Kisalföld, 1982. szeptember (38. évfolyam, 204-229. szám)

1982-09-01 / 204. szám

Kongresszus előtt a Vöröskereszt A család védelmében, mindnyájunk egészségéért gok A Magyar Vöröskereszt Pár családvédelmi, szociá­lis tevékenysége természete­sen a párt és a kormány né­pesedéspolitikáját szolgálja, s a különböző okok miatt hátrányos helyzetű társadal­mi rétegeket igyekszik tá­mogatni. Családgondozás A vöröskeresztes szerveze­tek részt vállalnak a veszé­lyeztetett terhes nők felkuta­tásában, támogatásában. A munkahelyi szervezetek fi­gyelemmel kísérik a terhes anyák védelmét szolgáló ren­delkezések betartását, az egészségre veszélyes munka­helyeken úgynevezett „gólya­üzemek” létrehozását kezde­ményezik ; népszerűsítik a szoptatás érzelmi és élettani jelentőségét; támogatják az anyatej begyűjtését, s a te­jet adó anyák erkölcsi meg­becsülésének fokozását. Közös nagy társadalmi problémánk, hogy a családok átlagos gyermekszáma nem nőtt; a születések száma 1977 óta folyamatosan csökken, a halálozásoké pedig emelke­dik. Így történt, hogy 1981 már a tényleges népességfo­­gyatkozás esztendeje volt ha­zánkban, vagyis a születé­sek száma nem tudta pótol­ni az elhalálozások révén jelentkező népességvesztesé­get. A népesedési helyzetet kedvezőtlenül befolyásolja a válások magas aránya is. Bár nem egyedül vöröske­­resztes feladat, hiszen egyelő­re egész társadalmunk siker­telenül birkózik vele, említ­sük meg, hogy nem sikerült, jelentős változást elérni a család összetartó erejének növelésében. A családok fo­kozottabb támogatásának és védelmének társadalmi köte­lezettsége mellett ezért kell hangsúlyoznunk a családi közösségek, a szülők, az egyes emberek felelősségét­. Segítség eretek tízezreinek Az átfogó népesedéspoliti­ka természetesen magában foglalja a népesség egészségi állapotának javítására, a ha­landóság csökkentésére irá­nyuló tudatos törekvést, to­vábbá az idős­korúak számá­ra jobb társadalmi, emberi viszonyok kialakítását is. Is­meretes, hogy hazánkban a lakosság egyötöde elérte, il­letve meghaladta már a nyugdíjkorhatárt. Ezért a Vöröskereszt is fontos fel­adatának tekinti az idős ko­­rúakkal való rendszeres fog­lalkozást, annál is inkább, mert az utóbbi években meg­növekedett a magukra ma­radt idős emberek száma. Ezek közül sokan szorulnak gondozásra. Az egészségügyi­szociális ellátás különböző formáiban mintegy másfél­százezer idős embernek nyúj­tanak segítséget. Az utóbbi években a vöröskeresztes szervezetek is fokozták rész­vételüket a házi szociális gondozásban. Figyelemre méltó az a patronáló mun­kájuk is, amellyel a szociális otthonokat, az öregek napkö­zi otthonait, a nyugdíjas klu­bokat segítik. Az ifjú vörös­keresztesek mind általáno­sabban tapasztalható ház kö­rüli munkája, látogatásaik a magányosság feloldásában jelentenek értékes hozzájá­rulást, miközben pedagógiai szempontból sem elhanyagol­ható módon erősíti a fiata­lokban a közösség egymásra utaltság érzését, felelősségét. Többet tenni a hátrányos helyzetűekért! örvendetesen emelkedett a házi szociális gondozásban dolgozó vöröskeresztes akti­visták száma. A mintegy 15 ezer társadalmi gondozó napjainkban több mint 35 ezer idős embernek nyújt rendszeres segítséget, miköz­ben persze nem hallgathat­juk el, hogy a valóságos szükséglet ennél jóval na­gyobb. A vöröskeresztes szer­vezetek az elmúlt esztendők­ben jelentős akciókat kezde­ményeztek az idősek érdeké­ben. A felajánlások új szo­ciális intézmények létesíté­sét, illetve kon­ceptő vég­zések beszerzését tették lehe­tővé. Jelentősek azok a mun­­kafelajánlások is, amelyeket a szocialista brigádok tag­jai segítettek különböző szo­ciális intézr­­ányok körülmé­nyeinek, gondozó tevékeny­ségének a javítását. A vöröskeresztes szerveze­tek értékes felderítő, jelző javaslattevő, s részben gon­dozói munkával támogatják az állami gyermek- és ifjú­ságvédelmi hatóságokat, in­tézményeket. A gondozó te­vékenység magában foglalja a veszélyeztetett családok lá­togatását, a szülőkkel való beszélgetést, s az esetenként segélyezésre tett javaslatot is. Mert bár igaz, hogy szo­cialista fejlődésünk során a veszélyeztetettség több, ko­rábbi oka megszűnt, az