Kisalföld, 1977. december (33. évfolyam, 282-307. szám)

1977-12-01 / 282. szám

Országos gépkereskedelmi tanácskozás Szakosított gyártás és szolgáltatás A IV. országos mezőgazda­­sági gépkereskedelmi és szol­gáltatási tanácskozást kedden és szerdán Győrött, a Tech­nika Házában rendezték meg százhúsz hazai szakember részvételével. A tanácskozá­son a kutatók, fejlesztők, gyártók, kereskedők, valamint a mezőgazdasági üzemek szol­gáltató vállalatok képviselői összegezték a mezőgazdasági gépek részegységeinek egysé­gesítési tapasztalatait. A mezőgazdaságban 1975- ben a gépek értéke megha­ladta az ötvenmilliárd forin­tot, s az ötödik ötéves terv­ben az összes mezőgazdasági beruházások hatvan százalé­kát fordítják gépvásárlásokra, szemben az előző tervidőszak mintegy ötvenszázalékos ará­nyával. 1976-tól 1980-ig a mezőgazdaság teljes gépbe­ruházása eléri a 63 milliárd forintot. A mennyiségi növekedés mellett a mezőgazdasági gé­pesítést minőségi változások is jellemzik. Buda Gábor, a Mezőgazdasági és Élelmezés­­ügyi Minisztérium osztályve­zetője a tanácskozáson el­mondta : általánossá válik a folyamatok teljes gépesíté­se, a teljesítmény növekedé­se, a gépcsoportok használata. A tanácskozáson a legtöbb előadás a többoldalúan alkal­mazható tipizált részegysé­gek fejlesztésével, gyártásá­val és alkalmazásával foglal­kozott. Dr. Bölöni István, a Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet igazgatóhelyettese a mezőgazdasági gépvizsgálatok tükrében elemezte az egysé­gesített alkatrészeket, Ring­bauer Károly, a Mezőgép­tröszt főosztályvezetője a részegységgyártás beruházás­gazdaságossági kérdéseivel foglalkozott, Suhaj István a győri Mezőgép részegység­­gyártási programját mutatta be a kereskedelmi szükségle­tek oldalát is megvilágítva. Dr. Kocsis Sándor, a Lajta­­hansági Állami Gazdaság igazgatóhelyettese az egysé­gesített részegységek, alkatré­szek üzemeltetéséről tartott előadást. A fejlesztők, gyár­tók és a felhasználók tapasz­talatait jól egészítette ki Kuti István a Mezőgazdasági Gép­ellátó Vállalat munkájának bemutatásával. Ez a vállalat a bel- és külföldi gépek al­katrész-forgalmazásában mo­nopol helyzetben van, a be­szerzést 24 országból, kétszáz szállítótól és száznegyven ha­zai partnerével végzi, a mintegy háromezerhatszáz mezőgazdasági, ipari és ke­reskedelmi vállalat, szövetke­zet megfelelő ellátása meg­lehetősen nehéz, mert a vá­sárlók a tervezési időszakban, még nagyságrendben sem tudják megmondani, hogy az egyes alkatrészből milyen igény várható, így a forgal­mazási körbe tartozó ötven­négyezer alkatrészféleségnél magas készletek képződnek. Az említett ötvennégyezer al­katrész kilencszázötven mun­kagéphez és 25 fajta traktor­hoz szükséges. E számokból is nyilvánvaló, hogy az egysége­sített alkatrész- és gépegység­gyártás, a szakosítás nemcsak a felhasználóknak, gyártók­nak, hanem a kereskedőknek is alapvető érdeke. H. S. Közel a megoldás Gondok egy új berendezéssel Két vállalat torzsalkodása Mostoha körülmények között dolgoznak mostanában a Győri Baromfifeldolgozó Vállalat úgynevezett soványfeldol­­gozó üzemében az asszonyok. Érthető is az a felháborodás, amit hétfőn délelőtt tapasztaltunk. — Akárhova is elmegyünk, ha nem csinálnak valamit! Bokáig járunk a szennyes lében, kibírhatatlan a bűz — mondták az asszonyok. A szakszervezeti titkár teljes mértékben igazat adott a dolgozóknak, s azt is hozzátette, hogy ilyen körülmények miatt nem csodálkozna, ha többen itthagynák a gyárat. Az utóbbi időben nem először fordul elő a hétfőihez hasonló eset... Csoda, hogy az állategészségügyiek nem állították le a