Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)
1941-01-01 / 1. szám
1941. január hó. MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS a tanulók. Ez természetes is. Több helyen annyira megcsappant az 1-fő osztályos tanulók száma, hogy külön fiú és leány osztály felállítása nem volt célszerű. A létszámcsökkenés oka a 111—V. osztályosok kiesése, a már említett távoli helyre menetellel talált kibúvó, több helyen a VII. osztály megnyitása, végül a bekövetkezett természetes szaporodásnak a csökkenése. Közismert, hogy az utóbbi években némi létszámcsökkenés minden iskolánkban bekövetkezett. A tanulószám apadása vegyes osztály felállítását és tanítását eredményezte. Vegyes osztály, azaz fiúknak és leányoknak együttes tanítása eddig ismeretlen volt a mezőgazdasági népiskolákban. Most ehhez az alakulathoz is hozzá kell szoknunk, mint a II—III. fiúosztályok többesetben való összevonásához. A két nembeli tanulóknak együttes iskolábajárása és tanítása sokakban aggodalmat keltett. Ez azonban túlzottnak bizonyult, mert ebből származólag eddig a legcsekélyebb zavar vagy panasz nem merült fel. Ez is különben nevelési kérdés s tapintatos módon mindenütt megoldható. Megfigyelők szerint még előny is származik belőle, mert a fiúk és leányok között nemes verseny támad a jobb magaviseletre, a kitartóbb és eredményesebb tanulásra, valamint sok más iskolai tevékenységre. Néhány éven át számolnunk kell a vegyes osztályokkal, míg a tanulók létszáma annyira nem emelkedik, hogy télen át is külön-külön taníthatók legyenek a fiúk és a leányok. 4. Órarend tekintetében is sok változást hozott a mindennapos tanítás, különösen pedig a kényszerült vegyes osztály megszervezése. A nyári félév megrövidített órarendje és tanterve megmaradhatott, mert a gyakorlati foglalkozásokat és a kirándulásokat lehetett kisebb létszámmal megfelelően végeztetni, ellenben október 15-től és a fűtési idény beálltakor már időszerűvé vált a módosítás. A változás igen érdekes módon nyert megoldást. Igen helyesen az iskolák abból indultak ki, hogy a közismereti tárgyak tudnivalói majdnem egyezők a fiú és leányosztályban, ezért a kétféle tanulók együtt és egyszerre is taníthatók. Az általános állattenyésztés, növénytermesztés,, nemkülönben a konyhakertészet tantárgyakban is sok az egységes anyag. E körülmény ismét újabb lehetőséget nyújtott a célszerű összevonásra. Ezek figyelembevételével a legtöbb iskolában a hét két napján közös közismereti, egy napján közös gazdasági tanítás van, azaz vegyes I. osztályt oktatnak, egy-egy napon pedig külön fiú és külön leány osztály keretében tanulják az anyagot. E helyeken szükséges volt a közösen tanított gazdasági anyagnak az összeegyeztetése és a tanterv menetétől való némi átrendezése is. A vegyes osztályok célszerű tanítására adódott más, ugyancsak jónak mondható megoldási mód is. Ezt a helyi viszonyok és szokások eredményezték. A leányok ugyanis többször késve érkeztek a tanyákról, ezért bevezették azt a rendszert, hogy a fiúkat 8—9 óráig külön tárgyakra tanítják, a leányok pedig csak 9 órára jönnek fel az iskolába. 9—13 óráig közös a tanítás (vegyes osztály), 13 órakor a fiúkat hazaengedik, a leányok pedig 13—14 óráig az iskolában maradnak és ekkor kapják meg a sajátos tanításukat. Látható, hogy a kivitelre vannak jó és jobb eshetőségek is , majd a gyakorlat fogja ezeket állandósítással elterjedtté tenni. A részben vegyes osztállyal működő iskolákban a haladási napló három. Egyikbe írják a vegyes osztály anyagát, azaz a fiúk és leányok közösen tanult előmenetelét, másikba a fiúk, harmadikba a leányok részére külön-külön tanított és elvégzett anyagot. Egy naplóban való bejegyzés nem is lenne szabatos és nem tudnák megállapítani, hogy mikor volt a tanítás közös, mikor külön-különálló, osztott. 5. Tananyag tekintetében a mindennapos iskolák szigorúan alkalmazkodnak a 62627/1940. sz. rendelet intézkedéseihez és a Tanterv szerinti II. osztály anyagát kétfelé osztották. Első fele kerül az I-ső osztályban tanításra, második fele pedig a Tanterv III. osztály anyagával majd a mindennapos II. osztályba. E téren tehát nincs fennakadás s tanév végéig majd megállapítható lesz, hogy a felvett anyag mennyiben végezhető el. Kialakult azonban máris; 3