Ellenőr, 1933 (20. évfolyam, 1-6. szám)

1933-02-10 / 1. szám

ELLENŐR Iskolaügyi politikánk. Irta : Sándor József szenátor. Újabb közlések szerint, közeledik a kormány ama törvényjavaslata, mely­re nézve e sorok írója már román kamarai képviselő korában a parlament­ben évtized előtt megmondotta, hogy az akkor tagadott infláció idejében kí­méletlen sovén nemzeti politikával és gyorstalpaló néptanítói tanfolyamokkal és képesítésekkel százával és­ ezrével létesített román állami iskolákat és óvó­­­­dákat az ország költségvetése nem lesz képes sokáig, annál kevésebbé állan­dóan fentartani. Mert az újabbkori államok hadügyi, külügyi, rend- és csend­­őri, hivatalnoki, bel- és­ külföldi adóssági stb. kiadásai oly terhesek, hogy vé­gül is a két legfontosabb és egyszersmind leggyengébb kulturális tényező, a tanügy és közegészségügy szorulnak hátra és éppen azért az állam részéről a valláserkölcsi és társadalmi iskolák okos számítással, pénzügyi szempontból sem mellőzhetők. Sőt az államnak örvendeni kell, ha ilyenek az áldozatrakész buzgóságból és teltrekészs­égből létr­ej­önnek s az államnak ezirányban kevesebb kiadással inkább segíteni, mint önálló nagyzolással és politikai célzatokkal i­snyomni kell. Ma már megértük azt, hogy a dologi kiadásokat nem tekintve, százezer felé közeledik az állami alsó, közép és felső közoktatás tanszemély­zetének és azok központi vezetésének és felügyeletének létszáma, akiket immár leépítéseknek és fizetésleszállításoknak kénytelen alávetni és jön az imént említettük, legfontosabb és legnehezebb költségvetési fogás. Az állam ugyanis, a nyolc és félmilliárdra ment és részben már leépíteni kezdett közoktatásügyi és kultusz budgetet úgy akarja tehermentesíteni, hogy a mi iskolát, kivált a népoktatásügyben megszűntetni nem tud, vagy nem akar, annak fentartását egyszerűen az illető község költségvetésének a nyakába varrja meg akkor is, ha ott van jó hitvallásos iskola is és a község kisebbségi jellegű lakosságának semmi szüksége sem volt s nincs a nem sajátnyelvű­ és sajátvezetésű, többnyire párhuzamos tanfolyammal se rendelkező román ál­lami iskolákra. Itt eszünkbe jut, hogy mily nagy dolog volt s mennyit zúgolódtak ellene, na Magyarországon csupán 5%-os pótadó is követeltetett az iskolára s állami iskola céljaira azt sem volt köteles a polgár fizetni, ha saját felekezeti, vagy községi iskolája volt. Mert a magyar álla­m éppen megfordítva, a hitvallásos és községi, valamint társulati autonóm­ iskolával kezdte az újabb korban is a közoktatásügy felépítését a jelentékeny államsegélyekkel mozdította elő ezt a célt. És a nem-magyar hitvallásos, vagy községi, állami segélyes iskola panasz­kodott még azért is, ha az ezeréves magyar állam csak annyit is­ követelt, hogy hat elemi osztály végzése után a tanuló a legegyszerűbb gondolatait az állam hivatalos nyelvén is, a mindennapi szükségeknek megfelelőleg, kifejezni tudja. Most azonban az álla­m nyelvének túlzásig menő erőszakolásával és az állítólagos új törvényjavaslattal pénzügyileg rogyásig megy, illetve állítólag készül menni a dolog. A közigazgatási kiadások úgyis elviselhetetlenségig emelkedtek s fognak emelkedni, kivált, ha az új közigazgatási törvény is meg­jön, mely a kiadások tekintetében — a decentralizáció voltaképpen azonban az állami terhek leszállítása céljából — jelszava alatt, pénzügyileg lehetőleg feloldani akarja az államkincstárt és elborítani a községeket. Hozzájárul ehez, hogy megint mutatkozni kezd a kísértet, nem csa­k kí­sérlet, mely szerint takarékosság szempontjából egyesíteni akarnak egyes vármegyéket, azok közt majdnem bizonyosan a mi történelmi szent hagyo­mánnyal, víz- és hegyrajzi különítettséggel stb. megszokott székely megyéinkre is gondolnak, a jelek szerint, a­mi ellen eddig mindig felemeltem a szavamat .

Next