Kisalföld, 1979. március (35. évfolyam, 50-76. szám)
1979-03-01 / 50. szám
Tudományos technikai úttörőszemle Győrött A szakkörők a szellemi kincsestár műhelyei Az elmúlt néhány hétben szinte minden iskolában megrendezték a tudományos technikai úttörőszemle csapatszintű versenyeit. Több tízezer pajtás készült ezekre a vetélkedőkre, bővítette tudását, bizonyította felkészültségét. Hétfőn Győrött, a kék iskolában tartott városi vetélkedőn 187 úttörő képviselte a megyeszékhely iskoláit. A versenyt a tavalyi tapasztalatok birtokában négy témakörben hirdették meg. Külön-külön mérték össze tudásukat a természetkutatásban, a társadalomkutatásban jeleskedő pajtások, valamint az orosz nyelv barátai és az úttörő technikusok. Egy-egy általános iskola minden témakörben három-három tagú csapatokkal nevezhetett. S bár a versengésnek nem volt nagy tétje, nem osztottak a résztvevőknek sem jutalmakat, sem jeles osztályzatokat, mégis nagy volt az izgalom. Minden résztvevő pajtás azon volt, hogy méltóképpen képviselje iskoláját, s az ottani szellemi műhelyeket, a különféle szakköröket. A társadalomkutató úttörők közül a Kun Béla Általános Iskola pajtásai érték el a legjobb eredményt. A háromszemélyes csapatban nagy volt a boldogság. — Természetesen izgultunk — mondta Huber Johanna, — hisz tudtuk, hogy most sokkal nehezebb lesz a dolgunk, mint az iskolai vetélkedőn. — A felkészüléshez sok segítséget kaptunk tanárainktól, sőt még az osztálytársaink is hoztak könyveket — szólt közbe Szabó Judit. — A tananyag mellett körülbelül nyolc-tíz könyvet olvastunk el. Végülis nemcsak a győzelem volt a fontos, hiszen amit megtanultunk, az nem veszhet kárba. Szabó Orsolya így vélekedett: — Nehezek voltak a kérdések,''bekarikázott városok nevét kellett kitalálnunk a térkép alapján, s elmondanunk a hozzájuk tartozó gazdasági, történelmi eseményeket, megnevezni a velük kapcsolatos híres embereket. Az orosz nyelv barátainak versenyében a II. számú oktatási együttes (a kék iskolai csapata lett második helyezett A három versenyző, Medei Márta, Vécs Éva és Gál Ildikó utólag már könnyűnek ítélte a versenyt. Egy játékot kellett előadniuk orosz énekekkel, be kellett mutatniuk egy család beszélgetését valamelyik szovjet étteremben, s magnószalagról hallgatott szöveg alapján visszamondani egy orosz nyelvű történetet. A verseny további eredményei a következők voltak: a társadalomkutató úttörők között a második helyezést a Radnóti Miklós Iskola csapata szerezte meg. Természetkutató úttörők versenyében első, a Balassi Bálint Általános Iskola csapata, második a Gyakorlóiskola csapata, orosz nyelv barátainak versenyében a Kun Béla Általános Iskola tanulói mögött a második helyet a kék iskola már említett csapata érdemelte ki. Az úttörő technikusok vetélkedőjében pedig a Mayer Lajos és a Zalka Máté Iskola pajtásai szerepeltek a legjobban. A fenti csapatok továbbjutottak a megyei tudományos és technikai úttörőszemlére. n. e. Verseny közben a természet kutató pajtások. Diákok vitája A női egyenjogúságról Vitaindítónak szántuk osztályfőnöki órára: ki hogyan vélekedik az emancipációról? Gyors szervezés, közben a mikrofon, a magnó, indulhatunk. A Lenin utat választjuk, Győr legforgalmasabb helyét. A kezdet csalódás: kérdéseinkre a válasz vagy közöny, vagy bizalmatlanság. A könyvárus néni