Dolgozók Lapja, 1970. október (25. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-25 / 251. szám

2 DOLGOZÓK LAPJA Hétfő: Hitek és cáfolatok Atasszi szíriai elnök lemondá­sáról — Péter János találkozott TJ Thanttal és az amerikai külügyminiszterrel. 27 európai ország kommunista és munkáspárt­jainak képviselői összeültek Moszkvában — Meg­alakult az EAK új kormánya Gromiko beszéde az E­­VSZ-közgyűlésen — Külügy­miniszteri szinten, zárt ajtók mögött ülésezett a Biztonsági Tanács Csütörtök: Nixon—Gromiko találkozó — Merénylet Cik­kében a hadsereg főparancsnoka ellen Péntek: Állam- és kormányfők felszólalásai az ENSZ-ben — Brandt sajtóértekezlete egyéves kormányzá­sának eredményéről Szombat: Nixon tárgyalása Szato japán miniszterelnökkel • Döntés Chilében jubiláris hét az ENSZ-ben Kedd: Az Egyesült Nemzetei­ Szer­vezetének napja zárta e hetet, az esztendőnek az a napja, amelyen a világszervezetről szokás megemlékezni. 1945. október 24-én lépett hatályba, ugyanis az ENSZ alapokmá­nya, a San Francisco-i egyez­mény. Mivel ennek most hu­szonöt esztendeje, érthető, hogy hosszú és látványos jubi­leumi ülésszakot rendeztek. Volt olyan nap, amikor tucat­nyi állam- és kormányfő vál­totta fel egymást közgyűlési termének az ENSZ szónoki emelvényén. Az újságírók, az ENSZ-ből tudósító kollégáim aligha örülhettek ennek „nagy ember-inváziónak”, hi­­­szen nem volt könnyű az egy­más után szónokló elnökök által mondottakat röviden összefoglalni. Talán csak a tolmácsok örültek a neves nagyságok felvonulásának, mert­­ alig kellett fordítani­­ok: a felszólalók maguk gon­doskodtak arról, hogy beszé­dük hiteles és pontos fordítás­ban jusson el mindenkihez... Sok szépet és jót elmondtak az ünnepi üléssorozaton az ENSZ-ről, elhangzottak kifo­gások is. Észre lehet venni, hogy a nyugati nagyhatalmak szívesen hozzányúlnának az ENSZ alapokmányához, külö­nösen a Biztonsági Tanács jogkörének módosítása végett.­­Volt vita a jubiláns üléssoro­zatról kiadandó, 12 pontot tar­talmazó külön nyilatkozat megszövegezése körül is, fő­leg azért, mert abban név sze­rint megbélyegezték a fajgyű­lölet politikáját alkalmazó Dél-Afrikát és az utolsó gyar­matosító hatalmat, Portugáli­át. Fel-felmerült ez a fogalom: az ENSZ egyetemessége. Ta­lán nem árt „lefordítani”: azt jelenti, hogy a világ minden országa képviseltesse magát az ENSZ-ben. Nem lehet „egyetemes”, „univerzális”, az egész emberiség nevében szól­ni jogosult vagy képes szerve­zet az ENSZ, ha nem tagja a két Németország, hiszen az NSZK és az NDK a világ első tíz ipari hatalma között szere­pel, vagy ha nincs ott a Kínai Népköztársaság. (Éppen a ju­biláns üléssorozat alatt került nyilvánosságra az ENSZ de­mográfiai évkönyve: e szerint a Kínai Népköztársaság lakos­sága 740 millió.) A Szovjetunió és az Egye­sült Államok lélekszámát is ideiktatom: 240 millió a szov­jet emberek száma, az USA területét 224 millióan lakják- Ezé a két hatalomé kétségte­lenül a döntő felelősség a vi­lág békéjének megmaradásá­ért. Amint mondani szokás: e két ország „szuper-nagyhata­­­lom”. Nos, az elmúlt hét több alkalmat teremtett a szovjet— amerikai viszony tisztázásá­hoz, a két fél álláspontjának kölcsönös