Kisalföld, 1978. november (34. évfolyam, 258-282. szám)

1978-11-01 / 258. szám

November 8-tól új menetrend Fejlődik városaink tömegközlekedése Törzsvonalakon tízpercenként — Leghosszabb a 14-es — Jön az URH-s taxi Égető gond minden város­ban a tömegközlekedés. Ez­ért a rendelkezésre álló anyagi, technikai feltételek között kell évről évre vala­mennyit előrelépni. Hogy az elkövetkező időszakban ho­gyan javulnak Győr-Sopron megye három nagy városá­ban a tömegközlekedés kö­rülményei, arról tájékoztat­ta a sajtót Békefi Árpád, a 19-es Volán Vállalat forgal­mi igazgatóhelyettese. -♦—*- r*~ A leglényegesebb,­ 1978. no­vember 8-án új helyi autó­buszmenetrend lép életbe Győrött, Sopronban és Mo­sonmagyaróváron. A válto­zásról sokezer példányban kinyomott tájékoztató köny­vecske készült, amelyet min­den forgalmi telepen, bérlet­­árusító helyen megvásárolhat az utazóközönség. Csak né­hány érdekesség. Győr: a törzsjáratokon (2- es, 4-es, 7-es, 10-es és 17-es) jövő szerdától tízperces lesz a járatsűrűség, bizonyos idő­szakokban a 17-esen pedig ötpercenként közlekednek a buszok. A leghosszabb — és teljesen új — járat a 14-es, amely az Ady városból indul és a Mátyás téren át a Ber­csényi Gimnáziumig közleke­dik. De számos módosítás ta­lálható még a könyvecskék­ben, amelyet érdemes átbön­gészni a győrieknek, különö­sen a bérlettulajdonosok­­nak! Sopronban az 1-es, 6-os és a 10-es járatot sűríti a Vo­lán, s főleg a 10-esét várták nagyon az Ibolya úti lakó­telep lakói. Mosonmagyar­óváron pedig az 1-es, 4-es, 5- ös törzsjáratok sűrítése köti össze tízpercenként a várost a vasútállomás előtti autó­busz-végállomással. -♦---♦---*­A sajtótájékoztatón a me­netrend összeállításának előzményeit is ismertették. Egyebek között azt, hogy en­nek a menetrendnek az ösz­­szeállítása egy januárban el­küldött körlevéllel kezdő­dött, amelyben az érdekelt vállalatok igényeiről, kérései­ről kívánt a Volán tájékozód­ni. Nos, a vállal­atoknak csak elenyésző kisebbsége vála­szolt, sőt néhány válaszból meg az derült ki, hogy a legilletékesebbeket, vagyis a naponta utazó dolgozókat nem is kérdezték meg a le­vél megválaszolása előtt... Győrött a lépcsőzetes mun­kakezdés szeptemberi beve­zetése előtt szintén megkér­dezték a vállalatokat — ugyancsak csaknem minden visszhang nélkül. Ezzel együtt a menetrend összeállítói úgy gondolkoztak, hogy a járatok sűrítésével minden eddiginél jobb lehetőségeket kínálnak minden vonalon a lépcsőze­tes munkakezdéshez. Ugyancsak cél volt az új, illetve módosított vonalak kialakításával, hogy legyen gazdaságos az autóbusz ki­használtságának mértéke (egyébként az országos állag 44,4 százalék, a győri már most 49,2), legyen célszerűbb a megálló elhelyezés, a vo­nalvezetés kövesse új intéz­mények, üzemrészek, lakó­negyedek átadását. Győrött a napi kilométer­­teljesítmény 1300-zal lett több, Mosonmagyaróváron és Sopronban pedig a helyijá­ratos autóbuszoknak mind jobban besegítenek a hely­közi kocsik is. Az új menetrend novem­ber 8-i bevezetését elsősor­ban az tette lehetővé, hogy elkészült Győrött a Révai ut­cai végállomás, valamint a Tompa utcai decentrum. Az indulón