termelést! A történtek előzményeire a vállalat főmérnöke szolgált magyarázattal. Mellőzve a szakmai fejtegetéseket, nagy vonalakban a következők okozzák a csirkehulladék helyszínről való elszállításá­nak nehézségeit: A nemzetközi higiéniai elő­írásoknak megfelelően, a fel­dolgozóüzemből a csirkehul­ladékot (fejet, lábat, kelet) nem nyitott csatornában, ha­nem zárt rendszeren kell el­távolítani. Ezt a törekvést szolgálta a szeptemberben üzembe állított, mintegy négymillió forint értékű Stork, holland gyártmányú vákuumos melléktermékgyűj­tő és szállító rendszer. Ennek az úgynevezett lábdaráló be­rendezése nem tökéletes, s ezért a csirkeláb eltömíti a tartály kifolyóját. Ilyenkor aztán a hagyományos, csator­nás rendszert kell alkalmaz­ni, de amikor annak is meg­telik a medencéje, nincs mód az üzemrészből eltávolítani a csirkehulladékot. És hogy miért nem alkal­mas feladatának betöltésére a vákuumos berendezés végállo­mását jelentő 13 köbméteres tartály? A baromfifeldolgozó szakemberei szerint azért, mert az Állati Fehérjetakar­mányokat Előállító Vállalat (AT­EV) győri üzeme nem szállítja el a tartály tartal­mát. Az ATEV vezetőinek erről más a véleménye: " Igaz, hogy nagyon ke­vés a gépjárművünk, mind­össze tizenkettő, ebből négy állati tetemet szállít. Egyéb­ként is igen nagy a területünk, egyebek között Pápa, Kapu­vár, Székesfehérvár, Komá­rom, Veszprém, Tatabánya, Tokod, Bajót, Szentendre húsipari üzemeiből szállítjuk el a hulladékot, összesen nincs annyi gondunk ezekkel, mint a győri baromfifeldolgozóval. Ugyanis állandóan várakoz­ni kell a gépkocsiknak, mert a tartály rendkívül nehezen üríthető. Ezután újra a helyszínen tájékozódtunk, a baromfifel­dolgozó úgynevezett hulladék udvarán. Hamar fel lehetett mérni a körülményeket a két érdekelt vállalat szakembe­reinek jelenlétében. 1. Az em­lített holland lábdaráló elég­telen munkája következtében a lefelé szűkülő tartály vi­szonylag gyorsan eltömődik (vagyis a könnyebb fajsúlyú bélmasszában béből tozódik), és ilyenkor csak hosszadalmas és nem is veszélytelen mun­kával lehet kipiszkálni. 2. Valóban nem jön mindig idő­ben az ATEV teherautója — és ezért tömődik össze a massza —, de az is igaz, hogy néha dolga végezetlenül for­dul vissza, mert a baromfi­sok képtelenek „megindíta­­ni” a tartály ürítését. 3. A kialakult helyzet mindkét fél megítélése szerint tarthatat­lan, annál is inkább, mert a hideg idő beálltával tovább romlanak a körülmények. Hogy mégse legyen így, ar­ra az elmúlt három nap alatt számos intézkedés tör­tént. A Győri Baromfifeldol­gozó Vállalat főmérnöke kör­telexet intézett a hasonló be­rendezést üzemeltető társvál­lalatokhoz, s tanácsaik nyo­mán megszélesítik például a nehezen üríthető tartály kifo­lyó nyílását. Intézkedtek, hogy a jelenleg nem kellően darabolt csirkelábat nem ve­zetik a tartályba, hanem kü­lön gyűjtik, és átadják a Kisalföldi ÁG-nak, ahol hasz­nosítható takarmányt készíte­nek belőle. Az ATEV az ed­diginél jobb ütemezettséggel ígéri a szállítójárműveket, amennyiben a tartályürítés gyors lesz. Meghívták Győr­be a holland Stork-cég embe­reit, hogy a lábdaráló cseré­jéről tárgyaljanak. Az ATEV központi gyárának vezetői is várhatók Győrbe, hogy vég­legesen rögzítsék — írásban is — a szállítási feltételeket és időpontokat. Remélhető tehát, hogy rö­videsen megszűnik az áldat­lan állapot, vagyis egy új be­rendezés használatának rend­ellenessége, és végre a nem kis pénzért megteremtett kor­szerű körülményeik között dolgozhatnak a soványfeldol­gozó üzemrészben is. Mint arról tegnap értesül­tünk, a szállítás mindkét fél megelégedésére folyt. Há­romszor