Köznevelés, 1955 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1955-11-01 / 21. szám

otthonuk is. Ez az iskola. Időnként a szülők is felkeresik gyermekeik ta­nítóját, meglátogatják az iskolát.­­A tanító engedje megnyilatkozni a gyer­mekeket. Mondják el, hogy egyese­ket még most is mindennap kísérnek az iskolába. Mások szülei az évnyitó ünnepélyen, szülői értekezlet alkal­mával látogatták meg az iskolát,, be­széltek a tanító nénivel. Egyesek el­mondják, hogy édesanyjuk, édesap­juk magatartásuk felől érdeklődött.) 1. Szülői értekezletre minden szülőt szeretettel vár az iskola (édesapát, édesanyát). Láthatják gyermekeik munkáját (füzetek, kézimunkák), meggyőződhetnek a gyermekeikről való gondoskodásról. A tanítók sok hasznos tanácsot adnak a tanulás ott­honi megszervezésére is. 2. Iskolai ünnepélyek (évnyitó, év­záró, pajtásavatás, nemzeti ünnepek) alkalmával szívesen látott vendégei a szülők az iskolának. Gyönyörköd­hetnek gyermekeik tudásában, ügyes­ségében. Alkalmas ez az óra arra is, hogy a tanulókat egymás szüleinek tiszteleté­re neveljük.­­Köszöntsék az iskola ud­varán vagy folyosóján tartózkodó szü­lőket. Feleljenek udvariasan, előzéke­nyen, tisztelettudóan kérdéseikre. Le­gyenek szolgálatkészek velük szem­ben­. b) A tanító családlátogatása. A tanító néni is meglátogatja a szü­lőket és a gyermekeket otthonukban. Beszámol a gyermekek magatartásá­ról, előmeneteléről, meggyőződik az otthoni foglalkozás helyességéről, a napirend megtartásáról. Tapasztalato­kat gyűjt, hogy a tanulók megtart­ják-e azt a sok hasznos tanácsot, amit az iskolában kaptak. c) Szülői Munkaközösség. Minden szülő azon fáradozik, hogy gyermeke jól tanuljon jó magavise­letet tanúsítson, az iskola minél szebb legyen, összefognak, hogy eredmé­nyesen segíthessék a tanítókat mun­kájukban. (Figyelmeztetik a gyerme­keket az iskolai szabályok megtartá­sára. Segítenek az i­skola tisztántartá­sában, felszerelésének kiegészítésében.) d) Házi feladat: Kérjétek meg édes­apátokat, édesanyátokat, hogy mesél­jenek iskolás éveikről! AZ OTTHONRÓL ÉS AZ ISKOLÁRÓL TANU­LTAK ÖSSZEFOGLALÁSA Az otthonnal és az iskolával kap­csolatban a tanulók sok szabályt is­mertek meg. Huzamos időn keresztül gyakorolták a helyes magatartás sza­bályait. Ez az óra is azt célozza, hogy a tanítónak alkalmat nyújtson a ta­nulók magatartásának értékelésére. (Otthoni, iskolai, utcai magatartás, szorgalom.) A beszélgetés anyagát a tanító előre rendszerezze és gondolatkörökben vé­gezze az értékelést. Iskola: Az iskola a mi munkahe­lyünk. Az iskola épülete, környéke, felszerelése A benne folyó munka rendje. A tanterem felszerelése, ren­deltetése, megóvásának módja. A tan­terem ízléses díszítése, tisztaságának megóvása. Felelősök. Szerszámaink a táskában vannak, szeretnünk, kímél­nünk kell őket. Szüleink vásárolták nekünk. Osztálytársaink a mi mun­katársaink, segítjük egymást. A ta­nulópárok közös munkája. Az iskola a mi második otthonunk. Otthon. A szülők munkája. Testvé­rek munkája a családban. A nagyszü­lők munkája. Az otthon berendezése és megkímélése. A gyermekek segítő munkája. Szeretet és tisztelet a szülők Szép őszi október vasárnapra éb­redtünk A tanítónőképző­­környéke nyolc óra körül szokatlanul élénk volt. Melegítőbe öltözött lányok be­szélgettek kisebb-nagyobb csoportok­ban. Izgatottságtól