megismertetéséhez. A múlt heti Gromikov Rogers találkozót a hét elején követ­te az a vacsora, amelyet a New York-i Waldorf Astoria Szállóban adott az amerikai külügyminiszter szovjet kollé­gája tiszteletére. Pusztán a je­lenlévők névsorából már kö­vetkeztetni lehetett arra, hogy ezen a „munkavacsorán” mi­lyen témák jöhettek szóba, hiszen ott volt egy-egy ameri­kai diplomata a közel-keleti, a nyugat-berlini, az indokínai, a leszerelési ügyek felelőse­ként... Aztán létrejött egy Nixon—Gromiko találkozó is. Az amerikai elnök a washing­toni Fehér Házban fogadta a szovjet külügyminisztert. A két és fél órás megbeszélésen szóba került a két nagyhata­lom viszonya, az európai kér­déscsoport, a fegyverzet kor­látozása, a Közel-Kelet és Vi­etnám problémája. Érdekes volt megfigyelni, hogy Nixon oldalán Rogers mellett ott volt Henry Kissinger, az elnök nemzetbiztonsági tanácsadója- Az amerikai—szovjet eszme­csere után washingtoni diplo­máciai körökben azt mondták, hogy valamelyest javult helyzet a két ország viszonyá­­­ban. (Emlékezetes, hogy a kö­zel-keleti vádaskodások, majd a Kuba földjén levő állítóla­gos szovjet tengeralattjáró-tá­maszpontról szóló amerikai kitalálások, továbbá a Nix ön­­kormányzat más „kemény hangú” megnyilatkozásai megrontották a légkört.) Az ENSZ-közgyűléssel pár­huzamosan egész sor olyan két- és többoldalú megbeszé­lésre került sor, amelynek té­mája a közel-keleti válság, a fegyverszünet meghosszabbítá­sa és a Jarring-féle tárgyalá­sok esetleges megindítása volt. Áttérve a Közel-Keletre: két ország belső helyzetére irá­nyul az érdeklődés reflektor­fénye, az EAK-ra és Szíriára. Az Egyesült Arab Köztársa­ságban az új kormány meg­alakításával és az Arab Szo­cialista Unió új főtitkárának megválasztásával befejeződött a Nasszer elnök halálával fel­vetődött utódlási kérdés meg­válaszolása. Az egyiptomi kor­mányelnök dr. Mahmud Fav­­zi, az idős, tapasztalt diplo­mata és meggondolt államfér­fi lett­ Az új egyébként csak kormányban az volt az egyetlen — bár kétségtelenül jelentős — változás, hogy Heikal, az Al Ahram főszer­kesztője átadta a tájékoztatás­ügyi tárcát Mohamed Fajek­­nak. Szíriában a hét elején olyan hírek terjedtek el, hogy Nu­­reddin Atasszi államfő le­mondott, s hogy a Baath-párt soraiban válságot­­­ okoztak a viták: Szíria csatlakozzék-e a közel-keleti vashoz és részt fegyvernyug­vegyen-e a közvetett tárgyalásokon ? A helyzet áttekintéséhez valószí­nűleg meg kell várni a jövő hétre beharangozott rendkívü­li pártkongresszust. Pálf­y József Szerda: Gromiko és Rogers az ENSZ-ben Anvar Szadat és Mahmud Favaí Xuan Thuy Budapesten Xuan Thuy, a Vietnami Dolgozók Pártja Központi Bizottságának titkára, állam­miniszter, a VDK Párizsban tárgyaló küldöttségének veze­tője, aki a magyar forradal­mi munkás-paraszt kormány meghívására hivatalos baráti látogatást tesz hazánkban, szombaton látogatást tett Pé­ter János külügyminiszternél. A látogatást követően Külügyminisztériumban meg­a­kezdődtek a tárgyalások. fl­lende Chile elnöke Salvador Allende-t válasz­tották a következő­­ hatéves ciklusra Chile köztársasági elnökévé. Szombaton délután együttes ülést tartott a chilei parla­ment két háza. Az egyetlen