Mezőgazdasági Népoktatás, 1941 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1941-01-01 / 1. szám

1941. január hó. MEZŐGAZDASÁGI NÉPOKTATÁS a tanulók. Ez természetes is. Több helyen annyira megcsappant az 1-fő osztályos ta­nulók száma, hogy külön fiú és leány osz­tály felállítása nem volt célszerű. A létszám­­csökkenés oka a 111—V. osztályosok kiesése, a már említett távoli helyre menetellel talált kibúvó, több helyen a VII. osztály meg­nyitása, végül a bekövetkezett természetes szaporodásnak a csökkenése. Közismert, hogy az utóbbi években némi létszámcsök­kenés minden iskolánkban bekövetkezett. A tanulószám apadása vegyes osztály felállítását és tanítását eredményezte. Vegyes osztály, azaz fiúknak és leányoknak együt­tes tanítása eddig ismeretlen volt a mező­­gazdasági népiskolákban. Most ehhez az alakulathoz is hozzá kell szoknunk, mint a II—III. fiúosztályok több­­esetben való összevonásához. A két nembeli tanulóknak együttes iskolábajárása és tanítása sokak­ban aggodalmat keltett. Ez azonban túl­zottnak bizonyult, mert ebből származólag eddig a legcsekélyebb zavar vagy panasz nem merült fel. Ez is különben nevelési kérdés s tapintatos módon mindenütt meg­oldható. Megfigyelők szerint még előny is származik belőle, mert a fiúk és leányok között nemes verseny támad a jobb maga­viseletre, a kitartóbb és eredményesebb tanulásra, valamint sok más iskolai tevé­kenységre. Néhány éven át számolnunk kell a vegyes osztályokkal, míg a tanulók létszáma annyira nem emelkedik, hogy télen át is külön-külön taníthatók legyenek a fiúk és a leányok. 4. Órarend tekintetében is sok válto­zást hozott a mindennapos tanítás, különö­sen pedig a kényszerült vegyes osztály meg­szervezése. A nyári félév megrövidített óra­rendje és tanterve megmaradhatott, mert a gyakorlati foglalkozásokat és a kirándu­lásokat lehetett kisebb létszámmal megfe­lelően végeztetni, ellenben október 15-től és a fűtési idény beálltakor már időszerűvé vált a módosítás. A változás igen érdekes módon nyert megoldást. Igen helyesen az iskolák abból indultak ki, hogy a közisme­reti tárgyak tudnivalói majdnem egyezők a fiú és leányosztályban, ezért a kétféle ta­nulók együtt és egyszerre is taníthatók. Az általános állattenyésztés, növénytermesztés,, nemkülönben a konyhakertészet tantárgyak­ban is sok az egységes anyag. E körülmény ismét újabb lehetőséget nyújtott a célszerű összevonásra. Ezek figyelembevételével a legtöbb iskolában a hét két napján közös közismereti, egy napján közös gazdasági tanítás van, azaz vegyes I. osztályt oktat­nak, egy-egy napon pedig külön fiú és kü­lön leány osztály keretében tanulják az anyagot. E helyeken szükséges volt a kö­zösen tanított gazdasági anyagnak az össze­egyeztetése és a tanterv menetétől való némi átrendezése is. A vegyes osztályok célszerű tanítására adódott más, ugyancsak jónak mondható megoldási mód is. Ezt a helyi viszonyok és szokások eredményezték. A leányok ugyanis többször késve érkeztek a tanyák­ról, ezért bevezették azt a rendszert, hogy a fiúkat 8—9 óráig külön tárgyakra tanít­ják, a leányok pedig csak 9 órára jönnek fel az iskolába. 9—13 óráig közös a tanítás (vegyes osztály), 13 órakor a fiúkat haza­engedik, a leányok pedig 13—14 óráig az iskolában maradnak és ekkor kapják meg a sajátos tanításukat. Látható, hogy a ki­vitelre vannak jó és jobb eshetőségek is , majd a gyakorlat fogja ezeket állandósítás­sal elterjedtté tenni. A részben vegyes osz­tállyal működő iskolákban a haladási napló három. Egyikbe írják a vegyes osztály anya­gát, azaz a fiúk és leányok közösen tanult előmenetelét, másikba a fiúk, harmadikba a leányok részére külön-külön tanított és elvégzett anyagot. Egy naplóban való be­jegyzés nem is lenne szabatos és nem tud­nák megállapítani, hogy mikor volt a taní­tás közös, mikor külön-különálló, osztott. 5. Tananyag tekintetében a minden­napos iskolák szigorúan alkalmazkodnak a 62627/1940. sz. rendelet intézkedéseihez és­ a Tanterv szerinti II. osztály anyagát két­felé osztották. Első fele kerül az I-ső osz­tályban tanításra, második fele pedig a Tanterv III. osztály anyagával majd a min­dennapos II. osztályba. E téren tehát nincs fennakadás s tanév végéig majd megálla­pítható lesz, hogy a felvett anyag mennyi­ben végezhető el. Kialakult azonban máris; 3

Next