Kisalföld, 1981. március (37. évfolyam, 51-76. szám)

1981-03-01 / 51. szám

99 öt megye területén Agráripari szervezési szolgálat Szolgálatról van szó, a mezőgazdasági üzemeket érintő feladatellátásról. Agrárpolitikánk nagy egyé­niségétől, Erdei Ferenc aka­démikustól származik a mon­dás: ”...a történelem sza­kadatlan pótvizsgáinak is alá kell vetnünk magunkat, szün­telenül szembesíteni kell az eszméket és valót, az elméle­tet és gyakorlatot”. Mint ala­pító, ebben a szellemben ve­zette az Agrárgazdasági Ku­tató Intézetet. Ezt a munka­stílust hagyta örökül az utódoknak is. A közelmúltban a dr. Márton János főigazgató által irányított intézmény — hagyományaihoz híven — is­mét bizonyította alkalmazko­dóképességét. Hogy a tudo­mányos eredmények a gya­korlatban mielőbb hasznosí­tásra kerülhessenek, közvetítő szervezetet hoztak létre: ag­ráripari szervezési szolgálatot. Dr. Bertalan Ottóval, az AKI tudományos főmunka­társával, a győri szolgálat ve­zetőjével beszélgetve, elöljá­róban mindjárt kiderül, nem egy új intézmény alapításá­ról van szó. A kutatóintéze­ten belül történt a „profil­­módosítás”, a szervezési szol­gálat létrehozása. Budapest mellett Nyíregyházán, Ka­posvárott, Kecskeméten és Győrött. A feladat? Közreműködés a legfejlet­tebb üzem- és munkaszerve­zési eljárások megvalósításá­ban, a mezőgazdaságban folyó szervező tevékenység koordi­nálása, a szervezéstudományi eredmények gyakorlati alkal­mazása. Munkájukat irányító intézmények kezdeményezé­sére, integrátori feladatot el­látó szervezetek felkérésére, valamint a mezőgazdasági és élelmiszeripari üzemektől ka­pott megbízatások alapján végzik. Hány termelőszövetkezet­ben, állami gazdaságban és élelmiszeripari vállalatnál nem ismerik ezt a lehetősé­get? Hadd ne írjunk számot. Mindezek szóba kerülnek dr. Bertalan Ottóval, aztán a leg­fontosabb tevékenységi terü­letek: a több üzemet össze­fogó társulásoknál jelentkező szervezési problémák megol­dása — többek között a mű­ködési rend, a kapcsolatok szabályozása, az információs eljárások megszervezése. A vállalatoknál az üzem- és ve­zetésszervezet korszerűsítése, az ágazati arányok, folyama­tok szabályainak kidolgozása A műszáli és munkaszerve­zési feladatok közül például a szállítás, az energiagazdál­kodás, munkahelyi vizsgála­tok, normarendszer, anyagi érdekeltség. — A mezőgazdasági üze­meknél jelentkező szervezési igények kielégítése — foly­tatja a szolgálat vezetője — nem jelent párhuzamosságot sem a termelési rendszerek, sem a termelésfejlesztéssel foglalkozó intézetek tevé­kenységével. Olyan területe­ket fogunk át, amelyekben a napi problémákkal terhelt gazdasági vezetésnek tudunk segítséget nyújtani a gyakor­latban bevált szervezési eljá­­rásokkal. Lehetőleg beruházás, illetve jelentős ráfordítás nél­kül, kizárólag a szervezésben rejlő tartalékok feltárásával. Természetesen a javaslatok kidolgozásával nem fejeződik be a munkánk, közreműkö­dünk az eljárások bevezeté­sében, szükség szerint több hónapig „művezetést” vég­zünk. — Komárom, Veszprém, Vas, Fejér és Győr-Sopron megye tartozik hozzánk, öt szervező-kutatónk van. A kis létszám és a széles körű meg­bízatás sajátos munkastílust kíván, a csoportmunkát, a teamben való együtt dolgo­zást. Az egyes szervezési fel­adatok megoldására létreho­zott munkacsoportban részt vesznek a szervezési szolgálat dolgozói, az intézet kutatói és olyan üzemi szakemberek, akik az adott területen a gya­korlati megvalósításban már kiemelkedő eredményeket értek el. Vagyis elsődleges a kutató, a szervező és az üzemi szak­emberek alkotó kapcsolatá­nak megteremtése.