Kisalföld, 1986. július (42. évfolyam, 154-180. szám)

1986-07-01 / 154. szám

■ A gyöngyösi Mátra Múzeumban négyezer preparált madarat őriznek. A tudományos kutatást is szolgáló gyűjteményt a város kisdia­jai is gyakran felkeresik, dr. Solti Béla ornitológus a gyerekeknek szívesen megmutatja a ritka példányokat, s beavatja­ őket a madárvilág titkaiba. Egészséges ivóvizet kap Abda és Börcs FEJI­ŐDŰ VÁROSKÖRNYÉK Telek­osztás nemcsak falubelieknek Csendesen húzódik meg a nagyváros árnyékában két köz­ség, Börcs és Abda. Néhány sor jut rájuk a helységnévtár­ban, a két falut összesen háromezerötszáz lélek lakja. Nem több, mint pár háztömbben egy városi lakótelepen. A falvak népességmegtartó ereje épp a város közelsége miatt nagy. Annak ellenére, hogy számottevő fejlesztés egyik helyen sem történt, a falvak erősödnek. A városi kereskedők már jóide­je felfedezték Abdán a pécsi utat, helyenként török hangu­latot teremtve. Az igazi fejlődés azonban csak akkor lehet­séges, ha az egyik alapvető feltétel, az egészséges ivóvíz­­hálózat is létrejön. Nos, az elmúlt hetekben a döntés megszületett, kilenc kis- és nagyvállalkozó jelent­kezett a helyi vízműtársulat versenyfelhívására. Az intéző bizottság az összes körül­ményt figyelembe véve a Győr és Környéke Vízmű és Fürdő Vállalat 32 millió fo­rintos ajánlatát tartotta a legjobbnak. A vízvezeték­hálózat építése rövidesen megkezdődik, és a szerződés szerint jövőre már be is feje­ződik. Az egészséges ivóvízért a családok 25 ezer forintot fi­zetnek tíz esztendő alatt. Az összeg jelentős, de kétszere­sen kamatozik. A községek­ben jelenleg egészségtelen a víz, s az egészséget pénzzel aligha lehet megváltani. Más tapasztalatok alapján tudjuk, hogy a közművesítés a tel­kek, ingatlanok forgalmi ér­tékét az ibsen befektetés sok­szorosával növeli. Noha a he­lyi intézmények és a lakosság befizetései lényegében elérik a versenytárgyaláson kiala­kult építési árat, a községek jelentős állami támogatást is kapnak. A víz ugyanis Győr­ből jön. A pinnyédi fővezeté­ket úgy alakították ki, hogy­ a két község lakossága és in­­tézményei is rácsatlakozhas­sanak. A közműfejlesztésnek egyébként van egy kuriózu­ma is. Évekkel ezelőtt a győ­ri városkörnyéki települések közül csak egy abdai kis la­kótelep lakói vállalták egye­dül, hogy lakásonként kifize­tik a harmincezer forintot a csatornázásért és a biológiai szennyvíztisztítóért. Így a fa­lu lakóinak egy része Győrt megelőzve környezetkímélő, módon élhet. A tisztító jelen­leg kapacitásfelesleggel üze­mel ... A vízhálózat-fejlesztés a közös községi tanács anyagi erejét nagyrészt leköti, de épp a várható fejlődés miatt még ebben az ötéves tervben Abdán bővítik, Börcsön kor­szerűsítik az iskolát. Nem­csak a helyi építési igényekre gondolva a tanács félszáz tel­ket méretett ki, amelyet az OTP értékesít. Még egy különleges válto­zásról érdemes hírt adni. A folyórendezési, árvízvédelmi munkálatok során hamarosan Abda határában ömlik a Mosoni Dunába a Rábca fo­lyó, s az így kialakuló terület pihenésre, kiskertek alakítá­sára kitűnően felhasználható. De ez részletkérdés, a helyi tanács az alapvető ellátás fejlesztésére, szintentartására törekedik elsősorban. H. S. MOZIMŰSOR — Beled: Szen­vedély végszóra* (fr) 6, Csorna: Kicsi, de szemtelen* (o) f6, f8, Fertőszentmiklós: Szaffi (m) szün. mat.: A postás mindig kétszer csenget I—II.