napirendi pont a köztársasá­gi elnök megválasztása volt. A kommunistákat, szocialis­tákat valamint más ,balolda­li csoportokat tömörítő Népi Egységfront jelöltje, Salvador Allande 153 szavazatot kapott. Ellenfele Jorge Allessandri, a jobboldal jelöltje, mindössze 35-öt. Hét képviselő tartózko­dott a szavazástól, öten nem jelentek­­ meg. A magát marxistának valló Salvador Allende november 3- án lép a jelenlegi keresztény­demokrata elnök, Eduardo Frei örökébe. Schiller látogatása Vasárnap este Budapestre érkezik dr. Karl Schiller, a Német Szövetségi Köztársaság gazdaságügyi minisztere, hogy eleget tegyen annak a meg­hívásnak, amelyet dr. Bíró József külkereskedelmi mi­niszter ez év márciusában, az NSZK-ban tett látogatásakor adott át. Dr. Karl Schiller kétnapos magyarországi tar­tózkodása során aláírja a ma­gyar—NSZK hosszú lejáratú árucsere-forgalmi, gazdasági és műszaki együttműködési meg­állapodást. Szonda—8 A Szonda—8 automatikus űrállomás folytatja útját. Ok­tóber 24-én megkerülte Holdat. A Hold felszínétől va­n­ló minimális távolsága 1120 kilométer volt. A Hold térségében tudomá­nyos megfigyeléseket a Hold körüli térség végzett fizikai sajátosságairól és színes, va­lamint fehér-fekete felvétele­ket készítettek a Hold felszí­néről. A Szonda—8 közeledik a Föld felé. 197­1. október 25. vasárnap ! Ausztria—15 év után Nyugati Ausztria, egyik szomszédunk, legnagyobb történelmi sorsfordulójának másfél évtizedes jubileumát ünnepli. Az 1955 májusában kötött osztrák államszerződést új alko­tmánytörvény megal­kotása követte, amelyet októ­ber 26-án fogadott el az oszt­rák törvényhozás. Az állam­­szerződés nyomán örökös semlegességet Ausztria vállalt, s hivatalosan törvénybe iktatták: Ausztria „minden rendelkezésére álló eszközzel” megtartja és megvédi függet­lenségét. Mindenekelőtt arra kell em­lékeztetni, hogy az államszer­ződés — amelynek az alkot­­mánytörvény természetes kö­vetkezménye és gyümölcse volt — hosszú évek nehéz tárgyalásai után jöhettek csak létre. Az államszerződésig (különösen a NATO 1949-ben történt megalakulása után) az amerikai politika egész sor kísérletet tett arra, hogy Ausztria nyugati részét — a három nyugati nagyhatalom megszállási övezeteit — vala­milyen formában egy előre­tolt stratégiai bázissá szer­vezze. Az utóbbi másfél évtized tapasztalatai azt mutatják: he­lyes volt a Szovjetunió és az európai szocialista értékelése, amikor az országok állam­­szerződést az európai bizton­ság létrehozására irányuló po­litika jelentős győzelmének tekintették. A ti­zenötödik évfordulón meg lehet állapítani, hogy a változó osztrák kormányok a semlegesség alapvető katonai és politikai elemeit tisztelet­ben tartották. 1970. májusában, amikor — Ausztria történetében először — szociáldemokrata kormány lépett hivatalba, ismét mérleg­re került az osztrák semleges­ség. Megállapítható, hogy a­­ Kreisky kormány, elődeihez hasonlóan, tiszteletben kíván­ja tartani, sőt meg akarja szilárdítani Ausztria semle­gességét.. Az alkotmánytör­­vény 13. évfordulóján a hely­zetet az jellemzi, hogy Auszt­ria általános külpolitikai vo­nala­­ nem változott, s­­ az oszt­rák semlegesség Ez természetesen csorbítatlan, lehetőséget