Közjegyzők Közlönye, 2005 (9/52. évfolyam)

2005 / 1. szám - A TUDOMÁNY TOLLÁBÓL - Tattay Levente: Az Európai jogharmonizáció és a szellemi alkotások újraszabályozása Magyarországon

Közjegyzők Közlönye A TUDOMÁNY TOLLÁBÓL Az Európai jogharmonizáció és a szellemi alkotások újraszabályozása Magyarországon 1. Kardinális változások a szellemi alkotások jogában Magyarországon a ’90-es években a társadalmi-gazdasági viszonyok gyökeres megváltozása, a külgazdasági és külpolitikai irányváltás, a piacgazdálkodásra való áttérés a jogrendszer, ezen belül a szellemi alkotások jogának gyökeres átalakulását eredményezte. A bekövetkezett változások okait az alábbiakban kereshetjük: A) A gazdasági-társadalmi rendszerváltás azzal járt, hogy megszűnt az állami tulajdon dominanciája és hogy ma már nem néhány ezer állami vállalat gazdálkodik, hanem a nemzeti jövedelem túlnyomó része a magánszférában realizálódik és a gazdálkodó szervezetek száma meghaladja az egymilliót. A gazdálkodó szervezetek szellemi alkotások feletti rendelkezé­si joga a korábbihoz képest más szabályozást követel meg. B) Lényegében megszűnt a szellemi alkotó tevékenység központi irányítása és támogatása. A szerző­i jogban a filmgyártás, könyv­kiadás állami finanszírozása és más területek állami támogatá­sa megszűnt vagy jelentősen csökkent. Az állami támogatások helyébe a magán- és közalapítványi mecenatúra lépett. Az ipar­­jogvédelem vonatkozásában számukat tekintve jelentősen csök­kentek a privatizációval a központi finanszírozású K+F progra­mok, amelyek mind ez ideig igen fontos szerepet játszottak a műszaki-tudományos vívmányok kifejlesztésében, valamint megszűnt az újítások társadalmi mozgalmi jellege is­­nek, közvetlenül kötelezte a Magyar Köztársaságot arra, hogy a szellemi alkotások szabályozását az Európai Uniós szintre fej­lessze fel. Ennek a jegyében már 1993-ban elkezdődött a szel­lemi alkotások jogi szabályozásának felülvizsgálata, és az ezzel kapcsolatos jogalkotási programok kidolgozása és végrehajtása, amely több jelentős törvény meghozatalát eredményezte. 2. Az Európai Megállapodás Magyarország gazdasági, politikai, külgazdasági, külpolitikai tevé­kenységének minden vonatkozásban meghatározó törekvése az Európai Unióhoz való csatlakozás. Ebben a vonatkozásban az aláb­bi lényeges momentumokat célszerű kiemelni: Az Európai Közösség 1991­ december 16-án Társulási Megálla­podást kötött Magyarországgal. A Társulási Megállapodást a szak­­irodalom és a jogi szabályozás Európai Megállapodásnak nevezi.2 3 4 Az Európai Megállapodás, amely 2004-ben lehetővé tette ha­zánk csatlakozását az EU-hoz történelmi jelentőségű egyezmény volt, amely kardinális változásokat hozott - a piacgazdaság kialakítása,5 - demokratikus jogállam kialakítása,1 - teljes külpolitikai irányváltás, KGST és Varsói Szerződés helyett részvétel az Euroatlanti Integrációban,5 - teljes külpolitikai, külgazdasági irányváltás,­­ csatlakozás nemzetközi megállapodásokhoz,6­­ az EU jogrendszeréhez való közelítés vonatkozásában.7 6 Az Európai Megállapodás 68. cikke megjelölte, hogy melyek azok a legfontosabb területek, ahol a magyar jogi szabályozást közelíteni kell a közösségi szabályo­záshoz: vámjog, társasági jog, bankjog, vállalati számvitel és adózás, szellemi tulajdonjog, a dolgozóknak a munkahelyen történő védelme, pénzügyi szolgál­tatások, versenyszabályok, emberek, állatok és növények életének és egészségé­nek védelme, élelmiszer jogszabályok, a fogyasztóvédelem, ideértve a termékfe­lelősséget, valamint közvetett adózás, műszaki szabályok és szabványok, fuva­rozás és környezetvédelem.­­ Az Európai Megállapodás 65. cikk (2) bekezdése és XIII. sz. melléklete kötele­ző jelleggel előírták az Európai Szabadalmi Egyezményhez. A védjegy­ek nemzet­közi lajstromozásával kapcsolatos Madridi Egyezményre vonatkozó jegyzőkönyv (Madrid, 1989) rendszeréhez, valamint az előadóművészek, hangfelvétel előál­lítók és műsorsugárzó szervezetek védelméről szóló nemzetközi egyezmény (Róma 1961) szervezetéhez való csatlakozást. C) A rohamos műszaki-tudományos fejlődés új válaszok adását követelte meg mind a szerzői jog, mind az iparjogvédelem nyi­tott kérdéseire. Mindkét területen a korábban nem ismert új al­kotások és felhasználások védelme különös figyelmet igényelt. Elég a szerzői jog területén a szoftverekre,­ az adatbázisokra, a szerzői alkotások internetes felhasználására, az iparjogvédelem területén pedig az integrált áramkörökre, biotechnológiai és géntechnológiai szabadalmakra gondolni. D) A nemzetközi jogfejlődés erőteljesen kihatott a szellemi alkotá­sok újraszabályozására. Különösen fontos volt e téren a TRIPS­­Egyezmény, amely a szellemi alkotások valamennyi gazdasági vonatkozása területén minimumkövetelményeket állított fel, továbbá fontos szabályokat hozott a bitorlások visszaszorítása, a viták rendezése, a szellemi alkotásokkal kapcsolatos eljárások és a határozatok végrehajtása terén. Fontosnak bizonyult a WIPO keretében folyó kodifikációs tevékenység, amely már a harmadik évezred műszaki-tudományos fejlődésének a problé­máira kereste a válaszokat. E) A szellemi alkotások hazai újraszabályozásában a közvetlen ki­váltó hatást az Európai Unióhoz való csatlakozás követelmény­­rendszere gyakorolta. Mint ahogy az ismert, hazánk 1991-ben társulási megállapodást kötött az Európai Közösséggel. A Társu­lási Szerződést az 1994. évi 1. törvény hagyta jóvá és hirdette ki. A Társulási Szerződés, amelyet Európai Egyezménynek nevez-1 Számos szakember a szoftver oltalmát a szabadalmi jogban célszerűbbnek látná. Bobrovszky Jenő: Iparjogvédelem és csúcstechnológia. OTH Budapest, 200. old. 2­­. pl. Vörös Imre: Az Európai Versenyjogok Kézikönyve. Logod Bt. Budapest, 1996. 2. 3 A piacgazdaság kialakítását az jellemzi, hogy 95%-ról 10%-ra csökkent az álla­mi tulajdon aránya. 4 A demokratikus jogállam kialakítását nem kizárólag a többpártrendszerű de­mokrácia kialakítása, hanem a szabad választások és az Európai Emberi Jogok Európai Egyezményéhez való csatlakozás (kihirdette az 1993. évi XXXI. törvény) reprezentálták. 5 Magyarország 1990-ben csatlakozott az Európa Tanács, 1997-ben az OECD, 1999-ben a NATO rendszeréhez.

Next