érkező járatok napi számát tekintve a megye­­székhelyen így oszlik meg a terhelés: Révai utca: 1042, Adyváros (Bacsó Béla utca): 858, Tompa utca: 343. Még egy adatsor: Győrött 100 000 utas veszi igénybe a 70 autó­busszal lebonyolított 2243 munkanapi járatot! A városi tanácsház olda­lán ezentúl nem várakoznak többet az autóbuszok, csupán megállójuk lesz ott a Révai utcai végállomásról kiindult járatoknak. A vasútállomás előtti térség felszabadul, sze­mélygépkocsik számára lesz parkolóhely. Folyamatosan átfestik az autóbuszmegállókban , tavaly elhelyezett díszes tájékoztató hasábokat, s rövidesen a decentrumokat felszerelik korszerű utastájékoztató be­rendezéssel. További, a busz­­közlekedéssel kapcsolatos tervek közül még néhány. Érmeváltó automatákat sze­rez be a 19-es Volán (szintén a decentrumokba), Sopron jövő év elejétől csuklós pano­rámás járműveket kap; jö­vőre elkészül a győr-adyvá­rosi decentrum kiépítésének első üteme; tovább szorgal­mazza a vállalat autóbusz­vezetők képzését, és a jár­művek csak éjszakai mű­szakban történő karbantartá­sát. S végül egy érdekesség, amely szintén a tömegközle­kedést szolgálta a megye­­székhelyen. Jövőre felszere­lik a taxikat URH-rádióval, és központi diszpécserhálózat irányítja majd a kocsikat a kívánt helyre. Új taxiállo­mást tehát nem tervez a Vo­lán, a jelenlegi pedig marad a Városháza tövében. (Csiszka) Hamarabb a tervezettnél Felújítják a soproni téglagyárat Minden művelet tető alatt A századforduló táján létesített soproni téglagyár minden bizonnyal az iparág legrégebbi létesítményei közül való. A régmúlt időket idéző berendezések eltüntetését azonban alig­ha bánják az egyébként múltbecsülésükről híres soproniak. Éppenséggel büszkék is lehetnek a tünedező régi tőszomszéd­ságában mind több látható jellel kibontakozó új téglagyárra. A régi üzemen a rekonstrukció kezdetéig alig-alig változtatott a létesítés óta eltelt nem kevés idő. A bányamunkák, és a tégla elszállításának gépesítése kivételével a gyár jóformán érintetlenül tűrte meg eredeti épületeit, berendezéseit. El­odázhatatlanná téve a döntést: felszámolni, vagy felújítani. Gazdái, az Észak Dunántúli Tégla- és Cserépipari Vállalat vezetői az utóbbi mellett szavaztak. Mégpedig abból a meg­gondolásból kiindulva, hogy kár lenne a gyár szakmai tradí­cióit veszni hagyni. Mintegy kétszázmillió fo­rintot irányoztak elő a terv megvalósítására, hogy Sop­ronban egy új téglagyár egyesítse a gazdag szakmai tapasztalatok és a korszerű technológia előnyeit. Nem többet, hanem korszerűbbel, korszerűbben! — ez lett a rekonstrukció alapgondolata. Ennek megfelelően az új tég­lagyár tervezett kapacitása nem növekszik, marad a je­lenlegi évi harmincmillió­ darab. Annál inkább válto­zik a gyártás módja, s a gyártmány, a tégla minősége. Egyebek mellett a vállalat egyik híres újdonságának, a BNV-díjas Rába blokktéglá­nak lesz egyik gyártója az új soproni téglagyár. Már­ jó ideje állnak az új téglagyár egyik legfontosabb részének, a hétezer négyzet­­méter alapterületű csarnoká­nak a falai. Ebben már nem kell félniük a téglagyáriak­nak az időjárás viszontagsá­gaitól, az