­­ Jó megoldásnak mutat­kozik az úgynevezett bázis­­­üzemi rendszer is. A bázis­üzemeknek folyamatos szer­vezési szolgáltatást nyújtunk. Ezen keresztül az intézeti szakemberek megismerik az üzemek napi gondjait, részt vehetnek a gyakorlati szak­emberek problémáinak a megoldása­ban. Győr-Sopron­­ban ilyen kapcsolatunk van a lébénymiklósi, a péri terme­lőszövetkezettel, valamint a Kisalföldi és a Soproni Álla­mi Gazdasággal. Az elmúlt évben készített szervezési tanulmányok sok­oldalú tevékenységről tanús­kodnak: szakosított tehené­szeti telep működési rendjét dolgozták ki, szállításszerve­zetet vizsgáltak felül, üzem- és vezetésszervezetet korsze­rűsítettek, ipari üzem gyár­tási eljárását ésszerűsítették, anyaggazdálkodási rendszert szerveztek meg. A munkában a belső munkatársak mellett tizennégy külső munkatárs vett részt.­­ Az alapító határozatban megszabott feladatoknak ele­get téve működik az agrár­ipari szervezési szolgálat, de ez nem jelenti, hogy ebben a jelenből a jövőnek üzenő tevékenységben ne lennének problémák — mondja dr. Ber­talan Ottó. Érvényesek azok a gondok, amelyeket a Tudo­mánypolitikai Bizottság nem­rég kifejtett: A kutatási és szervezési eredmények be­vezetése terén gyakran ta­pasztalható a nemtörődöm­ség, a kényelemszeretet, a meg nem értés. Meddig kellene eljutni? Legelőször addig: ne je­lentsen konfliktust a külső szervezők igénybevétele a mezőgazdasági nagyüzemben, az élelmiszeripari vállalatnál. Új jelenséggel van dolgunk. A szervezésben rejlő tartalé­kokat az üzemi szakemberek csak azért nem tudják egyik napról a másikra feltárni, mert a termelésre való fi­gyelés, a napi feladatok ellá­tása leköti az erejüket. Kö­vetkezésképp a hivatásos szervezők bekapcsolása a problémák megoldásába, a vezetés elgondolásainak haté­konyabb érvényesülését se­gítheti. Gazdasági érdek és szükségesség hozza magával, hogy keresni kell azokat a le­hetőségeket, amelyek a tudo­mány termelőerővé válásá­nak folyamatát segítik, gyor­sítják. A kutató-szervező munka egyrészt a gazdaság­­politikai intézkedések tudo­mányos megalapozásához já­rul hozzá, másrészt a szocia­lista mezőgazdaság rendszerét formálja. J. J. Minőségvédelmi rendelet Az 1968 óta többször is mó­dosított jogszabály helyébe lép március 1-én a belkeres­kedelmi miniszter rendelete a minőségvédelem egyes kér­déseiről. A rendelet — három korábbi helyett — egységesen és egyértelműen meghatároz­za a fogyasztási cikkek előze­tes minőségvizsgálatával és a KEBMI hatósági ellenőrzései­vel kapcsolatos teendőket, s ily módon segíti alkalmazásu­­kat. Ugyanakkor nagyobb önállóságot, hatáskört, s egyben nagyobb felelősséget biztosít a vállalatoknak a mi­­nőségellenőrzésben. A rendelet a korábbihoz hasonlóan előírja, hogy az érdekelt ágazati miniszterek egyetértésével meghatározott új termékek csak előzetes minőségvizsgálat után hoz­hatók belföldön forgalomba. Eltérően az eddigiektől nem a belkereskedelem, hanem a gyártó, illetve az importáló vállalat kötelességévé teszi az előzetes minőségvizsgálat el­végeztetését. Lényeges módosítás, hogy azok a gyártó vállalatok, amelyeknél adottak hozzá a megfelelő személyi és a tár­gyi­­feltételek, külön kérésre maguk is elvégezhetik az elő­zetes minőségvizsgálatot. Keresők és találók Bontás, rontás nélkül Sláger az IFA-alkatrész Két fiatalember tanácsta­lan adig Gönyűn a régi té­­esziroda előtt. — Mondja, itt van valahol az autóbontó? — szólít meg egyikük. Míg befelé baktatunk, ér­deklődök. — Mire volna szükségük? — Nekem egy sebességvál­tóra — mondja Fehér István, aki Répcelakról autózott Gö­­nyűre. — Kistraktort akarok csinálni. Körülnéztem már a MÉH-telepeken, de nem volt szerencsém. Megpróbá­lom itt. Újat nem vehet az ember, mert akkor a leves többe kerülne, mint a hús. A bontótelepen dolgozik a brigád. Egy