Korunk, 1935. július-december (10. évfolyam, 7-12. szám)

1935 / 7-8. szám - Balogh Edgár: Valóság és kultura a csehszlovákiai magyarság életében

Balogh Edgár: Valóság és kultúra 506 kezdetleges, maradi kultúráról, hanem csakis éretten kibontakozó, ma­gyar kultúráról s ha ellenőrző számonkérésünk mégis kedvezőtlen vála­szokra talál, akkor ennek kizárólagos oka az, hogy a valóban korszerű csehszlovákiai magyar kultúra a mai viszonyok közt leütött, szétszórt, el­fojtott. Nemrégiben a pozsonyi Az Út ankétot rendezett az Írástudók áru­lásáról. A füleki zománcedénygyár félparaszt és szakmunkásai tárták itt fel a maga realizmusában Szlovenszkó legalacsonyabb munkabérekkel­ dol­gozó gyárüzemének viszonyait Győry Dezsővel, a Kisebbségi géniusz és az Ujarcú magyarok költőjével szemben, aki egy színes riportjában a vál­ság közepette is teljes üzemmel dolgozó zománcgyár igazgatójának szer­vezői zsenialitását zengte. Hasonlóan állították szembe a népsors meg­rázó tényeit az író felelőtlen fantáziájával azok az oroszkai cukorgyári munkások is, akik Egri Viktor hangulatos cikkét a nagyszombati cukor­gyár gépcsodáiról és munkaritmusáról vették bonckés alá. Győry Dezső és Egri Viktor, tehát két kihangsúlyozottan kisebbségi magyar író e szembejutása a csehszlovákiai magyar népvalósággal csupán, kiragadott példa, de ugyanez a helyzet végig a kisebbségi magyar szellemi élet egész vonalán. Amikor a csehszlovákiai magyar középosztály anyagi romlása és társadalmi térvesztése folytán az új diáknemzedék egy része kirajzott az örökölt keretekből s önállóan kutatni kezdte fennmaradásának és új elhelyezkedésének kérdéseit, nyomban, szüksége lett a kívüle adott tárgyi valóság hű és szabatos ismeretére, mégpedig nyelvi kötöttségeinél és társadalmi igényeinél fogva a csehszlovákiai magyar nemzetdarab konk­rét érzékelésére. Csehszlovákián kívül Magyarországon és Romániában is ismertté vált a Sarló ifjú gárdájának az a törekvése, hogy a társa­dalomtudomány módszereivel, mégpedig úgy a szociográfia, mint a szo­ciológia eszközeivel, lerögzítse és megmagyarázza a szlovenszkói és kár­pátaljai, magyar népélet változatos mozgásjelenségeit. Emlékezetes az is, hogy ugyanaz az ifjúság, mely a valóságra nyitotta fel szemeit s így hamarosan a dolgok logikáján épült tudományos marxizmust tette a maga ideológiájának módszerévé, az irodalomtól és művészettől is a ma­gyar élet magasabb fokú értékelését és visszaadáséit várta.­ A Sarló azóta felbomlott szervezete lehetett múló középosztályjelenség, de az az egy­szer felállított szellempolitikai követelés, mely a kisebbségi magyar kul­túrától a kisebbségi magyar valóságot kérte számon, olyan kulttrma meg­­mozdulás volt a csehszlovákiai magyar szellemi életben, melynek hatása csak hatványozódhatik az ellentétes kultúrfrontokon. Ezért a csehszlo­vákiai magyar tudomány, irodalom és művészet viszonyát a valósághoz csakis a Sarló kulturakciójához mérten ítélhetjük meg érdemlegesen. Mi sem természetesebb, hogy a másfél évtizede új állampolitikai keretek és viszonyok közt élő nemzetdarab gazdasági, társadalmi, poli­tikai és kulturális helyzetképét elsősorban a külföldön még csak alapí­tása körülményeinél fogva ismert Csehszlovákiai Magyar Tudományos, Irodalmi és Művészeti Társaság munkaeredményeiben keressük. S rögtön meg kell itt állapítanunk, hogy ennek a csehszlovákiai magyar szellemi élet élén álló kultúrintézménynek egyetlen egy olyan osztálya s egyet­len egy olyan publikációja nincsen, amely a tapasztalati tudományok eszközeivel bevilágítana a magyarság szlovenszkói és kárpátaljai elhe­lyezkedésének, ga­z­dasági és társadalmi változásainak, régi és új kultur­­formáinak, demokratizált politikai életének, vagy akárcsak a kisebbségi küzdelmekben oly’ nagy szerepet játszó nemzetiségi számarány tényanya­gába. Szinte érthetetlen volna előttünk mindez, ha nem tudnék azt, hogy ennek az előkelő, külsőségeiben és önkényesen eklektikus kultúrmunká­­jában valóban felduzzadt intézménynek megalakulása óta éppen a cseh-

Next