ifjú­ság nevelésével kapcsolatos egyes problémák, s az emlí­tett veszélyeztetettség egyes forrásai sajnos napjainkban is újra termelődnek. A gyer­mekek és a fiatalok fizikai, szellemi, erkölcsi fejlődésé­nek bizonyos esetekben ta­pasztalható elmaradása mel­lett a csavargó, a garázda, az alkoholizáló életmód a leggyakoribb veszélyforrás. Sajátos társadalmi gondo­zásra szorulnak a különböző okok miatt rokkant gyerme­kek, illetve felnőttek. A hátrányos helyzetűek népes rétegét képviselik az elmaradott életmódú cigány­családok. A cigány lakta te­rületeken működő vöröske­reszt-szervezetek megkülön­böztetett gonddal foglalkoz­nak ezek életmódjának, egészségügyi szokásainak alakításával. Bár nagy ered­mény, hogy a munkaképes cigány férfiak 80—90 száza­léka dolgozik, a nőknél még mindig csupán 30 százalék a kereső; ez persze részben a kis településeken adódó mun­­kaalkalmak, a gyermekintéz­mények hiányával, részben pedig a kiskorú gyermekek nagy számával is összefügg. S bár a cigánytelepek foko­zatos felszámolásával javul­tak a cigányok lakásköríel­­ményei, még mindig túl soksz­ — mintegy 80 ezren — élnek a szociális követelmé­­nyeknek meg nem felelő te­heneken. A Magyar Vöröskereszt fontos feladatának tekinti, hogy növelje a lakosság egészségügyi kultúráját, nép­szerűsítse az egészséges élet­módot, s az egészségügyi is­meretek minél szélesebb kö­rű terjesztésével hozzájárul­jon a betegségek, balesetek megelőzéséhez. Az egészsé­ges életmódra nevelés során arra törekszik, hogy hatáso­sabban mutasson rá a do­hányzás, a túlzott alkoholfo­gyasztás, az úgynevezett szenvedélybetegségek veszé­lyeire is. (Folytatjuk.) Magyar irodalom a Szovjetunióban Rövid időn belül több ma­gyar irodalmi művel is meg­ismerkedhettek a szovjet ol­vasók. Augusztus közepén Tallinnban észt nyelven is ki­adták Szabó Magda „Katalin utca” című regényét. A hónap végén a Hudo­­zsesztvennaja Lityeratura (szépirodalom) kiadó gondo­zásában Moszkvában orosz nyelven 50 ezer példányban megjelent egy több mint fél­ezer oldalas kötet, „Mai ma­gyar próza” címmel. A vá­logatásban négy kisregény, illetve novella szerepel: Sza­bó Magda „Pilátus”, Rákosi Gergely „Tigrisugrás”, Ker­tész Ákos „Az nyer, aki mer” és Galgóczi Erzsébet „Szent Kristóf kápolnája” című műve. A Hudozsesztvennaja Lityeratura, mint a kiadó szerkesztői elmondták, a kö­zeljövőben a további magyar irodalmi alkotások megjelen­tetését­ tervezi. Befejezés előtt áll „A XX. század magyar lírája” című kötet cs­erkesz­­tése ■ A MAFILM fóti film­­gyártási részlegét kevésbé ismerik a mozilátogatók. A közelmúltban ez a „díszlet­­város” két új létesítménnyel is gazdagodott: átadták a fil­meseknek a háromezer négy­zetméteres stúdiót és felépült a Hamlet című Tv-produk­­ció díszlete, ami később más játékfilmek készítéséhez is felhasználható. Jelenleg Se­regi László rendező a három évvel ezelőtti Manon Lescaut című produkció díszletét használja fel új tv-filmjének forgatásához. Az új TV-film Planquette: Corneville-i ha­rangok című operettjéből ké­szül. 1982. szeptember 1., szerda ■ Babos Ágnes, győri festőművész, a RÁBATEXT Textilipari Vállalat ösztöndíjasa a képzőművészeti világhét alkalmából október hónapban kiállításon mutatja be legújabb munkáit a vállalat kultúrtermében. Képünk a művész műtermében készült. Hosszabb lesz a hétvége Csökkentett óraszám az iskolákban Tanév eleji beszélgetés pedagógusokkal Szülők, nevelők és gyerekek egyaránt megszokták az utóbbi időben: minden tanév tartogat valami újat. Az 1982/83-as tanévben például valamennyi alsó- és középfokú tanintézetben bevezették az ötnapos tanítási hetet. Az új tanév várható előnyeiről és gondjairól tapasztalt szakem­berekkel és párttisztségviselőkkel beszélgettünk: Markó End­­rénével, a győri Gárdonyi Géza Általános Iskola igazgató­jával, Takács Lászlóval, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatóhelyettesével és párttitkárával, valamint Horváth Józseffel, a győri 401. sz. Ipari Szakmunkásképző Iskola igazgatóhelyettesével és párttitkárával. Véleményük szerint az önök iskolájában és még számos tanintézetben az új tanévben melyek a legszá­mottevőbb feladatok? Markó