teherautóval kínlódnak. Később akarták kezdeni a szétszedését, de az egyik üzemnek szüksége volt valamelyik alkatrészre. Fő­darabról lévén szó, megéri előbbre hozni a bontást. Ré­­gente a vállalatok, a szövet­kezetek a telep sarkába fél­reállították a „kifárlad­t” jár­műveket, s ha kellett valami alkatrész, odamentek, kisze­relték. Az álló gépkocsikon pedig csendesen elcsámcso­gott a rozsda, mígnem a használható is használhatat­lanná vált. Az Autó- és Al­katrészkereskedelmi Vállalat javaslatára 1979-ben a győr­­szentiváni termelőszövetke­zet vezetősége úgy döntött, hogy a gyöngűi telephelyen, melléküzemági tevékenység­ként megpróbálkoznak a használt tehergépkocsik bon­tásával. Az AUTOKER vál­lalta, hogy kifizeti a telepre beadott kocsik árát, a gönyű­­iek elvégezték a bontást, s az elkelt alkatrészekből szár­mazó bevétel hatvan száza­lékát megkapta a termelőszö­vetkezet. A kérdés csak az volt, hogy lesz-e elég bontani való gép­kocsi. Úgy látszik, felesleges volt az aggodalom, mert ta­valy, az első teljes évben a bontótelep forgalma már négymillió forint körül volt A telepen súlyra veszik át a használt autót, egy ötvenet- két forintot fizetnek kilójá­ért. A haszon attól függ, hogy a beadott gépkocsikon, meny­nyi a még használható főda­rab, így a motor, a sebesség­­váltó, differenciálmű. A sze­relők ezeket óvatosan kieme­lik (összesen hatan dolgoznak a telepen). Vigyáznak arra, hogy ha bontanak is, de ne rontsanak. Az energiataka­rékosság a telep forgalmá­ban is megmutatkozik, ugyanis mostanában jelentő­sen megnövekedett a felaján­­lott ZIL tehergépkocsik szá­ma. Tavaly szeptembertől személygépkocsikat is bonta­nak Gönyűn. Ottjártunkkor mindössze néhány Polski FIAT, régi Moszkvics és egy Volga árválkodott a telepen. — Főleg vállalatoktól kap­juk a személygépkocsikat is — mondta Böcz Antal telep­vezető-helyettes. — A mű­szaki állapottól függően egy nagy Polski FIAT-ért három­ezer forint körül tudunk fi­zetni. Az az igazság, hogy vevő több volna mint eladó. Akadt olyan érdeklődő is, aki egészben meg akarta vá­sárolni az egyik autót­ .Azon­ban mi csak bontva értéke­síthetünk. No igen a vevők. Táboruk nagyon népes. Még Tolnából, Zalából is érkeznek anyag­­beszerzők, akik egy-egy hi­ányzó alkatrész után már a fél országot bejárták. Gyak­ran szerencséjük van. Gö­nyűn találnak, nem újat, használtat. A vásárlók má­sik táborát a böngészők al­kotják. Fél délelőttöket el­nézelődnek, s esetleg kivá­lasztanak egy-egy súlyra el­adott pár forintos alkatrészt.­­ Jelenleg az IFA-alkat­­részek, fődarabok a legkelen­dőbbek — mondta a telep­vezető-helyettes. — Nem mú­lik el nap, hogy öten-hatan ne érdeklődnének utánuk, fő­ként téeszekből és vállalatok­tól. Ha nem mondanák is tudnánk, hogy valami baj van az új alkatrészek beszer­zése körül. Egy jó IFÁ-ból huszonöt-harmincezer forint értékű alkatrészt el tudunk adni. Ezért már megéri szét­bontani. Persze, az eladatlan al­katrészek, a karosszériák sem mennek veszendőbe azokat a Kohászati Alapanyagellátó Vállalat vásárolja meg. Sőt még szétvágják, elszállítják a roncsokat, mert a kohók is állandóan éhesek. N. E. 1981. március 1­, vasárnap Kevesebb kocsi , nagyobb hatékonyság Seb­ességváltás az ÉPFU-nál Az 1980-as esztendő zárásával úgy tűnik egyúttal egy hosz­­szabb időszak gazdaságfejlesztési stílusának is búcsút mon­danak a fuvaroztató vállalatok. Az üzemanyagárak rohamos növekedése, s a beruházások mindenekelőtt az építőipari be­ruházások számottevő mérséklődése „sebességváltásra” kész­tette az Építőipari Szállítási Vállalat győri üzemegységét is. — Nem lehet nem tekintet­tel lenni a változásokra — mondja Németh Antal igaz­gató. — Két legnagyobb üz­letfelünknél, a