is látogatják majd az előadá­sokat. A repertoár állandóan bővül, már tanulják az új darabokat az űrrabonások. Ajánlatok a Győr-Sopron megyei IBUSZ Győrből induló külföldi társasutazásainak PROGRAMJÁBÓL Jugoszlávia máj. 27—jún. 5., különvonat a montenegrói ten­gerpartra Bar­ig, tovább autóbusszal Budav-Becicibe, részv. díj: kb. 2900,— Ft. Sutomoreba, részv. díj: kb. 2650,— Ft. jún. 6—13. Umag, istriai félsziget, autóbusszal Sopronból, részv. díj: 2800,— Ft. jún. 12—22. Trogir autóbusszal, részv. díj: 4500,— Ft. Bulgária Istambul repülővel Budapestről jún. 14—21., részv. díj: 6400,— Ft. Románia jún. 21—28. Gyilkosló autóbusszal, részv. díj: 3700,— Ft. NDK máj. 1—10. Szász Svájc vonattal, részv. díj: kb. 2500,— Ft. jún. 6—15. Szász Svájc vonattal, részv. díj: kb. 2800,— Ft. Szovjetunió Máj. 16—19. Moszkva, repülővel Budapestről a SZOVIETUNIÓ—MAGYARORSZÁG LABDARÚGÓ VB SELEJTEZŐ MÉRKŐZÉSRE, részv. díj: 3000.— Ft. jún. 15—22. Jalta repülővel Budapestről, részv. dij: 4700.— Ft. szept. 15—23. Fekete-tengeri hajóút, repülővel és hajóval Budapestről, Ogyessza—Jalta—Szocsi—Batumi, részv. díj: kb. 6800,— Ft. Alpokon át Párizs máj. 16—29. és jún. 27.—júl. 10., részv. díj: 8900.— Ft. Spanyolország máj. 31—jún 7. repülővel Budapestről, részv. díj: 6900,— Ft. JELENTKEZÉS és részletes felvilágosítás az IBUSZ-irodákban Győrött, Tanácsköztársaság u. 29—31., Sopronban, Lenin krt. 41., Mosonmagyaróvárott, az ÁFÉSZ Áruházban. • 1977. február 1., kedd

Next