elmondja: az egyenjogúságért folytatott harc csak az öregek tanácsainak megfogadása esetén lehet eredményes. Vélemények másoktól: „Fából vaskarika”, „Szerintem van, jobb már nem is lehetne”, „Kár erről beszélni”, „Persze, hogy segítek a feleségemnek”, „Nekem hiába papolnak, otthon én parancsolok”. Szaporodnak az egyperces riportok... Az osztályban, (Győr, Révai Gimnázium, III. D.) izgatott hangok, tetszésnyilvánítás, haragos morajlás a válaszokra. Utóbbi a fiúk részéről. Az egyik riportalany ugyanis utal a bibliai legendára, hogy előbb Ádám „lett” aztán Éva: eszerint „minden, amit először készítenek el, piszkozat, módosításra szoruló típus, így a férfiak is”. A kissé szélsőséges megnyilatkozást egy érdekesebb követi. Egyik tanárunk megkérdőjelezi a kérdés — van-e női egyenjogúság? — létének jogosságát Heves vita, érvek, ellenérvek. Hamar eljutunk a munkahelyi megkülönböztetésekhez. Riportalanyaink közül egy nagymama első helyen emelte ki a nők fizetésbeli hátrányait A fiúk: „A nők szemléletében is van hiba”. És a gyakorta hallott kijelentés következik: „A férfaikat meg kell becsülni”. Újabb megkérdezett: „A női egyenjogúságról csak azok a nők beszélnek, akiknek nem sikerült nőnek lenni”. A lányok tábora mindezt határozottan leszavazza. Amivel mindenki egyetért: „Nem női egyenjogúságról, hanem emberek közti egyenlőségről kell beszélni”. Szaporodnak a kérdőjelek: Miért kevés a tudományos életben a nő? Milyen legyen a munkamegosztás a családban? Jogos-e külön női alkoholizmusról beszélni? és a többi. A konklúzió egyelőre elmaradt. A vita hasznossága viszont kétségtelen. Ahogy közülünk valaki megfogalmazza: mi már egészen mások leszünk. Fehér Rózsa— Palika Katalin i - mm&om Konferencia után ! Mire gondol az úttörő ? Nem a ruha teszi az embert, tehát az úttörőt, az úttörővezetőt sem. Ám ahogy végignéztem a III. megyei úttörővezetői konferencia résztvevőin, észre kellett vennem, mennyire természetesen viselik a színében, szabásában egyaránt ízléses egyenruhát a szervezet jelvényeivel, a kiegészítő tartozékokkal. Régen voltam úttörő. Mi még olyan úttörőinget hordtunk, amit akár minden karmozdulat után vasalni lehetett volna. Úttörő- és ezermesterbolt, ahol ma a dolgokat be lehet szerezni, úgy emlékszem, nem létezett. S ez nagy baj volt, mert nyakkendőgyűrű nélkül nem volt úttörő az úttörő. Avatás előtti napom, így a legizgalmasabb elrohantam egy Gutmann (Jóember) nevű faesztergályoshoz, aki abban az időben sok pajtást és szülőt kisegített. A gyűrű el is készült időben, s a nyakkendőt másnap egy délceg katonatiszt a nyakamba köthette. ♦ ♦ ♦ Életem első úttörővezetői gyakorlatára egy pécsi általános iskolában került sor. A ránk bízott gyerekek nem kapták olcsón a menetrendszerű focimeccset. Az úttörőszabályzat ismertetése után amolyan sajtófél- negyedórát tartottunk nekik, amelyen szó esett a világpolitika kérdéseiről, az éppen soros helyi háborúkról, agreszsziókról. Agresszió! Ezt az idegen szót, amely ma talán túlságosan is közérthető, elfelejtettük átültetni magyarra, a gyerekek azonban érthették a lényeget, mert az úttörő politizál. A kimlei csapatvezető a községben élő magyarok és a horvát nemzetiségiek együttműködéséről, közös akcióiról beszél. Közös rendezvényeket tartanak horvát és magyar úttörők, népművészeti emlékeket, népszokásokat, dűlő- és