győri illetőleg a veszprémi házgyárban a tavalyinál csaknem másfél ezerrel kevesebb lakás vár ránk elszállításra Cementtől ugyancsak kevesebbet, a ta­valyi 560 ezer tonnával szem­ben várhatóan mintegy 520 ezer tonnát kell célhoz jut­tatnunk. Speciális, házi szó­­használatunkkal élve hosszú­­anyag-szállító járműveink ki­­használtsági foka már a múlt évben is elég gyér volt. Te­hát csökkenő megrendelés­­állománnyal számolva hatá­roztuk meg idei terveinket. A múlt évben, amely köz­tudottan a tervidőszak záró­éve, a beruházások „hajrájá­nak” időszaka volt, 800 millió forintos árbevételt könyvel­hetett el a győri ÉPFU. Az új tervidőszak nyitóévében a tavalyi árbevétel mintegy 70 millió forintos csökkenésére számít az üzem. Ám nyere­ségüket szeretnék idén is leg­alább a tavalyi szinten tar­tani! Ennek valóra váltásá­hoz mindenekelőtt a haté­konyságot, a járművek ki­használtságát szeretnék nö­velni. íme a konkrét tervek: — Tavaly — mondja az igazgató —, éves átlagban mintegy 760 járművel fuva­roztunk. Idén lényegesen ke­vesebb, 660 járművel aka­runk kötelezettségeinknek eleget tenni. Egyebek között ez a feltétele annak, hogy kocsijainkat hatékonyabban közlekedtessük. A gépkocsik számának csökkentésével persze párhu­zamosan nagyobb feladatok hárulnak a járművezetőkre, a kocsikat karbantartó szere­lőkre, a forgalom szervezői­re és az üzem több­ dolgozó­jára is. Hisz a múlt évi napi kilenc és fél órával szemben az idén legalább 10—11 órás napi kihasználtságot irányoz elő kocsijainak az ÉPFU. A járművek számának mérséklése aligha okoz külö­nösebb gondot a vállalatnak, hisz már a múlt évben is több mint 150 kocsit selejtez­tek ki a „nullára írt” ta fej­lesztési alap képzésekor számba nem vehető) jármű­vek közül. Nem kis fejtörést okoz viszont az üzem vezető­inek az a tervelőirányzat, hogy a tavalyinál legalább 54-gyel kevesebb dolgozóval zárják majd az idei évet. A vállalat vezetői abba­s bíz­nak, hogy a természetes fluk­tuáció­s kilépés, nyugdíja­zás — önmagában is megold­hatja a dolgot s ha így lesz, nem kell külön intézkedése­ket foganatosítaniuk. Jelentős mértékben befo­lyásolhatja a vállalat nyere­ségességét, hogy miként ala­kulnak az energiatakarékos­sági eredmények. Ez ügyben már mondhatni meglehető­sen kitaposott úton jár a győri ÉPFU: a múlt évben például közel egymillió liter benzint és gázolajat takarí­tottak meg járművezetői az országos normatívákhoz ké­pest! A takarékos járműve­zetés több mint 7 millió fo­rinttal gyarapította az üzem kasszáját, s ebből másfél mil­liót jutalomként a gépkocsi­­vezetők kaptak. Kérdés, mennyi „tartaléka” maradt még a takarékosságra a gép­kocsivezetőknek és a jármű­vek beállítását végző szere­lőknek? Az üzem vezetői mindenesetre bíznak a még takarékosabb üzemanyag-fel­használás lehetőségében. S várhatóan ugy­ncsak ezt a feltételezést fogalmazza meg — ösztönzés formájában — egy, a közeli jövőben nyilvá­nosságra kerülő rendelet, amely a hírek szerint még inkább érdekeltté teszi a jár­művezetőket az üzemanyag­­takarékos vezetésben Az üzem udvarán e napok­ban még meglehetősen sok gépjármű vesztegel. A január és a február Hagyományosan „álmos” időszak az építő­­■parban. Márciusban viszont — a tervek szerint — már szinte valamennyi FPFA-ko­­csi az utakon lesz. A ,,szűkí­tett piac” ellenére is sikeres évet várnak, amit leghűbben az idei bérfejlesztési terv fe­jez ki: 1981-re is legalább 5 százalékos növekedést ígér dolgozóinak az üzem PTH. ■ Hasznosnak bizonyulnak a hétköznapi munkában is a vállalatnál immár hagyományos KRESZ, és ügyességi vetélkedők. Az idei üzemi versenyre éppen tegnap került sor. A leg­jobbak márciusban országos versenyen képviselik a győri EPFU-t.

Next