Endréné: — Ná­lunk és úgy érzem, hogy minden tanintézetben a köz­ponti kérdés az ötnapos munkahétre való átállás. A tananyag változatlan, a neve­lői és tanulói óraszámok vi­szont csökkentek. Tehát az oktatásban-nevelésben a na­gyobb intenzitásnak kell elő­térbe kerülnie. A tanulók különböző képességűek, egyiknek több, másiknak ke­vesebb idő kell a tantárgy elsajátításához. Így a „mí­nuszórákat” korrepetálások­ra, szakköri foglalkozásokra fordítjuk. — A legfontosabbnak azonban azt tartom, hogy a szabadszombatokat értelme­sen töltsék el a gyerekek. Ezért a szülők úgy szervez­zék meg a hétvégéket, hogy együtt legyen a család és ne csavarogjon a gyerek. Isko­lánk nevelőtestülete — mely­nek 40 százaléka KISZ kor­­osztályú — vállalta, hogy az anyanyelvi versenyeket, a kultúrszemlét, a kisdobos- és úttörőtavatást szombatokon rendezzük. Az iskolai szülői munkaközösséggel közös csa­ládi programokat ajánljuk a szü­­őknek és segítünk a szer­vezésben A vártnál jobban kezdődött a tanévünk, az óra­számokat sikerült megelé­gedéssel elosztanunk. A gya­korlatban persze még sok minden változhat. Az 54 fős tantestületből 46-an nők, édesanyák, a gyermeknevelés összes terheivel Tanulóink létszáma megközelíti az ez­ret és az idei évtől először már csak délelőtt tanítunk. Horváth József: — Intéze­tünkben a mostani tanévben jelentős a változás. Nálunk eddig még nem volt ötnapos munkahét. Nincsenek saját tanműhelyeink a tanulók az elméleti oktatást az iskolá­ban, a gyakorlati képzést pe­dig a munkáltatóknál kap­­ják csoportos, illetve szór­ványos képzési formákban. Eddig három napon volt el­méleti és hármon gyakorla­ti foglalkozás. Ez év elejétől az iskolai munkarend az üzemi turnusokhoz igazo­dott és bevezettük az egy­hetes elméleti és az egyhe­­tes gyakorlati képzési for­mát Intézetünk harminc fé­le szakmára készít fel, a több mint ezerötszáz gyerekkel 120 — köztük 59 párttag — pedagógus foglalkozik. Az új tanévben már az elméleti ok­tatás is ötnapos lesz, így a mi pedagógusaink is keve­sebb óraszámban tanítanak. Takács László: — Isko­lánkban régi, bevált gyakor­lat, hogy a pártvezetőség összegyűjti a nevelők véle­ményeit és javaslatával együtt közli az iskolavezetés­sel. Élő, eleven a kapcsola­tunk és jó az informáltságunk az iskolavezetőség és a Tan­intézeti Pártbizottság részé­ről egyaránt. Az ötnapos ta­nítási hetet mi már tavaly bevezettük és reméljük, hogy a kedvező tapasztalatok foly­tatódnak. Nyolcszázötven ta­nulót ötven pedagógus ok­tat, közülük 15 párttag. Gon­dunk persze akad jócskán. Ilyen egyebek között a 40— 44 fős osztálylétszám. Eny­hít némileg a gondunkon, hogy az idén öt tanerővel gyarapodtunk. Külön is sze­retném kiemelni: iskolánkba évek óta túljelentkezés van, így a gyerekanyagban vá­logatni tudunk. Pártvezető­ségünk a szakmai vezetéssel azon fáradozik, hogy az át­lagosnál jobb képességű ta­nulókból az átlagosnál kép­zettebb fiatalokat neveljen. Intézetünkből a végzetteknek 95 százaléka továbbtanulás­ra jelentkezik és közel 70 százalékuk felvételt nyer a főiskolákra és egyetemekre. — Az ötnapos tanítási hétre való áttérés a jelen­tősebb feladatok egyike. Mi­re kell a következő hónapok­ban a fő figyelmet irányí­tani? — Talán a legfontosabb, hogy a szülők megértsék: az iskolai nevelés nem pótolja a családi otthont. Az iskolák alaposan felkészültek az át­állásra, gondoskodnak prog­ramjavaslatokról, de a meg­növekedett szabadidőt — a közös együttléttel — csak a szülők tölthetik meg tarta­lommal. A gyerek kötődik a pedagógushoz, de az anyai­apai törődést, az intő-óvó szavakat, örömeinek és gond­­jainak megosztását jobban igényli a legdrágább aján­déknál. Figyelmet igényel az iskolavezetés részéről, hogy — sokak hiedelmével ellen­tétben — tovább növeked­nek a pedagógusok terhei, sok esetben meghaladja majd a napi nyolc órát. Jelentős szerep vár a munkaközössé­gek vezetőire, akik összefog­ják, irányítják a szakos ta­nárokat és óráikat látogat­ják. Tevékenységüket ma már időkedvezménnyel ho­norálhatjuk, ami nagy segít­séget nyújthat az oktató­nevelőmunka színvonalának emeléséhez — summázták véleményüket a beszélgetés résztvevői. N. M. Hiiairei D • 5

Next