határneveket, ételrecepteket gyűjtenek. Lenini szellemben élik, folytatják a nemzetiségi politikát — példát tanulván a felnőttektől, példát mutatván a felnőtteknek. A konferenciák, értekezletek szerves része a szünet. A bekövetkezett változás enyhe túlzással formai. Az ülő résztvevőkből álló, kávézó, cigarettázó résztvevők lesznek, akik párosával, többedmagukkal kis magánkonferenciákba kezdenek. Két munkaszakasz között miről lehet társalogni? — a munkáról. Beszélgetőpartnerem úttörővezető egy győri általános iskolában, különben matematikát tanít. Nem tudnék neki annyi pénzt ígérni, amiért a hivatását — az úttörővezetéssel és egyéb iskolai megbízatásokkal együtt — feladja. Elégedett ember, nemrég lakást kapott, s ha minden jól megy, újra hódolhat szenvedélyének, a festészetnek. Mindezt két cigaretta között tudtam meg tőle. Arcán a fáradtság jeleit vettem észre. Ezzel nem lehetett egyedül, mert a konferencián elnöklő örökifjú úttörő pihentetőül, frissítőként éneklést jelentett be. Egyéb értekezletekre is ráférne a bejelentés. + + Megint kiderült, hogy előítéletekkel nem megyünk semmire. Nézem a konferencia két ősz halántékű résztvevőjét és arra gondolok, mire gondolhatnak ők, képesek-e ráhangolódni az ifjonti, mozgalmi lelkesedésre. Mindkettőjüket ismerem, tehát mindkettőjüket az úton megkövetem. Mert úgy van, ahogy az MHSZ ősz megyei vezetője mondja, öröm a fiatalok között lenni, s hogyan maradhat az ember fiatal? Ha sokat tartózkodik a fiatalok között. " Az érdeklődés, a közeledés, a vonzódás kölcsönös. Egy pillanatig azt hiszem, nincsenek generációs ellentétek és viták. Az úttörő segítse az öregeket és a betegeket. A győri járás úttörőelnöke továbbmegy : az úttörő segítse a rászorultakat. Én még tovább mennék, az úttörőt is lehet segíteni. Bár nyitott kapukat döngetek, hiszen a kedvező társadalmi légkör, a sokoldalú támogatás, gondoskodás kiemelt hangsúlyt kapott a konferencián. Azt már csak úgy mellesleg jegyzem meg, hogy az idén van a gyermekek nemzetközi éve. P. M. A megyei összkép kedvező A pedagógus KISZ-alapszervezetek feladatai Az ifjúsági törvény érvényesülése az oktatásügyben Győr-Sopron megye Tanácsának végrehajtó bizottsága legutóbbi ülésén az ifjúsági törvényről kiadott oktatási minisztériumi utasítás megvalósításáról tárgyalt. Az utasítás egyebek között a munkáltatók kötelességévé teszi a pályakezdők segítőkész fogadását, feladataikra történő alapos felkészítését. A jelentés szerint ezt a feladatot minden, a tárcához tartozó megyei intézmény vezetője magáévá tette. Általánosan elterjedt már a fiatal nevelők patronálásának rendszere is. A kezdőik iránti figyelem általában kiterjed apró hétköznapi gondjaik megoldására is. A munkakör betöltéséhez szükséges képesítés megszerzését az intézmények vezetői mindenütt biztosítják. Felületesen tesznek eleget viszont az intézményvezetők annak az utasításnak, hogy a munkába lépéstől számított öt évig meghatározott szempontok szerint vizsgálják a pályakezdők helyzetét. Örvendetes jelenségként állapította meg a végrehajtó bizottság, hogy a felsőoktatási intézményekből kikerülő pedagógusok nagy többségére a lelkesedéssel végzett munka, a többet akarás jellemző. Társadalmi tevékenységük fő szintére az ifjúsági mozgalom, a párt- és szakszervezeti megbízatások. Az utóbbi időben egyre jobban és határozottabban jelentkezik a fiatal pedagógusok részéről a közéleti, társadalmilag aktív és elkötelezett magatartásforma. Az oktatás területén sajátosan érvényesül az a követelmény is, hogy a fiatalok kapjanak nagyobb segítséget a tudományos munkához. Szorgalmazzák a pedagógiai elmélyülést, a szaktárgy módszertanának kutatását is. Ez a gyakorló pedagógus igazi területe. