Komáromi Lapok, 1942 (63. évfolyam, 2-52. szám)

1942-01-10 / 2. szám

1 Hatvanharmadi­­ vioiyam Okresná kmznica Historické oddelenie 945 33 KOMÁRNO 2. szám Politikai, társadalmi é­s közgazdasági lap — A Komárom Vármegyei Közjóléti és Gazdasági Szövetkezet, a Vármegyei Tűzoltószövetség, a Várm­­egyei Daloskerület és a Vármegyei Állattenyésztési Egyesület hivatalos lapja Előfizetés: Elmést évre 10 pengő, félévre 5 pengő, negyedévre 2.50 pengő. Egyes példány ára 0.20 pengő. Alakította: néhai TUBA JÁNOS. — Főszerkesztő: DR. GAÁL GYULA. Felelős szerkesztő: DR. KÁLLAY ENDRE. Szerkesztő: DR. BÁRÁNY­A­Y JÓZSEF. Főmunkatársak: SZOMBATHY VIKTOR és NEHÉZ FERENC. Szombat, 1942. január Z0. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Nádor ucca 29. sz. Telefon: 80. Megjelenik minden szombaton. Kéziratokat nem adunk vissza. A trianoni szégyentörvényt ki kell szakítani a magyar törvénykönyvből. — hangoz­tatja a Magyar Nemzeti Szövetség de­cemberi közgyűlésén elfogadott hatá­rozati javaslata. Az 1920. június 4.-én­ Trianonban kötött békeszerződés, he­lyesen békeparancs becikkelyezéséről szóló 1921. évi XXXIII. l­.-nak, mint a magyar nemzetet megalázó igazság­talan törvénynek a magyar törvény­tárból törlését követeli a határozati javaslat, mert »a becikkelyezés az 1920. évi november 13.-án tartott nem­zetgyűlés tekintélyes számú tagjának ott felolvasott tiltakozása szerint nem alkotmányosan és a törvény szövegé­ből is kitűnően külső kényszer hatása alatt jött létre­. Szomorú emlékeket idéz fel ben­nünk ez a minden tekintetben tiszte­­letreméltó és komoly figyelmet ér­demlő határozati javaslat. Megeleve­nedik előttünk a vesztett világháború, az ezt követő négy hónapos kommu­nizmus, m­ajd az ennek betetőzését je­lentő román megszállás utáni, lelki­leg és anyagilag teljesen leszegénye­dett Magyarország, melynek koldus­köntösére a koszlp­rzes profitéhség • hiénah­ada is kocka vetett, eszünkbe •» í I Ir ”, r*f»­külljei, a vagonlakói,.. .1.. Hústalanok, az éhezők és fázok e*r^z légiói, a nyomor és pusztuló mi­nden vonalon. Ez a mélypontra jutott rszág állt vádlottként Trianonban az elbizako­­dott győztesek arbitrázsa előtt. Kön­­­nyű volt tehát elmarasztalni, könnyű volt rákényszeríteni a megalázó bé­két, ökölbe szorult ugyan tízmillió m­agyar dolgos kéz, de m­ai nem tu­­dott, hiányzott belőle az erő, hiány­zott az izmok rugalmassága, elszívta azt belőlük a mindennapi kenyér gondja, a sok-sok egyéni tragédia. És még ebben a kétségbeejtő álla­potban is akadtak elszánt magyarok, akik inkább választották volna a nem­zeti halált, mint a szégyenteljes meg­alázást. Akadtak nemzetgyűlési­ képvi­selők, akik azt az álláspontot képvi­selték, hogy a magyar törvény­hozás­­uu­­k nem­ lehet és nem szabad a tria­noni békeparancsot törvénybe iktatni és ezt az álláspontjukat a nemze­tgyű­­lésen felolvasott tiltakozásukkal majd a gyűlésről demonstrative távozásuk­kal juttatták kifejezésre. Ám gy­őzött velük szemben a józan ész és a mult gyar jövőbe vetett bizalom. Pedig most, huszonegy év távlatá­ból vizsgálva az eseményeket meg kell állapítanunk, hogy a törvény­beik­tatás ellenzékét több körülmény igazolta, így megállapítható, hogy a béke­pa­rancs becikkelyezését követelő beígért Ultimatum a magyar kormányhoz so­ha meg nem érkezett, csupán üres fe­nyegetés volt. A becikkelyezés meg­történte után egy hónap múlva, 1921. július 7.-én pedig a francia kamara ülésén maga Briand francia minisz­terelnök és külügyminiszter kijelen­tette, hogy »elég egy tekintettel vetni a magyar térképre, máris megállapít­ható, hogy a magyar határ sem nem igazságos, sem nem végleges­­. S va­lóban, a francia országgyűlés egy tel­jes évig várt még a trianoni szerző­dés ratifikálásával. Több francia sze­nátor indítványára a francia törvény­hozás felhívta a kormányt, küldjön ki bizottságot, amely megállapítja majd, hogy a békeszerződés alkalmazása mi­lyen következményekkel járt Közép­­európában. De leginkább igazolták ezt a lelkes ellenzéket a törökországi ese­mények. Mindez arra mutat, hogy a szerződés törvényerőre