Köznevelés, 1950 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1950-01-15 / 1-2. szám

A­ I KÖZNEVELÉS A POLITIKAI MEGBÍZHATÓSÁG terén — azt hiszem megállapíthatjuk — komolyabb hibák nincsenek. A személyi kiválasztások, a megyei párt­­bizottságokkal szorosan együttműködve, a megyei párt­­bizottságok véleményének meghallgatása után történ­tek. Hivatalaink döntő többségében olyan emberek ülnek, akik szilárdan és következetesen fogják építeni a szocializmust, akik tudják, hogy köznevelésünket csakis úgy fejleszthetjük, ha elfogadjuk Rákosi Mátyás útmutatását, a Magyar Dolgozók Pártja irányítását, ha ennek az irányításnak megfelelően végzik a maguk feladatát, a­ maguk részletmunkáját. Politikai szem­pontból tehát nyugodtan rábízhatjuk az egyes tanügy­­igazgatási hivatalokra a feladatok, az eddiginél sok­kal konkrétabb és felelősségteljesebb feladatok végre­hajtását is. A­­politikai megbízh­atóság azonban önmagában még nem elegendő, ha ez a politikai megbízhatóság nincsen alátámasztva megfelelő ideológiai képzettséggel­. Ezen a téren még igen sok tennivaló van a tanügyigazgatási hivtalokban. Az ideológiai képzettség fejlettségének fontosságára Pártunk több alkalommal rámutatott. Rákosi Mátyás Következő láncszem című cikke óta Pártunk igen sokszor felhívta a figyelmet arra, hogy a szocializmus építésének ütemét döntő módon befolyá­solja dolgozóink ideológiai fejlettsége. Utoljára a Párt Politikai Bizottságának határozata mutatott rá az oktatás nagy fontosságára és egészen természetes, hogy az ideológiai fejlettség gazdagsága, vagy hiányossága éppen a közoktatás területén döntő módon érvényesül. A minisztérium és a tanügyigazgatás tagjainak ideoló­giai fejlettségétől függ munkájuk színvonala és ezen túl­menően az, hogy munkánkat a kitűzött cél érdeké­ben végezzük, vagy ideológiai képzettség hiányában — akaratunkon kívül is — az ellenség, a reakció, az impe­rializmus uszályába kerülünk. Látogatásaink során tapasztalnunk kellett például, hogy a tanügyigazgatási hivatalokban és ennek követ­keztében az egyes iskolákban is sok helyen nem értik meg, mit jelent tulajdonképpen iskoláink szociális összetétele megjavításának a kérdése. Sok tanügyigaz­gatási hivatalban és iskoláink egy részében ezt a kérdést mechanikusan kezelik. Ideológiai képzettség hiányában nem úgy foglalkoznak ezzel a kérdéssel, ahogyan fog­lalkozniuk kellene. Mit jelent a munkásifjakkal való foglalkozás ideológiai szempontból? A tanügyigazgatási hivatal tagjainak, az iskolák igazgatóinak és tanárainak tudniok kell, mit jelent a munkásosztály vezető­ szerepe a proletárdiktatúra korszakában. Ezzel ma még nincs mindenki tisztában. Egyik legjobb igazgatónkat egy­szer beszélgetés közben megkérdeztük, mi ennek a kér­désnek a lényege és miért vezetőosztály a munkás­­osztály? Lényegében azt felelte, hogy „azért vezető­­osztály, mert a legnagyobb számú osztály, mert legtöbb a munkás“. Amikor azután látta, hogy ez nem meg­felelő válasz, megjegyezte, hogy azért, mert „Lenin ezt az osztályt szerette legjobban és ebben az osztályban bízott leginkább“. Nem egy falusi, vagy tanyai tanító­val történt ez, aki talán elzárva a fejlődéstől, a tovább­képzés lehetőségeitől, elmulasztotta, hogy megismerked­jék az ideológiai alapproblémákkal; egy fővárosi igaz­gatóval történt, aki Pártunk lelkes tagja és aránylag eredményes munkát végez az iskolában. Ez az egy példa­ is megmutatja, milyen veszélyekkel állunk szemben ezen a területen, megmutatja, hogy a legfontosabb, legdöntőbb, legalapvetőbb kérdéseket nem tudják