Katolikus algimnázium, Kiskunfélegyháza, 1880

Gimnázium-e vagy ipariskola Félegyházán? A nagyméltóságú vallás- és közoktatásügyi m. kir. miniszté­rium a lefolyt tanévben két ízben is intézett leiratot Kun-Félegy­­h­áza város közönségéhez, mint az itt helyi algimnázium patronátus­­sához, melyek mindegyikében gimnáziumunkat ipariskolává átala­kíttatni ajánlja, mint a­mely tanintézet a város érdekeinek megfe­lelőbb lenne. A város közönsége e magas leiratok tárgyalásánál mindkét ízben erélyesen védte a gimnáziumot és határozottan ki­jelentette, hogy azt továbbra is fenntartani kívánja, s ezen körül­mény indította arra az itt helyi algimnázium tanári karát, hogy legalább az „értesítő“ szűk terén egy kis megvitatás tárgyává te­gye a kérdést: hogy városunk érdekeinek a gimnázium, vagy az ipariskola-e a megfelelőbb, melyik a hivatásszerűbb s melyiknek fenntartására van e várost és vidékét alkotó elemekben több anyag. * * * Az emberiség képzettsége, hatalma és ügyessége tekintetbe vételével és alkalmazásával iparkodott mindenkor a természet kime­ríthetetlen kincstárait kizsákmányolni s azt hasznára fordítani, szel­leme állandósította, vagy legalább állandósítani törekedett, — leg­inkább a művészet által — mindazt, mi a természetben múlandó lévén, gyors léptekkel tova tűnik, tevékeny szelleme az élet lénye­ges és mindennapi szükségleteinek megszerzésével járó gondok mel­lett állandóan foglalkozott s foglalkozik jelenben is az élet kelle­messé tételével úgy mint a test felékesítésével. Korunkban, midőn még az alsóbb osztályok között is napról-napra gyarapodik a ter­mészeti ismeretekben a kellő belátás, minden művelt embertől méltán megköveteltetik, hogy tájékozva legyen azon ismeretkörben, melynek emelkedése eszközli az ipar és művészet, kereskedelem és

Next