emelését kissé­­ elsiették s a kényszerhelyzet e tekin­tetben nem állott be. De bármiként történt is a dolog, most már közeledik az ideje, hogy a szégyenfoltot a nemzet saját kezeivel törölje le arcáról. Utódainknak ezt a törvényt nem szabad a magyar tör­vénytárban megtalálniok. Ha volt is kényszerhatál, azt a müncheni nem­zetközi megállapodás és annak követ­kezményei megszüntették, a törvény megmaradása tehát nemcsak a ma­gyar nemzeti érzülettel, de ezvel a döntőbírósági ítélettel és a tényleges állapottal is ellenkeznek. Mindezek belátása késztette a hu­szonegy év előtti ellenzék még élő tagjait arra, hogy a Magyar Nemzeti Szövetség elé terjesszék határozati ja­vaslatukat a hiba utólagos helyreho­zása iránt. A Szövetség közgyűlése a határozati javaslatot egyhangúan ma­gáévá tette és azt az országgyűlés két háza elé terjeszti. Most már tehát a törvényhozás feladata, hogy e kérdés­ben a döntő szót kimondja s a ma­gyar nemzeti társadalom kívánságá­nak megfelelően szentesítse a tényle­ges helyzetet. Elkészült Komárom város 1940. évi zárszámadása is Nemrégen számoltunk be a város 1939. évi csonka zárszámadásáról. Ezt még le sem­ tárgyalta a törvényható­sági bizottság közgyűlése, máris elké­szült az 1910. évi zárszámadás is, amelynek összefoglaló, a fősommáza­­tokat tartalmazó sokszoros­­ott példá­nyait már ki is kézbesítették a bi­zottsági tagoknak. Az egész zárszám­adást költségkímélés kedvéért nem sokszorosították, csupán rövidebb idő­re bocsátották azt a bizottsági tagok rendelkezésére, hogy legalább belete­kinthessenek a részletekbe is. Ezt a takarékoskodást a magunk részéről nem helyeseljük, különösen nem a zárszámadásnál. A zárszám­adásból tűnik ki ugyanis, miként sáfárkodott a vezetőség a város va­gyonával, itt tehát a részletekkel való foglalkozás sokkal kis óvato­sabb és azok ismerete sokkal fon­­sabb, mint a költségvetésnél. Ha tehát a költségvetéseket gépírással sokszorosított példányokban készítik el, annál indokoltabb, hogy ugyan­­azt megtegyém, a zárszám­ad­ással .­.. Nem gondolunk mi nyomtatott sok­szorosításra, ez valóban jelentékeny költségtöbbletet jelentene. De ha a zárszámadást úgy­is gépírással kell elkészíteni, annak sokszorosítása már igazán jelentéktelen költségtöbblettel járna, akárcsak a költségvetésnél. Az 1940. évi zárszámadás ép úgy, mint az 1939. évi csonka zárszámadás, magán viseli az első évek próbálkozá­sának a bélyegét. A két városrész egyesítése után az 19­ t6. évi költségvetés volt az első teljes költségvetés, ennél tehát az előző évi csonka költségvetés és zár­számadás eredménye még irányadó tapasztalatokat nem nyújtott. Úttörő munka tehát ez az első év és éppen ezért úgy is kell azt kezelni, a tárgyilagosság rovására azonban még­sem szabad figyelmen kívül hagy­ni azokat az észleleteket, amelyek a jövő szempontjából tanulságokkal szol­gálhatnak. Éppen ezért nem hagyhatjuk szó nélkül a zárszámadás legnagyobb és leglényegesebb hiányosságát. Ez a meg nem engedett hiteltúllépések­ben nyilvánul meg. Készséggel elismerjük, hogy ezeknek a már említett tapogatózás volt az oka, igen sok kérdést év közben kellett ren­dezni, ami természetszerűen a költ­ségvetésben még nem történhetett meg azok ismerete híján. Az ide vonatkozó észrevételünk is ezért inkább formai mint érdemi. Az 1927. évi V. sz. törvény és az ennek végrehajtása tárgyában kiadott rendelet szerint a kötségvetés ugyan­azon fejezetén betűi hitelátruházásnak van helye, ha ezt a közgyűlés meg­engedi. Ez annyit jelent, hogy amen­­­nyiben az ugyanazon fejezetben sze­replő tételek közül az egyiknél meg­takarítás mutatkozik, a másiknál pe­dig fedezethiány, úgy az előbbi meg­­takarítás ez utóbbi hiány fedezetére felhasználható. A közgyűlés a kívánt hozzájárulást ehhez a hi­tel­átruházás­hoz meg is adta, így tehát e tekintet­ben hiba nincs. let Ámde ugyanaz a törvény és rende­imperative kimondja, hogy az egyes fejezetek között hasonló hitel­átruházásnak nincs helye még a köz­gyűlés engedélyével sem, hanem ha valamely fejezet költségvetési ele­m, irányzata a szükségletek kielégítésére