Közlekedés, 1970 (60. évfolyam, 1-24. szám)
1970-10-25 / 20. szám
AZ ÚJ TERV A NÉPGAZDASÁG FEJLESZTÉSÉNEK az 1971—1975. évekre vonatkozó tervét megvitatta, elfogadta, törvényerőre emelte az országgyűlés néhány héttel ezelőtt megtartott, őszi ülésszaka. Új törvényt alkotott tehát a néphatalom legfelsőbb szerve, az új ötéves tervet iktatta törvénybe. A társadalom, a dolgozó, alkotó, cselekvő, építő milliók számára hosszú évekig — fél évtizednyi időre — ez a tervtörvény ad útbaigazítást is, munkát is. Létük, sorsuk alakításának a tervben vázolt programjában is az országvezető Magyar Szocialista Munkáspárt politikája ölt testet. Mielőtt részletekbe bocsátkoznánk, emlékeztetünk a KB kongresszusi irányelveinek egy fontos megállapítására. „Pártunk álláspontja, hogy a szocialista társadalom építésének együtt kell járnia a dolgozók életszínvonalának rendszeres emelésével. Az életszínvonal további emelésének, az életkörülmények javításának feltételeit a jövőben is a termelés, a termelékenység emelésével kell megteremteni. Céljaink elérésének nagy emelése a dolgozó milliók szocialista munkaversenyének széles körű kibontakozása. Előrehaladásunk, társadalmi és egyéni boldogulásunk megkívánja, hogy mindenki legjobb tudása szerint dolgozzon a kitűzött célok mielőbbi eléréséért.” Melyek tehát az 1971—1975. évekre kitűzött, legátfogóbb célok? A terv irányelvei néhány fő feladatot állítanak előtérbe. Ezek: a munka termelékenységének növelése, az ipari termelés korszerűsítése, a lakásépítés fokozása és a hústermelés fellendítése. Együttvéve is, külön-külön is szervesen kapcsolódnak ezek a széles skálájú feladatok a szocialista társadalom építésének programjához, szerves részei annak, vele szorosan összefüggnek, lényegben annak megvalósulását jelentik. Avagy ki ne érzékelné közvetlenül a termelékenyebb munka és a több lakás összefüggését Ki ne értene egyet az ipar korszerű termelése szorgalmazásával, amelynek megvalósulása a nemzeti jövedelem növekedésével, a társadalom anyagi javainak, értékeinek gyarapodásával egyenlő. S az állattenyésztés fejlesztésére irányuló buzdítás és támogatás — mindnyájunk számára érthető módon — valamennyiünk javát szolgálja: ez a kollektív erőfeszítés több húst jelenít majd az ország asztalán. De a fő irányok és arányok nem adják meg az egészet — a terv a maga teljességében sokkal több ezeknél. A terv: a dolgozók, a nép, a nemzet felemelkedésének átfogó programja. A valóság talaján elhatározott építés, fejlesztés, javítás, bővítés, korszerűsítés teszi azzá. A nemzeti jövedelem növekedésére évi 5,5—6 százalékos arányt ír elő a terv. Törvény immár az, hogy a termelő ágazatok beruházásai 23—25, a nem termelő ágazatok beruházásai pedig — az átlagot meghaladó mértékben — 59—61 százalékkal emelkedjenek. Az erraber alapvető szükségletei jobb kielégítése feltételeinek biztosítása rejlik a nagyobb arányú fejlesztés számadataiban. Hiszen, egészen pontosan arról van szó, hogy a nemzeti jövedelem növekedésével összhangban 29—30 százalékkal emelkedik öt év alatt a lakosság fogyasztása. Nagy horderejű dolog, hogy lakásépítésre csupán a központi állami forrásokból 56 milliárd forintot fordítunk. Ismert már a számszerűségében is sokat mondó célkitűzés: 400 000 új lakás, összehasonlításul állítsuk mellé a most lejáró tervidőszak eredményét : 320 000 lakás épült 1966 óta. Ez azt jelenti, hogy egymillióan költöztek új otthonba. A következő fél évtizedben többeknek jut osztályrészül ez a nagy öröm és boldogság. A KÖZLEKEDÉS, A SZÁLLÍTÁS FEJLESZTÉSE fontos helyet kap a tervben. Azt kell biztosítani, hogy az áru- és személyszállítási szükségleteket magasabb fokon elégítse ki az ágazat. Ennek feltétele, módszere: a műszaki színvonal és a forgalombiztonság emelése, a munka szervezettségének javítása, a szállítási munkamegosztás további korszerűsítése. A közlekedés fejlesztésére mintegy 53 