csillogott a sze­mük, zsebükben ott lapult a kis ba­bos kendő. Vajon hozzá készülnek? Nem kell sokáig várni, rövidesen megérkeznek a tanárok, megjelenik a kapuban az igazgató elvtárs, uta­sítást ad a sorakozásra. Ezzel el is készültünk hamar, s elindul a vidám menet a Ságvári-telepi „Táncsics”-ter­­melőszövetkezet felé. Hamar elkezdő­dött a nótázás — harsányan énekelt a társadalmi munkába induló vidám lánycsapat. A telepre kiérve itt is — ott is nyílt egy kiskapu, kíváncsian kandikáltak ki a gyermekek, öregasszonyok, hogy megnézzék, ugyan honnan ered a nó­tázás? A termelőszövetkezetbe érkezve az elnök fogadott bennünket. Percek alatt megtörtént a brigád-beosztás , készen álltak a tanítóképző diszistái a munkára. Egy-egy szövetkezeti dol­gozó irányította a brigádokat. Minden csoport vidáman, bizakodva fogadko­­zott: „Meglátjátok, mi leszünk az elsők”. Szaporán lépkedtünk a sárga kuko­ricatáblák felé. Megindult a munka. Egyre gyorsabban haladtunk, mind több és több kukoricaszár siratta a csövét. A nótaszó munka közben is hallatszott. Fogytak a sorok, növekedtek a ku­­koricahalmok, észre se vettük, már másik táblár­a kellett mennünk. A brigádokat ellenőrző agronómus elvtárs elégedetten jegyezgetett note­szébe, s mondogatta:” Jól van kislá­nyok, szépen dolgoznak!” — Érthető, hogy nagy volt az izgalom, vajon me­lyik brigád dolgozott legjobban? Mire elkészült az ebéd, s a tanya iránt. Figyelmes magatartás a testvé­rekkel szemben. Az utca. Magatartás az utcán. Köz­lekedési szabályok. A tanulókat a tanév folyamán sok tényanyag segíti ahhoz, hogy belás­sák és átérezzék az év elején ismer­tetett szabályok szükségességét a jó munka érdekében. A tapasztalat győzi meg őket arról is, hogy jó munkával és helyes magatartással vívhatják ki szüleik, tanítójuk, pajtásaik és álta­lában mindazok szeretetét és megbe­csülését, akikkel érintkeznek. felől a báránypaprikás ínycsiklandó illatát hozta a szél, készen lettünk a munkával is. A tanyába beérve­­el­csendesült a zsibongó lánysereg. Az elnök kihirdette a verseny ered­ményét. Kis szünetet tartott, közben vala­mennyien lélegzet-visszafojtva les­tük a szavát. Nem akarta még to­vább csigázni izgalmunkat, bejelen­tette: „Első a Biczók-brigád!” — Erre a IV. b óriási örömujjongásban tört ki, a többiek persze elégedetlenkedtek. Vidáman költöttük el az ebédet, köl­csönös búcsúzás után a jól végzett munka megelégedettségével tértünk haza. Elégedettek is lehettünk hiszen kb. 10 holdon szedtük le a kukoricát. Vár­ally­ai Ágnes IV. b. Szeged Keméndy Nándorné tanítónőképző Népi hallom­án­yok gyűjtése Békésben Békés megye nevelői elhatározták, hogy a megye népdalait, szokásait, táncait, gyermekjátékait összegyűjtik. Munkájukat a megyei Oktatási és Népművelési osztályok irányítják, tá­mogatják. A megyében több helyen van nép­zenei adattár. Ennek haladó szellemű anyagát továbbterjesztésre a kórusok rendelkezésére bocsátják. A gyűjtőmunkába több helyen a tanulókat, a társadalmi szerveket is be­vonták. Október hó elején az Állami Népi Együttes, a megyei Oktatási Osz­tály, a járási Néművelési Csoport ki­küldöttei Bélmegyeren többnapos film- és magnetofon felvételt készítettek. További felvételre készülnek Békésen, Vésztőn, ahol Bartók-emlékek után is kutatnak. J LEVELEZŐINK ÍRJÁK TANÍTÓKÉPZŐSÖK A TERMELŐSZÖVETKEZETBEN

Next