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az említettekben figyelemre méltó eredményt csak a gyakorlatban eltöltött termékeny évek alapján lehet remélni, azért inkább 30 éven felüliek köréből várható a megalapozott kutatási szándék. A végrehajtó bizottság tagjai megállapították, hogy egyre több iskolában és egyre több kérdésben döntenek, mondanak véleményt a pedagógusok KISZ-alapszervezetei. A demokratikusabb légkörű iskola és a felelős közéletiséget vállaló ifjúság neveléséhez ez értékes hozzájárulás. A kedvező tényezők mellett azonban számos nehézséggel is találkozunk. Az ifjúsági jogosultságokat elfogadó szemlélet kialakítása és egyértelmű érvényesítése például nem megy egy-két év alatt... A pedagógus KISZ-szervezetek jogosultságainak gyakorlásáról zömében kedvezőtlen tapasztalatok vannak. Fő okát abban látta a vb, hogy a megyében működő 23 pedagógus KISZ-alapszervezet nem képes érdemben gyakorolni véleményezési jogát, mert szervezetileg gyenge, vagy azért, mert bár létszámban erős, de érdemben nem tud egy-egy intézmény gondjainak enyhítésébe bekapcsolódni. Az utasítás azt is előírja, hogy a munkáltatók biztosítsák az úttörőcsapatok, illetve KISZ-szervezetek működésének anyagi és technikai feltételeit. Az objektív nehézségeket a tantermi és költségvetési problémákat felnagyító néhány vezetőtől eltekintve, az a jellemző, hogy az intézmények vezetői törekednek a mozgalmi élet tárgyi és technikai feltételeit megteremteni. TB. lyf IPÖP ZENE „Tűz és ügyesség” A Jam együttes 1975-ben alakult és a Sex Pistols, a Damned és a Clash nyomában 1977 tavaszán ők is reflektorfénybe kerültek. Az ekkortájt feltűnt együttesekkel ellentétben a Jam soha nem mocskolta a 60-as évek zenei nagyságait. Az 1965-ös Carnaby Street-i divatot követve öltönyben, nyakkendőben és hegyes orrú cipőben léptek színpadra. Zenei programjukban pedig saját szerzeményeik mellé korai Who- és soulklasszikusokat iktattak. A nótákat nyelvtörő sebességgel adták elő, de gondot fordítottak a zeneiség megtartására is. A Jam ugyanis — jó néhány új együttestől eltérően — tehetséges zenészekből állt. És erre büszkék voltak: „Tűz és ügyesség”, írta Paul az erősítőjére. Koncertjeik sikeréhez divatosan agresszív előadásmódjuk is hozzájárult. Az igazi sikersorozat a Polydor lemezcéghez való szerződésük után következett. Az In the city (A városban) kislemez és az ezt követő azonos című nagylemez kedvező bemutatkozást jelentett Következő kislemezük, a felülmúlhatatlan All around the world (A világ körül) sikerrel szerepelt a slágerlistán, és megszilárdította helyzetüket Roppant termékenyek, de ez nekik sem vált mindenkor hasznukra. Az 1978 elején kiadott lemezüknek alig-alig volt sikere. Az év vége felé megjelent All mod cons című albumuk. Ez a lemez nemcsak addigi legjobb munkájukat tartalmazta, de túltett mindazon, amit bárki csak remélhetett tőlük. Barlai Péter 1979. március 1., csütörtök