Köznevelés, 1989 (45. évfolyam, 1-44. szám)

1989-01-06 / 1. szám

2 KÖZNEVELÉS A Művelődési Minisztérium oktatáspolitikai hetilapja Főszerkesztő: Tóth László Kiadja az Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat Felelős kiadó: dr. Király G. István igazgató Készült a Zrínyi Nyomdában, Budapest, 89.2306/01-46-22 Felelős vezető: Vágó Sándorné vezérigazgató Terjeszti a Magyar Posta ISSN 0133-0969 A szerkesztőbizottság elnöke: Gazsó Ferenc A szerkesztőbizottság tagjai: Balázs Mihály, az OPKM főigazgatója, Budapest; Borsos Ist­ván gimnáziumi igazgató, Encs; Gáspár László gimnázium és szakközépiskolai igazgató, Sarkad; Grezsa Ferenc egyetemi docens, Szeged; Horváth Márton egyetemi tanár, Budapest; Hudy Endre általános iskolai igazgató, Csorna; Kelemen Ele­mér főosztály­vezető­, Művelődési Minisztérium; Kormos Sán­dor főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Kukinyó János, a megyei pedagógiai intézet igazgatója, Nyíregyháza; Pápai Béla ny. főosztályvezető, Művelődési Minisztérium; Pataki Ferenc, az MTA Pszichológiai Intézetének igazgatója, Buda­pest; Petró András, a Tankönyvkiadó igazgatója, Budapest; Schvób Péter, a megyei pedagógiai intézet ny. pedagógiai igazga­tója, Kecskemét; Szarka József egyetemi tanár, Budapest; Ta­kács László c. gimnázium és szakközépiskolai igazgató, Batto­­nya; Tiba Imréné gimnáziumi igazgatóhelyettes, Budapest. A szerkesztőség munkatársai: P. Kovács Imre olvasószerkesztő Tibor Klára tördelőszerkesztő Novák Gábor rovatvezető Beke Mihály András Horváth Sz. István Miksa Lajos Rácz-Székely Győző A szerkesztőség címe: Budapest V., Vörösmarty tér 1. sz. Levélcím: Budapest, Postafiók 182, 1368 Telefon: 184-787 (közvetlen) vagy 176-222. A kiadóhivatal címe: Budapest VI., Révay utca 16. sz. Telefon: 116-660. Terjeszti a Magyar Pos­ta. Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalban, a posta hírlapüzleteiben és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodában (HELIR) Budapest XIII., Lehel utca 10/A. - 1900 közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a HELIR 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. A címlapon: Új óvoda Bodonyban. (H. Szabó Sándor felvételei, MTI-fotó) E számunk szerzői: Farkas Katalin, a Csongrád Megyei Pedagógiai Inté­zet igazgatója; Gerendesi György tanár, Dombegy­ház; Hargitai József, a Vas Megyei Pedagógiai Inté­zet munkatársa; Horváth Anna tanár, Budapest; Horváth Gabriella tanító, Budapest; ifj. Karlovitz János főiskolai hallgató, Nyíregyháza; dr. Klein Sán­dor főiskolai tanár, Szeged; Medvegy Antal ny. igazgató, Sárvár; Nagyné Kónya Mária ny. tanár, Budapest; Szebenyi Péter tudományos tanácsadó, OPI; Váradi László tanár, Budapest; Vekerdy Tamás pszichológus, Budapest. A TIT a tehetséggondozásért A Tudományos Ismeretterjesztő Társu­lat országos elnökségének december havi ülésén két fontos napirendi pont szerepelt: a társulat tehetségneveléssel kapcsolatos feladatai és tervei, valamint a márciusban tartandó „Fórum a TIT jövőjéről” című országos tanácskozás előkészítése. Abból kiindulva, hogy a magyar társa­dalom fejlődésének, a válságból való kilá­balásának kulcskérdése az ország szellemi tőkéjének növekedése, a tehetségek segíté­se, a TIT az ehhez szükséges társadalmi összefogás kezdeményezését és elősegítését, a tehetség érdekvédelmét tekinti az egyik legfontosabb feladatának. Csom­a Gyula, a pedagógiai választmány elnöke és Köpf Lászlóné, az ifjúsági bizottság elnöke írásos előterjesztésben mutattak rá, hogy bár ele­mi közérdek a tehetséggondozás, mégis az iskola csaknem egyedül maradt ezzel a fel­adattal. Az iskola pedig tovább hárítja az egészet a szülőkre, így magánüggyé válik a kiemelkedő képességű tanulók felismerése és fejlődésének biztosítása. Az előterjesztés számba vette a TIT kialakult eddigi for­máit a tehetségnevelés terén - tudomány­baráti körök, baráti