nem elegendő, úgy a hiányt pótkölt­ségvetéssel kell fedezni. Ha tehát pél­dául a Közigazgatás fejezetnél meg­takarítás, a Preműenzer lefelé ülés pedig hiány mutatkozik, a törvény értelmé­ben a Közigazgatásnál mutatkozó meg­takar­­­ást nem szabad a Rendészet hiányára fordítani, hanem e hiány fedezetére vonatkozóan szabályszerű pótköltségvetést kell készíteni és azt a felügyeleti hatósággal jóváhagyatni. Ezt az eljárást akkor is végre kell hajtani, ha a pótköltségvetés nem is igényel pótadóemelést, mert pld. megtakarítások kellő fedezetet biztosí­­t­sanak. Hogy ennek a rendelkezésnek van-e sok értelme, most nem kutatjuk. A törvény azért törvény, hogy azt minden körülmények között betartsák, akár jó az a törvény, akár nem. Ámde ennek a most érintett tör­vénynek van egy jelentős hiányossága is. Ugyanis ezt a korlátozást nem erő­­síti meg semmiféle szankcióval, vagyis a fenti korlátozó rendelkezés be nem tartása esetére nem tartalmaz sem ér­vénytelenségi, sem felelősségi, sem megtorló intézkedéseket. Fel­merül tehát a kérdés, mi történik akkor, ha a város vezetősége az előbbi ren­de­letn­­k figyelmen kívül hagyá­s.al az egyik fejezetnél jelentkező meg­takarítást a másik fejezetnél mutat­kozó hiányok fedezésére fordítja anél­kül, hogy pótköltségvetést készítene? Ez a kérdés merül fel az 1940. évi költségvetéssel kapcsolatosan is, mert ez is hemzseg a meg nem engedett hitel­átruházásoktól. Beismeri ezt a költségvetés bevezető része maga is, de mentségül azt hozza fel, hogy a fedezetlen szükségletek oly későn jelentkeztek, amikor már nem volt remény arra, hogy a pót­­költségvetést a felügyeleti hatóság még ugyanabban az évben jóváhagyhatta volna, az élet pedig meg nem állhat. Ezt a megokolást teljes egészében nem fogadhatjuk el. Magunk is koncedáljuk, hogy az élet meg nem állhat, de mégis csak közelebb járunk az igazsághoz, — értjük itt a formai igazságot, — ha legalább a közgyűlés elfogadja pótköltségvetést és annak alapján a folytatjuk a meg nem állítható éle­tet, mint ha minden formaságot fél­retéve önkényesen gyakorolja a vá­ros vezetősége az utalványozást az u­­rgik fejezet megtakarításából a má­­sdik fejezet hiányainak a fedezésére. Különösen áll ez most, az 1940. év esetében, amikor a meg nem engedett hitelátruházás 189.097J?.ft P t toft J­ y ami lOOo/o pótadónak felel meg. (A költségvetési hiány 173.248.— P volt 986/o pó­.adófedezettel.) Oly nagy ös­­­szegről van tehát szó, amelyet semmi­kép sem lehet egy kézlegyintéssel el­intézni, még akkor sem, ha a vonat­kozó rendelkezésnek nincs is semmi szankciója. De tovább megyünk. Tegyük fel, hogy valóban nem volt más megol­dás, mint az önhatalmú hitelátruhá­zás. Ebben az esetben is a város kö­zönségét képviselő törvényhatósági bi­zottság joggal elvárhatja, hogy az ilyen hi­telátruházásokat bejelentsék neki legalább előzőleg s így legalább tudja, hogy mire fordítják a meg­takarításokat. Meg kell azonban a költségvetésből ál­lapítanunk, hogy még ez a bejelentés is a legtöbb esetben hiányzott, a meg­takarításokat legtöbbször a közgyűlés tudta és hozzájárulása nélkül tologat­ták az egyik fejezetből a másikba, sőt az egyik csoportból a másikba, így a közgyűlést most már kész dolog elé ál­lítják s egyszerűen azt kívánják tőle, hogy a meg nem engedett hitelátruhá­zásokat jóváhagyóan vegye tudomásul. Hogy mit szól ehhez a közgyűlés, vál­lal­ja-e ezekért a felelősséget akkor, amikor az esetleges kifogásoknak már a falra hányt borsónál több értelme úgy sincs, nem tudjuk. Mentségül szolgál, hogy a költségvetés egyensúlya nem bil­lent fel, mert az előírt pótadó fe­dezte a szükségleteket, sőt még 360.33 P megtakarítás is mutatkozik. Ezt azonban csak annak köszönhet­jük, hogy 173.248 P előirányzott pót­adó helyett az előírás jóval több volt, ami a pótadóalap emelkedésének a következménye. Itt tehát már nem is megtakarításról, hanem bevételi több­letről van szó, vagyis­­ nemcsak hitelátruházás, hanem egy­szerű és közönséges hiteltúllépés is történt. A többevétel pedig nem jelenti, hogy azt okvetlen el is kell költeni és külö-

Next