fordult az ATEV-ko­­csi, a tartály délután fél há­romkor üres volt. No, lám... (Csiszka) 1977. december 1., csütörtök A gyógyítás szolgálatában Szerdán ünnepi külsőségek között adta át rendeltetésének Schultheisz Emil egészségügyi miniszter az Országos Kar­diológiai Intézet új épületét. A Hámán Kató úton emelt létesítmény Európa egyik leg­korszerűbb egészségügyi in­tézménye, ahol összesen 243 fekvőbeteg ellátására nyílik lehetőség. Az ünnepségen — amelyen részt vett Leo Kaprio, az Egészségügyi Világszervezet európai területi irodájának igazgatója, és D. K. Szokolov, az iroda osztályvezetője, va­lamint a főváros párt-, álla­mi- és tömegszervezetének számos képviselője , Gábor György professzor, az intézet igazgatója vette át az új in­tézményt, s mondott köszöne­tet az egészségügyi létesít­mény létrehozásáért. Jelentés a zöldség­­termesztésről A zöldségtermesztés fej­lesztésének helyzetéről tár­gyalt tegnap délutáni ülésén az MSZMP győri járási vég­rehajtó bizottsága. A vb­­ülésen áttekintették a me­gyei párt-vb határozata alap­ján készült intézkedési ter­veket, valamint azok végre­hajtásának tapasztalatait. A testület ezt követően káder­fejlesztési és pártoktatási kérdésekről tárgyalt. Egykoron hivatalosan Kühnének hívták az üzemet, tíz- és százezer, megszámlálha­tatlanul sok gépre került rá ez a cégjelzés. Mosonban és Óváron ma is így egyszerűsí­tik a nevét. Nem csupán a könnyebbség kedvéért, a Kühne családokat, generációkat kapcsol össze, a családba tartozás jelképeznie. És a Kühne — kimondani sok — száz­­huszonkét éve ad kenyeret a lajtaparti város lakóinak. A XIX század derekán lé­­t­esí­tették, amikor hírmondója se igen volt a magyar iparnak ipar és iparág kohója bölcsője, egymást váltó munkásdinasztiák kitermelője volt a gyár, s túl ezen­ szol­gálója a magyar szántó­ vetőnek. Nem lehet néhány szóba sűríteni, milyen hatást gya­korolt ezalatt irányítóira, dolgozóira, helyet adó városára: ezer és ezer szálú kötődés forrása. Ezen a most elhatározott szervezeti változás mit sem másít. Mégis nagyon is érthető nosztalgiával emlékezik a Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár három­ezres közössége évszázados útjára. Tiszteletet parancsoló ez, hisz aki nem becsüli múltját, jövőjét sem képes majd becsülni. GYÁR MOSONBAN A hagyományokon tovább — Én 1950-ben lettem la­katos szakmunkás — mondja Kocsis Mihályné. — Ez Győ­rött történt, a Magyar Vagon­ér Gépgyárban. Bezenyéről mentem a győri gyárba. For­mailag most, a magyaróvári mezőgépgyárban töltött tizen­hét év után (minthogy 1960- ban jöttem ide) formailag is­mét a vagongyár dolgozója leszek. Persze ennek alig van jelentősége, hiszen továbbra is ugyanabban a műhelyben csinálom ugyanazt, amit immár csaknem két évtizede. A Kocsis család élete jócs­kán összeforrt az MMG-vel. Gyakorta a család négy tagja tartózkodik egyszerre a ma­gyaróvári gépgyárban: a férj, a három közül legidősebb fiú és a legfiatalabb is, aki ez idő szerint szakmunkástanuló. " Szeretjük ezt a gyárat. Az egyesülés híre váratlanul érte a munkásokat, még nem tudtuk ,,megemészteni". Min­denesetre bízunk benne, hogy a jövőben még jobb lesz. Ha megtaláljuk a számításunkat, akkor az én munkahelyemen, a lakatos f.