körök, szakkörök, is­meretterjesztő táborok, tanulmányi verse­nyek, vetélkedők, pályázatok, nyelvtanfo­lyamok, szabadegyetemek stb. -, és felvá­zolta azokat az új feladatokat, amelyek a társulatra hárulnak. Hangsúlyozták, hogy a TIT a közoktatás partnere kíván lenni a hiátusok megszüntetése végett, olyan mun­kakapcsolat kialakítására törekszik, amelynek eredményeképp a társulat szer­vezeteinek tevékenysége beépülhet a helyi nevelési rendszerbe. Ugyanakkor készek együttműködni minden olyan szervezettel, amely a cél érdekében akar tevékenykedni. Javasolják egy átfogó társulati tehetség­nevelő program kidolgozását, az eddigi és ezután megteremtendő tehetségnevelési formák és módszerek kidolgozását és mindehhez kormányzati támogatás meg­szerzését. A TIT ugyanakkor kezdemé­nyezi egy tehetségnevelési alapítvány lét­rehozását a tagság, a TIT-szervezetek, gazdálkodó és társadalmi szervezetek, in­tézmények és magánszemélyek adomá­nyaiból. 1989-ben széles körű országos vitát kezdeményeznek, amelynek célja a témával összefüggő feladat- és felelősség­megosztás tisztázása, a tehetségnevelés­ben érdekelt szervezetek összehangolt mű­ködésének megalapozása. Megújul az úttörőmozgalom A Magyar Úttörők Szövetségének Budapesti Elnöksége szeretné felfrissí­teni az ifjúsági mozgalom módszereit, a gyerekek foglalkoztatásának mód­jait, a mozgalmi munka eszköztárát. Ennek érdekében Nyitott kapuk cím­mel akciót hirdetett, amelynek lényege, hogy december 14-től 1989. január 18- ig minden szerdán délután négy és este nyolc óra között ügyeletet tartanak az elnökség székházában, s várják a gye­rekek, az ifjúsági vezetők és az úttörő­­mozgalom felnőtt tagjainak idevágó javaslatait, ötleteit. Akik nem tudnak személyesen megjelenni a megjelölt időpontban, azok telefonon is elmond­hatják észrevételeiket, jobbító javasla­taikat a 134-682-es telefonszámon. A Nyitott kapuk akció szervezői a mozgalom megújítására szánt vélemé­nyeken kívül kíváncsiak az úttörőszer­vezettel kapcsolatos kritikákra is. Személyiségfejlesztő klub nyílt Pécsett A pécsi Ifjúságért Egyesület az Eötvös­­alapítvány támogatásával személyiségfej­lesztő klubot nyitott azoknak a tizen­hat-húsz év közötti fiataloknak, akik kedvezőtlen szociális helyzetük vagy sze­mélyiségzavaruk miatt nem végezték el az általános iskolát. A klub elsősorban a lélektani feszültségek feloldására igyek­szik megtanítani, illetve az alsófokú isko­lai képesítés megszerzésére próbálja rá­szorítani az iskolákból kimaradt fiatalo­kat. A csonka családban, intézetekben nevelkedett, árva és börtönviselt fiúknak, lányoknak is segítséget ad a klub azzal, hogy pszichológusok és orvosok közre­működésével igyekszik ráébreszteni tag­jait önmaguk értékeire, képességeire; megtanítja nekik a helyes önismeret ki­alakításának módját. Ezenkívül rendsze­res üzemlátogatásokat is szervez, hogy mindenki megtalálhassa a számára leg­megfelelőbb munkát. Közös sportolás, játék és szórakozás is szerepel a klub programjában. Hírek - Negyvennégyszer huszonkét méteres tornacsarnok épül Zalaszentgróton az 1. Számú Általános Iskolában, amely a ta­nulóifjúság testnevelését és a város felnőtt­jeinek az edzését is szolgálja. A létesít­ményt márciusban adják át.­­ A csehszlovák, a bolgár, a lengyel és a magyar oktatófilm-készítő intézetek szövetkeztek k­özépiskolai fizika tanítását segítő oktatófilmek készítésére. A négy ország mindegyike tizenöt filmet ad évente a közös bankba, s ezeket tetszés szerint szövegezheti, vághatja a felhasználó or­szág.­­ A tapolcai városi könyvtárból tavaly több mint négyszázszor kölcsönöztek vi­deokazettát a város közművelődési intéz­ményei és iskolái, amelyek számára a köl­csönzés ingyenes.­­ Nagy-Britanniában évente 11,5 millió forintba kerül az iskolatelevízió fenntartá­sa, és 31 ezer iskolában nézik az adásokat, használják fel a televíziós oktatóprogra­mokat.

Next