adott és ad arra, hogy a szoci­alista országok szorosabbá te­gyék Ausztriához fűződő kapcsolataikat. A mi szem­pontunkból­ különösen jelentős az osztrák semlegesség, hiszen törekvésünk a jószomszédi vi­szony ápolása. Örömmel re­gisztrálhatjuk tehát a magyar —osztrák kapcsolatok sokol­dalú fejlődését, amely kifeje­zésre jutott vezető­­ államfér­­fiaink kölcsönös látogatásai­ban is. Az osztrák semlegességet fe­nyegető veszélyek ma gazda­sági formában jelentkeznek. Az államszerződés kimondja, hogy Ausztria nem válhat olyan zárt államcsoportosulás tagjává, amelynek Németor­szág (az adott esetben az NSZK) is tagja. A Közös Piac ilyen csoportosulás, különös tekintettel arra, hogy a gaz­dasági kapcsolatokon túlme­nően bevallott célja tagorszá­gainak politikai integrációja. A Szovjetunió és a szocialista országok több ízben felhívták Ausztria figyelmét arra, hogy a Közös Piachoz való csatla­kozás ellentétes lenne az ál­lamszerződés szellemével, ve­szélyeztetné Ausztria örökös­­semlegességét és ezzel azt a stabilizáló szerepet is, ame­lyet az európai helyzet alakí­tásában betölthet. A szocialista országok, így hazánk álláspontja természet­szerűen az, hogy minden erő­vel meg kell őrini azokat az értékeket, amelyeket az oszt­rák örökös semlegesség leg­szigorúbb megtartása az euró­pai béke számára jelent. — ic — n négy nagy a Közel-Keletről A Szovjetunió, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország külügyminisz­terének tanácskozásairól az ENSZ-ben közleményt adtak ki, amelyet U Thant olvasott fel: „A négy külügyminiszter hasznos eszmecserét folytatott a főtitkárral és Jarring nagy­követtel a közel-keleti hely­zetről. Megállapodtak abban, hogy maximális erőfeszítéseket fej­tenek ki annak érdekében, hogy: 1. Jarring nagykövet a le­hető leggyorsabban újra hoz­záláthasson feladata teljesí­­téséhez; 2. a közvetlenül érdekelt fe­lek közötti megállapodás ré­vén sikerüljön a tűzszünetet egy később meghatározandó időpontig meghosszabbítani; 3. a Biztonsági Tanács 242- es határozata (az 1967. novem­ber 22-én hozott határozatról van szó) alapján békés meg­oldást találjanak. A négy nagyhatalom folytat­ni fogja tanácskozásait. New York-i állandó képviselőik ok­tóber 28-án ülnek legközelebb össze”. .­ A kongresszusra készülve Európa-politika és Varsói Szerződés A MAGYAR KÜLPOLITI­KA­ nemzetközi tevékenysé­günk elvekre épül, s azok kö­zött is a legfontosabb: ma­radéktalanul teljesíteni a Varsói Szerződésből hazánk­ra háruló kötelezettségeket. Ezek az elvek vezérelték a magyar kormányt a Szerződés aláírásának Varsói első percétől kezdve, s vezérlik a jövőben is. Tanúsítják ezt az MSZMP Központi Bizott­ságának a kongresszusra ké­szült irányelvei, amelyek egy­értelműen a Varsói Szerződés támogatását szorgalmazzák. Ezt a politikai vonalat nyil­vánvalóan nem lehetne meg­érteni, ha a Varsói Szerző­dést egyszerű dokumentum­nak fognánk fel. Több annál. Először is többoldalú lezettségvállalás. Nyolc kete­szo­cialista ország 1955 májusá­ban a lengyel fővárosban ar­ra kötelezte magát, hogy ba­rátsággal, együttműködéssel és kölcsönös segítségnyújtással mozdítja elő a közös ügyet: a szocialista építést és a béke védelmét. Másodszor: védel­mi összefogás. A szerződés aláírói arra szövetkeztek, hogy együttes erővel védik magu­kat a nyugati hatalmak ál­tal korábban létrehozott, a szocialista világ ellen irá­nyuló agresszív katonai tömb­bel szemben. Harmadszor: po­litikai magatartás, orientáció. A Varsói Szerződés rendelke­zései hangsúlyozzák, hogy az aláíró országok politikájuk­ban minden állammal kölcsö­nös megértésre és együttmű­ködésre törekednek, a vitás kérdéseket tárgyalások útján igyekeznek megoldani, érvényt szereznek a népeknek a bé­kére és a társadalmi haladás­ra irányuló vágyainak. Világosan kitűnik tehát, hogy a Varsói Szerződés po­litikai és katonai tényező, alapja, kerete a szocialista országok politikai együttmű­ködésének és katonai koalí­ciójának. EZT A SZERZŐDÉST az európai szocialista országok kötötték, következésképpen hatósugara elsősorban az európai kontinens. Az aláírók az évek folyamán kialakítot­ták amelynek Európa-politikájukat, megvalósítására összpontosítják erőfeszítései­ket. Kiindulópontja, hogy a földrész békéje és biztonsá­ga csak valamennyi európai állam közös hozzájárulásával teremthető meg. Ennek alap­ján a szocialista országok olyan értekezletet szorgal­maznak, amely megtárgyalná az európai biztonság pontjából legfontosabb szem­kér­déseket, s elvezetne olyan lé­pésekhez — pl. az erőszakról való lemondáshoz, a jószom­szédi kapcsolatok erősítéséhez — amelyek együtt alkotnák a kollektív biztonsági rendszert. Nem véletlen, hogy az érde­kelt szocialista országok párt­vezetői, kormányfői, külügy­miniszterei az utóbbi időkben tanácskozásaik egész szentelték annak, hogy sorát ki­dolgozzák, közzé tegyék érvényesítsék a Varsói Szer­vs­ződés tagállamainak közös kezdeményezését az európai béke és biztonság Gondoljunk csak a ügyében. buda­pesti felhívást és memoran­dumot megfogalmazó értekez­letekre. Az európai tanácskozás per­sze csak eszköz, és nem cél. A cél: a biztonság. Ennek fel­tétele pedig az európai reali­tások — köztük a határok és a Német Demokratikus Közt­­ársaság — nemzetközi jogi elismerése. Fel kell számolni az európai feszültség neural­gikus pontjait, vagyis a nyu­gatnémet atomfegyverkezés megakadályozásával, Nyugat- Berlin különleges­­ státuszának biztosításával, az Európát megosztó katonai tömbök és szövetségek egyidejű és köl­csönös felszámolásával meg­teremteni a béke légkörét Amikor persze a Varsói Szer­ződés országainak arról az el­határozásáról beszélünk, hogy kölcsönösségi alapon hajlan­dók lennének megszüntetni szervezetüket a NATO fel­oszlatásával egyidőben, akkor mindig hozzá kell tennünk: egyoldalú lépéseket senki sem várhat a szocialista­­októl. Mindaddig, amíg orszá­lé­tezik az észak-atlanti tömb, és az imperializmus veszé­lyezteti a világbékét, addig a szocialista országok megőr­zik és szüntelenül védelmi szervezetüket­ erősítik Ez tehát a Varsói Szerző­dés országainak „Európa - koncepciója”. A kontinens kérdéseinek elsődlegessége persze nem jelent közömbös­séget az Európán kívüli prob­lémák iránt. Annál inkább sem, mert Európában sem él­hetnek a népek nyugodtan, ha bárhol a világon dörög­nek a fegyverek és tobzódik a reakció. A szerződés aláírói már­ több alkalommal kife-

Next