Mezőgazdasági Népoktatás, 1938 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1938-01-01 / 1. szám

megőrizni. Míg mások foglalkozása, tevé­kenykedése sok esetben elévül, addig az ő munkássága oly örökös volt és lesz, mint a föld élete maga. Míg más foglalkozási ágak munkaköre igen gyakran csak szűk határok között mozog, vagy szűk falak közé szorul, addig a földmíves nép munkaterének csak két határa van : fenn a kék ég és lenn a biztos föld, a drága szülőföld. A földmíves népé az alkotás legnagyobb öröme is, mert a növények és állatok az ő keze gondozásában nőnek. S ezért a szabad természet bármennyire is felüdíti más ember lelkét, mégis a földmíves ember lép erősebb öntudattal a természet birodalmán végig, az ő saját működése területén, hol tudja, hogy a Mindenható segítségével nemcsak mindaz az övé, amit szorgalmával teremtett, hanem áldásait is ő élvezi. Ha mindezek tudatában vagyunk s így ismerjük a magyar föld míves gazdasági és egyéni életét s ahhoz alkalmazkodunk, akkor máris határozott célkitűzéssel folytathatjuk a megváltozott viszonyok közt is a gazda­sági népiskolákban növendékeink nemzeti és gazdasági irányú nevelését, oktatását. Azt azonban sohasem hagyjuk figyelmen kívül, hogy a jövő tényleg új kötelessége­ket ró iskoláinkra és új irányokat jelöl ki munkánk számára. A jövő ezen szigorú parancsa nekünk is követendő parancs ma­rad. Mert régi fegyverekkel s régi berende­zésekkel s módszerekkel már ma nem győzhetünk. A mi népünkön a még most is dúló gazdasági háborúban iskolai oktatással és neveléssel is segítenünk kell az őket megillető hely kivívásában. Ma már tisztán látjuk, hogy a világ gazdasági fejlődésé­nek egyes fokait már túllépte. Így a tömeg-, illetve többtermelést javarészben már a minőségtermelés váltotta fel. Ezért ugyan­akkor a gazdasági népiskolákban is a gaz­dasági tömegoktatást fokozatosan az inten­zívebb minőségoktatással kell felcserélnünk, mert iskoláink még jó ideig befejező gaz­dasági iskolai képzést fognak adni sok földmíves gyermeknek. Népünktől tehát minőségtermelést az esetben nem várhatunk és nem is követelhetünk, ha­nem minősé­gileg neveljük és oktatjuk. Tudatosan és készakarva soraim végére iktatom a soha eléggé nem hangoztatható főfeladatát a gazdasági népiskoláknak s minden agrár­pedagógusnak. Nevelésünk és oktatásunknak ugyanis sohasem legyen egyedüli célja csak puszta szakismereteket nyújtani. Minden szakoktatásunkkal is a minden körülmények közt helytálló, jellemes, erős akaratú, erkölcsös embereket neveljünk. Ez utóbbi nevelői és oktatói munka egy amerikai iparos-iskola feliratában jut a leg­jobban kifejezésre . Itt nemcsak asztalosokat nevelünk, hanem asztalosokból embereket is.“ Valóban régi igazság­ az, hogy bármily nagy szaktudással rendelkezik is egy nép, ha becsület, hit és erkölcsök hijján van, nagy tudása dacára is mihamarabb a pusz­tulás lesz osztályrésze. Ha az itt megtárgyaltakat nem egy elmélet elvont tételeinek tekintjük, hanem azokat az életben valóban követjük, mun­kánkban realizáljuk, úgy hazánkért becsü­letes munkát végezünk. A magam részéről ily feladatkörrel gondolom a jövőben helye­sen a gazdasági népoktatás erős várait, a gazdasági népiskolákat a természetes kívá­nalmaknak megfelelően felépíteni. Ezért a jövőben is elsősorban a magunk munkájá­ban bízzunk, mert „az önbizalom a siker első titka,“ s „a jól elvégzett munka győ­zelem.“ Schill János.

Next