Köznevelés, 1976 (32. évfolyam, 1-45. szám)

1976-01-02 / 1. szám

Balogh Edgár A tanító, a népművelő helytállása Az iparosítás nagy lázában sokáig senki sem gondolt a természet és az ember viszo­nyának megromlására, a szennyeződésre, mint aho­gyan a pályaszerzés nagy ver­senyében is sokáig elsikkadt az elidegenedés veszélyének felismerése. Ma annál inkább foglalkoztatja a legjobbakat ez a két komor kérdés. Úgy gondolom, senki sem áll hi­vatásszerűen közelebb a he­lyes megoldáshoz, mint az új nemzedékért közvetlenül fele­lős tanító, a népművelő. A szennyeződés és elidegenedés veszélye harcba hív, s ebben a harcban új jelentőséget kap az első fokú nevelés és nép­szolgálat. Boldogan voltam (ha szeren­csétlen körülmények folytán csak rövid időre is) ifjú há­zas koromban tanító Kalota­­szentkirályon. Erre a gazdag időre emlékezve idézem a szülőföld szeretetének, a vi­déki helytállásnak, a tájvé­delemnek mára megnőtt fel­adatkörét, s mindazt, ami a népnyelvhez, a néphagyo­mányhoz, a népdalhoz és a népszokáshoz köt, még akkor is, ha ezt az örökséget íróink, művészeink és tudósaink se­gítségével városon kell újra­teremtenünk és a nemzeti műveltségbe oltanunk. Olyan alapozás ez, amelyre építve a korszerű technizáló­­dásban és a szocialista társa­dalmi kibontakozásban fel­vértezhetjük magunkat a szennyeződés és elidegenedés elfajulásaival szemben. Benedek István „Ak­i a védtelenek közé” „Törvények még nem dön­töttek le válaszfalakat, fiam, azt nekünk magunknak kell ledöntenünk. De nehogy azt mondd majd szűkkeblűen: nekem nem fáj, engem nem éget, s közömbösen nézd embertársaidnak küzdel­meit ... Ha emberek közt élsz, vedd ki a magad részét minden igaz, becsületes, jogos küzdelemből. Állj a védtele­nek, gyengék közé; az erősek, hatalmasok oldalán harcolni nem virtus. Ne ejtsen meg a könnyű, puha élet varázsa, nehogy cserben hagyd a ve­led egysorsúakat, mert téged talán megtűrnek a felsőbbek között..Benedek Elek: Testamentum, 1894. Nem egy, de három nem­zedékkel korábbról szólnak e szavak, annak a Benedek Eleknek a szavai, aki akkor éppen a magyar tanítóság szent ügyét szolgálta, mint a Nemzeti Iskolának, majd a Néptanítók Lapjának szer­kesztője. „Szent” ez az ügy azért volt, mert az iskola tar­totta kezében az ifjúságot, tehát a jövőt, az iskolát azon­ban a kormány tartotta a kezében — erős szorításával megbénítva az egyéniséget, a gondolkodást, az egyenlőség elvét, a szabad szellem ki­bontakozását, a haza és az emberiség egyforma szerete­­tét, egyszóval mindazt, ami­nek a szolgálata „szent ügy”. Apám kapta ezt az útra­­valót az apjától, továbbadta nekem; aktuálisabb útrava­­lót ma sem adhatok az új nemzedéknek, mint e 80 esz­tendős szavakat. Aki megfo­gadja, nem fogja megvált­hatni a világot, de egyet biz­tosan elér: amikor sok csa­lódással a szívében megöreg­szik, nem kell szégyenkeznie, lelkifurdalással küzdenie. Nagy dolog ez, a pálfordulá­­sok e viharos századaiban kevés embernek adatik meg — mert nem adomány, ha­nem magatartás. Bor Ambrus Szabadság és felelősség A legszebbet, a legtisztessé­gesebbet a mesebeli asszony választotta. Pogácsát sütött a szerencsét keresni induló leg­kisebb fiúnak. Tiszta kendő­be kötötte a hamuban sült po­gácsát, azt adta útravalónak. Megmosolygom a koros, vé­nülő, vén tanácsadókat. Kez­dem lenézni őket. Többnyire szegénységüket és bukásaikat akarják szabadalmaztatni. Erőm szerint mondtam és mondom, hogy szerintem és számomra mi a magyarság, a magyar nyelv, a művészet, a művészet célja, értelme, a mindig mozgó-változó élet drámai feszültsége, hogy mi a munka, a hűség, a nép, a nemzet, a szolgálat, a szol­gálat díja, a közösség, a nagy­ság a kicsinységben, mit tar­tok erkölcsről, etikáról, mi­ben hiszek tehetetlenül, mi­ben nem hiszek már. Mon­dom, de nem kérdezem. Nem kérdezem a szerencsét ke­resni indulóktól. És legfőkép­pen nem tukmálok rájuk semmit. Szabadok vagytok, válasz­szátok ki belőlem, belőlünk, amire szükségetek van. Sza­badok vagytok, felelősek. Felelősségeteket nem veszem magamra, szabadságotokat nem kurtítom meg. Vigyetek az útra hamuban sült pogácsát! Kössétek ÚTRAVALÓ írók, tudósok vallomása a pedagógushivatásról A Budapesti Tanítóképző Intézet könyvtárában 1973 februárjától he­tente megjelenő, újszerű faliújság segítette a hallgatók tájékozódását. Fölhívták ezen a figyelmet a jelentős évfordulókra, figyelemmel kísérték a könyvkiadást, a mozik és a színházak műsorát. A faliújságnak egyet­len állandó rovata volt, az Útravaló. A hallgatók a közösség, a haza, a forradalmiság, a hűség kérdéseiben kértek erkölcsi útravalót íróktól, tudósoktól. A faliújság szerkesztője, Bosnyák Sándor tanár ezekből a vallomásokból állított össze egy csokorra valót szer­kesztőségünknek. "

Next