milliárd forint beruházást, a közúthálózat fenntartására és korszerűsítésére pedig — ezen felül — még 30 milliárd forintot juttat a költségvetés. Dolgozóinkat közvetlenül érintik a közlekedés fejlesztésére kidolgozott tervek. A gépkocsik műszaki színvonalát tovább kell emelni. A tervidőszak végére a járműállomány öt év múlva félmillió személygépkocsit, 120 000 teherautót és 10 000 autóbuszt foglal majd magában. Ezek zavartalan és biztonságos üzemelésének feltételeit nagy gonddal kell biztosítani. Ezen belül erőteljes fejlesztés előtt áll a városi közlekedés. Szakszervezetünk korábbi erőfeszítéseinek eredményeként is bekerült ez a megfogalmazás a tervtörvénybe: ,A főváros tömegközlekedésében és a közúti közlekedés átfogó fejlesztésében számottevő javulást kell elérni.” A számottevő javulás előkészítése már szükségességének felismerésével megkezdődött. De elmondhatjuk azt is, hogy a Ferihegyi repülőtér elhatározott korszerűsítését nemcsak az utasok, hanem a légiközlekedés dolgozói is örömmel fogadták. A folyami hajózásnál a korszerű toló- és önjáró hajózási formák elterjesztése, a tengerhajózásnál a szállítókapacitás növelése a cél. Közvetlen feladat hárul a motorizáció rohamos fejlődéséből az autófenntartó iparra. A járműállomány gyarapodásához hozzá kell vennünk az idegenforgalom tervezett, számottevő fejlődését. Ezek ismeretében máris látjuk: teljesen megalapozóul az az igény, hogy lényeges fejlődést kell elérni a lakosság részére nyújtott szolgáltatások területén, így például a személygépkocsik karbantartásában és javításában is. Növekszenek feladataink, bővülnek lehetőségeink, javulnak feltételeink — ez az összefüggés jellemzi a tárca, a szakma új ötéves tervét is. A KPM tervéből adódó teendőkhöz — alapos megismerés és beható tárgyalás után — a közeljövőben foglal állást a KSZDSZ Központi Vezetősége, a tervkészítés során tett észrevételei figyelembevételével. A vállalatok is készítik ötéves tervüket — ott helyben kell a szakszervezeti szerveknek állást foglalniuk, a helyes célok megvalósítása elősegítésének szándékától áthatva, a dolgozóik reális és jogos érdekeinek megfelelően. A terv ugyanis — az emberek ügye. Végrehajtásának sorsa, kulcsa a dolgozók kezében van. Gáspár Sándor elvtárs, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a SZOT főtitkára erről így nyilatkozott az országgyűlésben, a tervjavaslat parlamenti vitájában: „Dolgozó népünkben tudatossá kell válnia annak, hogy a terv értük és általuk van, ötéves tervünk nem öncél, nem önmagáért való, hanem a dolgozók életszínvonalának emelését, munkakörülményeik javítását szolgálja, az ország gazdasági erejének növelése útján.” Ez a gondolatsor kapott hangot a tervtörvény zárófejezetében is, mely szóról szóra így hangzik: „A negyedik ötéves terv megvalósítása a szocialista építés útján újabb eredmények elérésére vezeti népünket. Az országgyűlés elfogadva és törvényerőre emelve a szocializmus építésének negyedik ötéves tervben foglalt programját, felhívással fordul a munkásosztályhoz, a parasztsághoz, az értelmiséghez, szocialista hazánk minden polgárához: erejük, képességeik és tudásuk legjavának nyújtásával segítsék elő kitűzött céljaink valóra váltását, az ország további felvirágzását, a béke megőrzését, népünk jólétének növelését.” BIZONYOS, HOGY EZT A FELHÍVÁST szakmánk dogozói is egyetértéssel fogadják és tettekkel válaszolnak rá. Arról tanúskodik ez, hogy magukénak vallják a tervet. Nemcsak annak nemes és vonzó céljait tekintik sajátjuknak, hanem a belőle fakadó mindennapos tetteket is vállalják. Kutas József _________A KÖZLEKEDÉSI ÉS SZÁLLÍTÁSI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA____________ LX. ÉVFOLYAM 20. SZÁM ÁRA: 50 FILLÉR , 1970. OKTÓBER 25. Épülnek a BKV dolgozóinak lakóházai — Vigyázat! Négy emelet magasság! — hangzott, a figyelmeztetés. S Kerti Károly már át is jutott egyik erkélyről