* (USA) 6, Gönyű: Elvarázsolt dollár (m­) 6, Győr, Rába: Love story (USA) 3. f6, 8, Győr, Rába Kamara: Az okos mama (Nyugdíjas film­múzeum) 3, Simon Menyhért születése (m) 5, Végállomás* (NSZK) 7, Győr, Vörös Csillag: Ki kém, ki nem kém?* (USA) 9, 11, 3, n6, A gonosz Lady* (ang.) 18, Győr, Mese: Vízipók­csodapók (m) 3, n6, Győr, Kert: Nincs kettő négy nélkül (o) es­te 9, Győrszentiván: Apacsok (NDK) sz. m.: Fehér törzsfőnök (USA) 6, Hegyeshalom: A bo­­­rotvás gyilkos* (cs) 6, János­­komorja: A vadon szava (ang.) sz. A házibuli folytatódik (fr) 6, Kapuvár: Betörés nagy­mestere (fr) f8, f8, Kény: Nyo­más, utána! (o) 6, Mosonma­gyaróvár, Dózsa: Donald kacsa nyári kalandjai (USA) f4, f6, Poszeidon katasztrófa* (USA) f8, Mosonmagyaróvár, Kossuth: Kurta farkú Peti cica (sv) sz. m.: Csak semmi pánik (m) 4. Titokban Hong-Kongban (fr) 6. 8. Mosonmagyaróvár, Mese: A tanulékony, papagáj (sz) 4. öt­­tevény: Vad banda* (USA) 6 Pannonhalma: Zorro (o) fi, Raj­ka:"Lopják a koporsómat* (jug.) 7. Sopron, Szabadság: Földren­gés (USA) 3. 1­6. 18. Sopron, Pe­tőfi: Gyilkos bolygó* (USA) 6. Szany: Flashdance (USA) 7. A csillaggal jelölt filmek kor­határosak! A Moziüzemi Vállalat a műsor­­változtatás jogát fenntartja! 4 i KlffilPD­D VÁLÁS UTÁN Biztos-e, ami biztos? ÁB kontra Hungária Július elsejétől a biztosítót kereső állampolgár rövid úton megkaphatja a precíz kérdést: melyiket? Tudniillik a má­sodik félév első napjától megszűnt az Állami Biztosító mo­nopolhelyzete, mivelhogy létrejött a Hungária Biztosító né­ven bejegyzett — mellesleg ugyancsak állami irányítású — konkurens biztosító intézet. Félreértés ne essék: nem új biztosító alakult, hanem a régi, a szlogenjéről közis­mert ÁB szűnt meg, s ala­kult újjá az immár egymás­tól független, sőt, egymás üzleteinek konkurrenciát jelentő két biztosító társa­ság. A technikai rész az ál­lampolgárt nemigen érdek­li, de a következmények pontos értelmezése szüksé­gessé teszi, hogy leszögez­zük: ez a „válás” nem je­lent egyebet — pillanatnyi­lag —, mint a területek új­rafelosztását, az ágazatok elosztását, s jelen időszak­ban egyfajta felkészülést a majdani versenyhelyzet ki­munkálására. Jól példázza ezt­ a nevek elosztása is, mert míg a két biztosító egyike továbbra is a jól „be­járatott” nevet használja — az ahhoz tartozó reklámfil­mek, plakátok, szükséges át­­igazítása nélkül —, addig a másik, az új, a Hungária néven jegyzett, gyakorlati­lag mindent kezdhet az ele­jén. S ehhez se helyisége, se személyzete, sem­­pedig tech­nikai eszközkészlete nem volt a döntés idején. Ezek után logikus a kérdés: mi­képp lehet versenyképes, a központi irányelvekben meghirdetett feladatoknak megfelelő az „újszülött” in­tézmény? — A központi rendelke­zések szerint az Állami Biz­tosító június 30-án meg­szűnt, s helyébe két jog­utód lép, egyfelől az Álla­mi Biztosító, másfelől a Hungária Biztosító — ma­gyarázza Dombi László, a Hungária Biztosító megyei igazgatóságának vezetője.