megoldani a tanügyigazgatás tagjai, ha nem néznek komolyan szembe az ideológiai képzés kér­désével. A legtöbb esetben a tanár előadja az anyagot úgy, ahogyan ő tanulta és ahogyan évtizedek óta taní­tották, legfeljebb néhány marxista-leninista idézetet fűz hozzá, amelyek mint kis zászlók díszítik az ellenséges anyagot. Aki ideológiailag fejletlen, az láto­gatása, ellenőrzése során a romboló hatást nem veszi észre, csak azt látja, hogy Lenin, Marx és a Párt neve szerepel, azt hiszi, hogy itt minden a legnagyobb rend­ben van. Az ideológiai felkészülés, a tanulás tehát az alapvető feltétele annak, hogy hivatalainkra nyugodtan rábízhassuk a döntő politikai feladatok végrehajtását. A politikai kérdésekkel kapcsolatban meg kell emlé­keznünk a megyei iskolabizottságok működéséről. A bizottságok kettős feladata, hogy a köznevelés fejlő­dése érdekében egyrészt a­ Párt megyei szervezetének irányító és ellenőrző szerepét, másrészt a népi szer­vezetek közreműködéseit in­ézményesen biztosítsa. A megyei iskolabizottságok általában nem kielégítően végzik munkájukat. Nagy kultúrpolitikai feladataikat nem látják el maradéktalanul, nem érvényesül min­denütt következetesen a Párt irányító szerepe és fő­képpen nem érvényesül megfelelően az együttműködés az állami szervek és a népi szervezetek között. Nem készítik elő értekezleteiket, csak alkalomszerűen ülnek össze, a népi szervezetek az ülésre mindig más és más tagokat küldenek, olyanokat, akik az iskola kérdéseivel nincsenek tisztában és az egyes bizottságok nem készí­tenek munkatervet. A főigazgató feladata, hogy a Párt támogatásával biztosítsa az ülések tervszerű előkészítését és szerve­zettségét, így érhetjük el, hogy a megyei iskolabizott­ságok betölthessék feladataikat és közelebb jussunk a célhoz, amelyet az Alkotmány tűz elénk, a helyi taná­csok megszervezéséhez. A SZAKMAI FELKÉSZÜLTSÉG a második kérdés, amelyet­ a tanügyigazgatás új helyzetében mér­legre kell tennünk. Az itt mutatkozó hiányok sokkal komolyabbak, mint politikai téren. Mielőtt azonban erről beszélnénk, röviden vázolnunk kell céljainkat erre az évre, a népköztársaság első tan­évére, az ötéves terv első évében. Egyik legfontosabb feladatunk, hogy fordulatot teremtsünk a minőségi munka felé. A minisztérium és a tanügyigazgatás munkájában egyaránt meglévő sok formális elemet ki­kapcsolva, munkánkat valódi tartalommal kell meg­töltenünk. Döntő probléma ezen a téren a tanulmányi színvonal emelése, az iskolai fegyelem megerősítése és a tanulmányi idő érintetlensége. Senkinek sem jut eszébe, hogy az üzemek, a hivata­lok munkaidejét ne vegye komolyan. Viszont mindenki természetesnek tartja, hogy az iskolai munkához, az iskolai munka idejéhez hozzányúljon. Előfordul például, hogy az Úttörő szervezet pedagógusokat rendel fel különböző tanfolyamokra a­nélkül, hogy erről valakit is értesítene. Minden ilyen kísérlettel szembe kell for­dulnunk. Felelősségre kell vonni a pedagógust, ha tan-­­ ügyigazgatási engedély nélkül akár egy órára is el­hagyja munkahelyét. Minden helyi szervezettel meg kell értetnünk a kérdés nagy jelentőségét. A megyei iskolabizottságok egyik fel­adata, hogy a bizottságon belül és azon keresztül a különböző szervezetekben tudatosítsuk a tanulmányi idő sérthetetlenségét, pár­huzamba hozva azt az üzemi munkaidő érinthetetlensé­­gével. Elsőrendű célunk ez és ezen belül kell azután tovább küzdenünk az oktatás színvonalának fejlesz­­téséért. Természetesen mi nem akármilyen színvonalról beszélünk; célunk a világnézetileg megalapozott okta-

Next