agyagelőkészítéstől a kész termék kibocsátásáig minden művelet tető alatt zajlik majd, véget vetve a téglagyártás hagyományos idényjellegének. Egyik legnehezebb része a téglagyártás amúgy sem könnyű munkájának a fá­rasztó anyagmozgatás, a sú­lyos téglarakatok gyakori emelgetése, továbbítása. Már folyamatban volt a soproni téglagyár rekonstrukciója, amikor a vállalat sikerrel szerepelt egy — az anyag­­mozgatás korszerűsítésére kiírt — pályázaton. A rako­dás gépesítésének e pályá­zatra kidolgozott technológiá­ját a soproni rekonstrukció­nál is hasznosítani fogják. A segédmunkások helyét — így mondják a vállalatnál — programvezéreit rakodó automaták foglalják el, szin­te emberi kéz érintése nélkü­l sepül ki a tégla onnan, ahol jelenleg minden egyes dara­bot átlagosan hétszer kell megmozdítaniuk az ott dol­gozó embereknek. Az évtizedeket „átugró" műszaki változások nyilván­valóan újra írják a ..tégla­gyári munkás” fogalmát is. A gyárnak erre is fel kell készülnie. A fizikai erejéről, szívós helytállásáról híres téglagyári munkásoknak bo­nyolult technológiai berende­zések kezelését, karbantar­tását kell elsajátítaniuk. A jóideje zajló továbbképzés azt bizonyítja, a vállalat elő­relátó volt. Mint az egész rekonstrukció szervezésében is, így eshet meg, hogy a soproni téglagyár beruházá­sa immár nyilvánvalóan a tervezett határidőnél — 1980 június 30. — jóval előbb várhatóan tíz-tizenegy hó­nappal (!) hamarabb valósul meg. TTH. 1978. november 1., szerda nemzetközi konferencia Az egészségügyi dolgozók képzéséről, továbbképzéséről kezdődött háromnapos nem­zetközi konferencia kedden a Sammelweiss Orvostudomá­nyi Egyetem elméleti tömb­jében. Az Egészségügyi Vi­lágszervezet európai irodája és az Egészségügyi Miniszté­rium által szervezett tanács­kozáson hét európai ország 13 szakembere vitatja meg azokat a módszereket, ame­lyekkel előbbre vihető, fo­lyamatossá tehető a képzés. A SZÖVTERV munkájáról A jelen ötéves tervidő­szakban számottevően meg­sokasodtak a Szövetkezeti Tervező, Kivitelező és Üzem­­szervezési Vállalat — a SZÖVTERV — feladatai. A tanácsi tervekben maghatá­rozott mintegy 25 ezer szö­vetkezeti lakásból 8183-at tervez és több mint tízezer akás beruházásában műkö­dik közre — egyéb fontos tennivalói, a szövetkezeti üz­let- illetve üzemhálózat úi létesítményeinek tervezése mellett. A SZÖVTERV lakásszövet­kezetekkel összefüggő felada­tairól tárgyalt keddi ülésen a SZÖVOSZ elnöksége. En­nek során felhívta a figyel­met arra, hogy az elkövet­kező öt esztendőben a jelen­leginél még nagyobb arány­ban kell a szövetkezetek­­szolgálatába állítani a SZÖV­TERV Irodáinak szellemi szakmai kapacitását, ugyan­is teljesítőképességük lehető­vé teszi, hogy a hatodik öt­éves terv időszakában éven­te 3090—2500 lakás kiviteli tervei készítsék el, s évi mintegy 3000 lakás beruhá­zását bonyolítsák le. A lehetséges „lehetetlenf” A TETI PÉLDA Lehet-e négy és fél hónap alatt felépíteni egy kétszáz férőhelyes tehénistállót fele költséggel? A mai gyakorlat szerint nem. Ott se hitték sokan, ahol felépült, hallani még ma is tréfás fogadások­ról, amiknek végeredménye­ként boldogan fizettek a