­­ Ez a gyakorlatban azt je­lenti, hogy a nemzetközi biztosításokkal, az állami vállalatok biztosításaival, va­lamint a gépjárművek biz­tosítási ügyeivel csak a Hun­gária Biztosító foglalkozik. Szűkítve a kört, az állampol­gárok legfeljebb a gépjár­mű-kárrendezés során érzé­kelhetik, hogy valami meg­változott, a cégtáblán kívül is. Ez a profil ugyanis, amely a legtöbb problémát jelen­tette a törzscégnél is, most egyedül a mi gondunk lesz. Ha már gond, és sokak gondja: beszélni kell róla. Soóky István, a gépjármű­­kárrendezési fiók vezetője mondja: " Az állampolgárok a kö­telező gépjármű-sz­avatossá­­gi biztosításukat, és a Cascót is csekken rendezik, a kár­­rendezési fiókba csak azok jutnak el, akik valamely bal­eset részesei voltak. A köz­úti balesetek száma sajnos emelkedik, jelenleg mintegy tizenkét százalékkal több gépjárművet kell minősíte­nünk egy adott időszakban, s ez bizony a hétvégét kö­vető munkanapokon azt je­lenti, hogy órákat kell vár­ni az ügyfeleknek. A gépjár­mű-kárrendezés júliustól a Hungária Biztosító feladata, s az a követelmény, hogy a belső változásokat ne észlel­jék az ügyfelek. Már most meg kell mondanom: némi türelmi időre szükségünk lesz. Az újjáalakulás során ugyanis a létszám is válto­zott — gyakorlott embereink maradtak az ÁB-nél —, így az első napok, hetek zökke­nőmentességét nem ígérhet­jük. Legalábbis a megye­­székhelyen nem. Mosonma­­gyaróváron a szolgáltató házban, Csornán a Templom utcában, Kapuváron a Fel­­szabadulás utcában, vagyis új helyeken várjuk az ügy­feleket, míg Somronban to­vábbra is a Széchenyi téren, Győrött pedig a Tompa ut­cában fogadjuk a kárvallott autósokat. A szervezeti változásokhoz kapcsolódva az állampolgár elsősorban azt a kérdést fo­galmazza meg: vajon jó ez nekünk? Vajon mit hozhat a két intézmény versenye a biztosítottak javára? A táv­latokról dr. Nagy Miklós, a Hungária Biztosító jogtaná­csosa beszél: — Az alapelvek úgy szól­nak, hogy a kezdeti időszak nehézségei után mindkét biz­tosító számára adottak a le­hetőségek az új biztosítási formák kimunkálására és be­vezetésére. Ez konkrétan annyit jelent, hogy a jövő­ben az Állami Biztosító is meghirdethet Casco biztosí­tást, és mi is köthetünk egy új formában például nagy életbiztosítást, ők is foglal­kozhatnak gépjármű-kárren­dezéssel, és mi is köthetünk , háztartási biztosításokat. A lényeg: arányos díjakat és szolgáltatásokat kell meg­hirdetnünk, tehát a Hungá­ria sem árulhatja hetvenöt forintért a nyolcvanas CSÉB- et. Ám a szolgáltatások szín­vonalában lehet különbség, sőt, kell is hogy legyen hi­szen elsősorban ez a célja a monopolhelyzet megszünte­tésének. A Hungária Biztosító va­donatúj cég. Márkajelük egy egymásba fonódó szárú ,,H” betű, jelmondatuk: „Gon­doskodunk, tehát vagyunk”. Egy újszülöttel illik csín­ján bánni, ez ösztönös alap­elv. Egy nagysietve szárny­­rabocsájtott, s önmaga szer­vezeti kereteit is Csak ke­resgélő céggel szemben is méltányos ez a magatartás,­ amely megelőlegezi a bizal­mat: lesz még jobb a szol­gáltatási színvonal, és akad majd valaki, aki a filozófiai alapigazságok eltorzítása nél­kül is képes lesz egy jól megjegyezhető, hatásos rek­lámmondattal hírverést csi­nálni a sok nehézséggel in­duló, de elveiben, s tervei­ben szimpatikus intézmény­nek ... Kalocsai Mihály Öröklés, ajándékozás, vásárlás Változó illetékek Ma lép hatályba az ille­tékekről szóló törvény, amely az öröklés, ajándéko­zás és az úgynevezett vissz­terhes vagyonátruházás, va­lamint az államigazgatási és bírósági eljárásért fizetendő illetékeket szabályozza. Az új törvény szerint az öröklési és ajándékozási il­letékek a korábbinál 20—40 százalékkal alacsonyabbak. Nagyságuk két tényezőtől függ: a hagyaték, valamint az ajándék tiszta értékétől, illetve az örökhagyó és az örökös, vagy az ajándéko­zó és a megajándékozott ro­konsági kapcsolatától. Az ér­tékhatártól függő százalékos kulcsok 4-től 60 