a másikra. A Budapesti Közlekedési Vállalat társasház-építkezésénél vagyunk. Csupán azért közlekedünk az erkélyen, mert így a legegyszerűbb végigmenni az öt lépcsőházon. — Egy évvel ezelőtt, 1969. október 28-án kezdték az építkezést, s ez év decemberében — öt hónappal a határidő előtt — át is adják a lakásokat — mondja Kerti Károly, a BKV beruházási előadója, az építkezés műszaki ellenőre. Az építő a Favorit Ktsz. Gyors munkájának köszönhető a határidő előtti átadás. A Budapesti Közlekedési Vállalat tavaly ezzel a házzal kezdte első lakásépítési akcióját. Itt, a XIII. kerületi Béke utca és Frangepán utca sarkán már fel is épült a 92 lakásos társasház. Lakói többségben fizikai dolgozók és fiatalok. Tekintsünk bele a leendő boldog lakástulajdonosok névsorába. Andó Béla gépkocsivezető, Récsei garázs: nyolc éve dolgozik a vállalatnál, felesége ugyancsak a Récseiben járműkísérő. Egy gyermekük van. Greksza Jánosné villamoskocsivezető, Ferencváros pályaudvar: 19 éve dolgozik a vállalatnál, férje szintén a BKV dolgozója. Két gyermekük van. Szigeti Kálmánné járműkísérő, Fürst garázs; 13 éve dolgozik a vállalatnál, egy gyermekét idegenekkel nevelteti, ő maga munkásszálláson lakik. Dominik Ferenc autószerelő, Mező garázs; 12 éve dolgozik a vállalatnál, egy gyermeke van. Benedek Béla lakatos, Szentendre; 10 éve dolgozik a vállalatnál, 2 gyermeke van. Karsai Pál autószerelő, Kilián garázs; 12 éve dolgozik a vállalatnál, 3 gyermeke van. Czirják Mihályné segédmunkás, Kilián garázs; négy éve dolgozik a közlekedésnél, 2 gyermeke van. Nagy 2. Sándorné kocsimosó, Kilián garázs; négy éve dolgozik a vállalatnál, 3 gyermeke van. Tóth Tibor lakatos, Vágóhíd; 11 éve dolgozik a vállalatnál, 2 gyermeke van. A feltételek között fontos szerepet tölt be az ötéves vállalati munkaviszony. Szerződést kell kötni további munkaviszonyra. A szerződés időtartama a vállalatnál eltöltött évek számától függ. Ha a szerződést valaki megszegi, köteles visszafizetni a vállalati hozzájárulást: 20 ezer forintot. A lakások másfél, két- és háromszobásak, alapterületük ennek megfelelően 43 és 56 négyzetméter között változik. Kitűnő beosztásúak, minden szempontból megfelelnek a korszerűségnek. — Elkezdődött a második, szintén 92 lakásos tömb építése is, a Száva-telepen. A harmadik terv már 200 lakásról készül — folytatja Kerti Károly. — Lakásigénylő pedig bőven van — kapcsolódik a beszélgetésbe Boós János anyagbeszerző, leendő lakástulajdonos. — A lakásért mindenki örömmel vállalja az említett kötöttségeket is. 1970 karácsonyát — előreláthatóan — már itt töltöm a családommal. S ezt a boldog karácsonyt a vállalatnak köszönhetjük. — Valóban. A BKV a házépítés minden gondját magára vállalta a szerződéstől az át-adásig. Sokat tett, ez ügyben szociális főosztályunk vezetője, Bánkúti József is — egészíti ki Kerti Károly. — A BKV a nyereségrészesedési alapból évi kétmilliót, a vállalatfejlesztési alapból pedig évi egymilliót fordít lakásépítési akciók támogatására. Nem minden vállalat mondhatja el ugyanezt. A decemberi költözésnél érdekelt vagyok én is. Tudom, mit jelent albérlet után egy teljesen önálló lakás. Családdal, hároméves gyerekkel. Kerti Károly egyébként tavasszal diplomázik. Építészmérnök lesz. Természetesen a BKV-nél. A családi hagyomány is erre kötelezi. A leendő tulajdonosok a berendezésről, az új fészekről tervezgetnek. S 1970. szilveszterén a pezsgősüvegek durranásával nemcsak az új évet, hanem az új lakást is köszöntik. Markó Gabriella Már áll az első épület, a vállalati támogatással épült lakóház a XIII. kerületi Béke utca és a Frangepán utca sarkán Új típusú Ikarus A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) műszaki részlegénél már hosszú ideje keresték a módját: miként csökkenthetnék úgy az autóbuszok javításának munkaigényességét, hogy az ne menjen a műszaki állapot rovására. Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyárral kötött megállapodás alapján a gyár egy új autóbusz prototípusát készíti. Az új járművön több olyan változtatást hajtanak végre — a régiekhez képest —, amelyek a munkaigényesség csökkentése mellett, kímélik a gépkocsivezető fizikai igénybevételét, s kedvezően érintik a forgalombiztonságot. A kocsiszekrény oldallemezelését nem szegecseléssel vagy csavarozással, hanem hegesztéssel rögzítik s az egész karosszéria egyetlen lemezből áll. E megoldással az autóbuszok karosszériájának nagyjavítása a jövőben kiküszöbölhető lesz. Változások lesznek az utastérben is. A hátsó peron szintben lesz a kocsi padlózatával, ugyanakkor a hátsó lépcsőfokok száma eggyel növekszik. A sebességváltó Praga típusú, hidromechanikus üzemeltetésű lesz, a rugóerőtárolós rendszerű kéziféketnyomógondbal fogják működtetni. A központi zsírzóberendezés és a lengéscsillapító szintén új rendszerű lesz. Az elkövetkező évek, évtizedek közúti utasszállító járművének prototípusa hamarosan elkészül, azután kerül sor az üzemi próbára, majd üzemeltetésére. Az üzemeltetés eredményéhez képest, végeznek az új járművön esetleges változtatásokat, majd megkezdik a sorozatgyártását. Fiatalok brigádvezetője Tóth Ernő 1958 óta dolgozik a debreceni 6. sz. Autóközlekedési Vállalatnál. Akkor tanulóként került az üzemhez, három év múlva felszabadult és azóta mint szakmunkás tevékenykedik. Közben szépen haladt előre, szocialista brigádvezető lett. — Kis kollektívánk a „Felújító ifjúsági brigád” nevet viseli. A tavalyi eredmények alapján nyertük el a megtisztelő „szocialista” címet. Tizennyolcan dolgozunk együtt és ebből 14 fiatal. Úgy szerveztük a munkát, hogy azokat a felajánlásokat és vállalásokat, amelyek e cím eléréséhez szükségesek, teljesíteni tudtuk. Ilyen felajánlás volt például az új egység, a kovácsműhely fölötti védnökségvállalás. Ez az új részlegünk még nem bírja teljes kapacitással a munkát, ezért soron kívül gyártunk dolgokat számukra. Az eddigi eredmények alapján már azt mondhatom, hogy a X. kongresszusra tett felajánlásunkat teljesítettük. Tóth elvtárs még a KISZ-korosztályba tartozik, a KISZ csúcsvezetőségének tagja, termelési felelős, két éve párttag. A pártbizottságtól kapta a termelési felelősi megbízatást is. Amikor az ifjúsági mozgalomról érdeklődünk, elmondja, hogy a KISZ-élet egyre élénkebbé válik. Ebben nagy szerepe van annak, hogy két éve klubot kaptak. Ott kéthetenként tartanak összejöveteleket, a könyvtárral közösen irodalmi esteket rendeznek, és természetesen táncos délutánok összehívására is sor kerül. — Úgy érzem, jó kis együttes alakult ki a vállalatnál. A KISZ segít a fiatalok problémáinak megoldásában. Nehézséget jelent számunkra a fiatal lányok helyzete a férjhezmenés után. A családi teendők, a gyermek miatt nem tudnak a KISZ-foglalkozásokon részt venni. Az utóbbi időben úgy próbálunk ezen segíteni, hogy a lányok időközönként meglátogatják a fiatal mamákat, tájékoztatják őket az eseményekről, hogy ne essenek ki teljesen a közösségi életből. Tóth elvtárs a vállalati könyvtár rendszeres olvasója. Szereti a könyvet. Bármennyi is a napi elfoglaltsága, mindig szakít arra időt, hogy olvasson. Ha máskor nem, akkor a késő esti órákban. Amikor további tervei felől érdeklődünk a munka és a tanulás terén, határozottan mondja: — Itt szeretnék dolgozni a vállalatnál még hoszszú ideig, és ami tőlem telik, a legjobbat adni. Jelenleg gépjárművezetői tanfolyamra járok, ugyanis a javítórészlegünknél nagyon fontos az elkészült gépkocsik kipróbálása és nem szeretnénk, ha ebben fennakadás lenne. — További tervem, hogy a jövő évben folytatom a gépipari technikumot, amit korábban elkezdtem. Mindenképpen el fogom végezni, annál is inkább, mert feleségem közgazdasági technikumi érettségivel rendelkezik és én sem akarok lemaradni mögötte. Szép tervek, sok sikert megvalósításukhoz. (F.-né)