vesz­tesek. Mert az istálló fel­épült, három hete betelepí­tették és vörös muskátli nyí­lik az ablakaiban. (Az utóbbi nemcsak dísz. Olyan levegő­nek kell lenni a szálláson, hogy a muskátli viruljon.) A téti téesz látott hozzá négy és fél hónappal ezelőtt saját szakmunkás erővel az istálló építéséhez. (A szövet­kezet eredeti terve szerint 1979-ben lett volna időszerű egy száz­ férőhelyes szállás felépítése.) Hogy mégis két­száz férőhelyes lett, és még jó néhány dologban eltért az eredeti elképzeléstől, az kö­szönhető a Dalmandi Állami Gazdaságban tett tapasztalat­­csere látogatásnak. Ott látta meg ezt az épülettípust a szövetkezet elnöke, és „meg­látni, megszeretni” alapon el­kezdődött a munka, az álla­mi gazdaság és a szövetkezet vezetői közötti tanácskozás arról, hogy ilyen istálló le­gyen Téten is. Mert jó, mert olcsó, főleg akkor, ha a szö­vetkezet tagjai építik fel. Lényegében a dalmandi - rendszerű istálló is a MÉM által engedélyezett típusterv alapján készült, annyit vál­toztattak, alakítottak a ter­ven, amennyit az építési sza­bályok engedtek, illetve amennyit az ésszerűség dik­tált. A blokktéglából készült könnyűszerkezetes istállót elő­regyártott tetőszerkezet fedi, a mennyezet lángmentesített nádpadló. Az istálló teljesen gépesíthető, az itt dolgozó gondozók nem véletlenül jegyzik meg, a régi szállás­hoz képest „szanatóriumba” kerültek. Takarmánykiosztó kocsi segíti az etetést, a mi­nimális átalakítással felsze­relt alumíniumvödr­ök kellé­kei az önitató berendezésnek, egy vízszint szabályozó és az elosztó tíz-tíz állat vízszük­ségletét elégíti ki. Gépesített az istállótrágya kihordása is, egyébként itt változtattak a tétiek a dalmandi rendszeren. A lengőlapátos megoldás he­lyett MTZ traktor elejére sze­reltek egy házilagosan szer­kesztett, hidraulikával mű­ködtetett tolólapátot. A gya­korlat eddig azt bizonyította hogy ez a módszer szinte tökéletes. , Az ablakoktól kezdve az esőcsatornáig, a víz-, a vil­lanyszerelést, a vezetékes fe­déberendezést, a tejházat és felszerelését (itt még van munka) mind a szövetkezet mesteremberei végezték. Az építőbrigád 28—30 tagú, négy a lakatos, és három a vil­lanyszerelő. Csakhogy ez a brigád általában fél létszám­mal dolgozott, mert munkát vállaltak más gazdaságokban is, például a győrszemerei sertéstelep építése is sürgős. És mégis elkészült négy és fél­­hónap alatt a kétszáz fé­rőhelyes istálló, összesen 3 millió 600 ezer forintért, egy állat férőhelye tizennyolcezer forintért. Szakembereknek nem kell bizonygatni, mit je­lentenek ezek a számok (!). Mióta betelepítették az épü­letet, ugyancsak sok vendég megfordult a majorban, el­sősorban építési szakemberek, felügyeleti szervek képviselői. Érdemes is. Mert ez a példa nemcsak arra tanít, hogy a tisztességes, a főleg jól szer­vezett munkával sokszorosá­ra lehet növelni a hatékony­ságot, gondolkodással olcsón is lehet egészen jót készíte­ni. Az építkezés arra is jó pél­da, hogy a megyén túli láto­gatásoknak valóban úgy van­ értelme, ha a szakember igyekszik „hozni” is valami­. G. Szabó Szerelik a tejházat. A saját szakemberek készítette épület. Hilfl­ Pok­ » 3

Next