­üzemben ezután sem okozhat nagyobb zava­rokig a szervezeti változás. Reméljük... — Mondja, a nem fizikai dolgozók közül sokan féltik az állásukat? — Nézze! A munkások tud­ják, hogy nincs vesztenivaló­juk — mondja Kudela Fe­rencné tervgazdasági főosz­tályvezető-helyettes. — A nem fizikai létszám viszont úgy lett meghatározva, hogy fi­gyelembe vették: több gyár­egység tartozik az MMG-hez. Ez a központi funkció most megszűnik, kevesebb lesz az ügyviteli, adminisztrációs munka... A nem fizikai állományúak között érezhető szorongást, izgatott várakozást váltott ki a két vállalat összevonásának a híre. Ki így áll hozzá a jö­vőhöz, ki másként. Egy dolog azonban bizonyos: az új „gaz­da”, a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár számára nem kö­zömbös ezeknek a dolgozók­nak a sorsa, helyzete. S nem is lehet az! — Mi, munkások szerintem csak nyerhetünk azon, hogy a Rába gyára leszünk. Korsze­rűbb lesz a technológia, fej­lettebb a szervezés és na­gyobb a rend, a fegyelem. Régi motoros vagyok, sok mindent megéltem ebben a gyárban — 27 esztendeje dol­gozom az MMG-ben. Azt ta­pasztaltam a műhelyben, hogy akkor mentek jobban a dol­gok, ha tehetséges, energikus emberek kezében volt a kor­mány. Akkor volt anyag, munka és jó fizetés. A győ­riek értik a dolgukat, gyors tempóban fejlődnek. Termé­szetes dolog, hogy ez lesz a helyzet Mosonmagyaróvár­ott is. Gaál János csoportvezető negyvenhárom éves, két gye­rek apja. Szakmunkás, a la­katos II. üzem dolgozója. Gazdag szakmai múltjából ered a bizakodása: a fejlődés végső soron mindig a dolgozó ember érdekeit szolgálja ... — Én így fogalmaznék az összevonással kapcsolatosan: két ismert, elismert, nagy múltú gyár talált egymásra, s ez mindkét gyár kollektívá­jának javára válik — mondja a tizenkilenc éves Strausz János, az MMG központi for­gácsolóüzemének esztergályo­sa. — Az új, nagyobb felada­tok érdeklik, izgatják a dol­gozót, hiszen önmagát, saját tudását, rátermettségét teheti próbára. Márpedig, ismerve a győri vagongyár fejlődését, aligha leszünk híján az érde­kes, eszközt, embert egyaránt próbára tevő feladatoknak.­­ Ez persze egyben azt is jelenti, hogy nagyobb oda­adásra, olykor kifejezetten több munkára lesz szükség. Készülnek erre a változásra. — Szerintem a munkások hozzáállása jó lesz. A szak­­képzettség, a tudás is meg­felelő itt. Gondolom, ezeket a végzett munka alapján kel­lően meg is fogják fizetni. Marjai János a fejlesztési főosztály vezetője: — Friss az intézkedés, még nem tudjuk, hogyan történik a jövőben például a fejlesz­tés. Vannak termékeink, ame­lyek elérik a nemzetközi színvonalat, ezeket továbbra is gyártjuk, s a fejlesztésük is fontos. Nekem az a véle­ményem, hogy minden jó gyártmányt célszerű megtar­tani, mégpedig úgy, hogy közben a jövőre, az igények változására is nagyon odafi­gyelünk. Alapvető követel­mény, hogy a fejlesztéssel foglalkozók nem várhatnál­ az igények megjelenését, ha­nem néhány lépéssel előbbre kell járniuk. — Ön szerint milyen válto­­zást eredményez a két gyár fúziója? — A Rába Magyar Vagon- és Gépgyár tekintélye és anyagi lehetőségei jól jönnek majd a fejlesztés szempont­jából. Természetesen ugyan­ez vonatkozik a nemzetközi piaci tevékenységre is, hiszen egy nyár m­ace­­ravina az üz­leti tárgyalásokon már fél si­ker ... Az MMG-ben 1800 harminc éven aluli fiatal dolgozik. Az ő véleményükről kérdeztük Virágh Lajost, a vállalati KISZ-bizottság titkárát. — A fiatalokat a változás érzelmileg nem úgy érinti, mint az idősebbeket; kötődé­sük nem­ olyan erős, a gyö­kerek kevésbé mélyek. Ez a magyarázata annak is, hogy inkább néznek előre, mint hátra. Könnyebben állnak át az újra, alkalmazkodnak a megszokottól eltérő helyzetek­hez, feladatokhoz. Arra a fej­lődésre is fogékonyabbak, amire ma az MVG képes, le­het is, érdemes is számítani a tudásukra, a lelkesedésük­re... Ferenczi József Magyar Tibor­Fotó: Matusz Károly Kocsis Mihályné Kudela Ferencné Gaál János Strausz János Hartai János Virágh Lajos KÜ­MPOID 3

Next