százalékig, sávosan emelkednek. Ala­csonyabb az illeték­fizetési kötelezettség akkor, ha az örökös közeli hozzátartozó, gyermek, házastárs vagy szülő. Valamivel többet kell fizetnie a testvérnek, távo­labbi rokonnak, testvérnek és még ennél is többet a többi örökösnek és a­­ meg­­a­j­ándékozottnak. Az új illetéktörvény tel­jes mentességet biztosít a ♦aVarékbetét és a kötvény után, és például a hazai tu­dományos, művészeti, köz­oktatási, közjóléti célra jut­tatott örökségekre. Ebbe a körbe tartozik — az eddigi gyakorlatnak megfelelően — a lakástulajdon öröklése is, amennyiben az örökös ta­nácsi bérlakás bérlője, és bérleti jogáról a lakásügyi hatóság javára lemond a hagyaték jogerős átadását követő két éven belül. Nem kell örökösödési illetéket fizetni a 100 ezer forintot meg nem haladó forgalmi értékű ingóságokért. Men­tességet élvez a lakóházépí­tésre alkalmas telektulajdon öröklése, ha arra négy éven belül felépítik a­­lakóházat. Illetékmentesen lehet örö­kölni a lakástulajdont első ízben, amennyiben azt a há­zastársak közösen szerezték, építették, és — leszámlá­zók hiányában — a túlélő házastárs az örökös. A lakáspolitikai célok megvalósításáért az új tör­vény gondoskodik arról, hogy a lakásszerzés jelen­tős terhét az illeték számot­tevően ne növelje. Ezért a lakásvásárláskor fizetendő illeték a korábbi 5-ről 2 százalékra csökkent. A la­kásépítést szolgáló telekszer­zés illetékmentes, ha a la­kás négy éven belül meg­épül. Lakás öröklése, aján­dékozása esetén a progresz­­szív kulcstáblázat szerint kiszámított illetéknek csak a felét fizeti az örökös, il­letve a megajándékozott. A hatályba lépő új szabá­lyok szerint a megvásárolt lakást terhelő OTP-tartozást nem lehet levonásként fi­gyelembe venni az illeték­alapnál. Az alacsonyabb szá­zalék miatt viszont így is körülbelül mindössze fele a fizetendő ill­eték a korábbi­nak. A visszterhes vagyonátru­házás esetén — kivéve az állampolgárok elsődleges szükségletét kielégítő lakás­­tulajdon vásárlásnál, ahol a forgalmi érték 2 százalékát kell fizetni —, az illeték ál­talános mértéke az átruhá­zott vagyon forgalmi érté­kének 15 százaléka. (Koráb­ban ez az üdülőknél 20 szá­zalék, más rendeltetésű in­gatlanoknál — például föld, garázs — 17 százalék volt.) Három százalékról 15 szá­zalékra emelkedett a nem lakástulajdonhoz (üdülőhöz, földhöz) kapcsolódó haszon­élvezeti, használati jogok megszerzésének illetéke. Az aukciókon, illetőleg ha­tósági árveréseken szerzett ingóságok után járó illeték növekedett, egységesen 15 százalékra. A gépjármű öröklésekor, ajándékozása­kor, vételekor fizetendő ille­ték köbcentiméterenként 2,50-ről 3 forintra emelke­dett. A törvény szabályozza az államigazgatási, illetve a bí­rósági eljárásoknál fizeten­dő illetéket. . Az­ államigaz­gatási eljárásoknál általá­ban 100 forint az illeték. (Kivételt képeznek a bonyo­­lultabb, költségesebb eljá­rások, amelyeknél a jogsza­bály magasabb illetékössze­­get állapít meg.) Az alkot­mányos jogok érvényesítésé­­vel, az ezzel kapcsolatos kö­telezettségek teljesítésével összefüggő eljárásokért — az ‘ esetek ’ többségében —­­nem kell illetéket fizetni. A bírósági elj­árásokban általában a perérték 6 szá­zaléka­­az illeték; az összeg alsó határa­kon, a felső pe­dig 300 000 forint. A törvény rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezde­ményezett eljárások eseté­ben alkalmazzák. ■1986. július 1., kedd

Next