Köznevelés, 1998 (54. évfolyam, 1-41. szám)

1998-01-09 / 1. szám

EKOZODAS 1998. 1. szám­­ Romaprogram - papíron és a valóságban t­ovábbi, a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek |____| elején végzett iskolakísérle­ti munkánk egyik (1993-ban és 1994-ben is már publikált) keserű tapasztalata az volt, hogy a hátrá­nyos helyzetű gyermekekkel való foglalkozás társadalmi megítélése már eleve hátrányos helyzetűvé te­szi azokat, akik ezt a problémát fel­vállalják s kezelni akarják. Ez a helyzet azóta tovább romlott, a ki­lencvenes évek második felében még keserűbbek ez irányú tapasz­talataink. 1995-ben az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat oktatá­si bizottsága is, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium kisebb­ségi főosztálya is közzétette a maga (egymással összehangolt és egy­mást kiegészítő) cigány oktatási programját. Azóta több mint két esztendő telt el, s a gyakorló peda­gógus - mármint az a gyakorló pe­dagógus, aki egyáltalán tudomást szerzett ezekről - napjainkban azt érzékeli, hogy ezek a programok „tartósnak” bizonyultak, mert „el­állnak valahol, mint a befőtt”. Hasonlóak a tapasztalataink ré­giónkban is. 1995/96-ban kidol­goztuk és 1996/97-ben „beüzemel­tük” a Hajdú-Bihar megyei Cigány oktatási programot. Programirányí­tók, elméleti szakemberek és gya­korló pedagógusok áldozatos in­­gyenmunkájának (!) köszönhetően ez a tízéves projekt él, 1997/98-ban már egyértelműen életerősnek és eredményesnek bizonyul, de „leve­gőért kapkod”, a puszta életben maradásáért küzd a remélt anyagi támogatások elmaradása miatt. Ráadásul a programban közre­működők többsége eközben sze­mélyes egzisztenciájában is hátrá­nyos helyzetűvé válik azért, mert harcol a halmozottan hátrányos helyzetű s egyben a kisebbségi lét nyomasztó súlyát cipelő cigány gyermekek polgárosodásáért. Mert cigánypártolóvá lett. Mert felis­merte, hogy a cigányság életesélye­inek növelése egész népünk felemel­kedésének nélkülözhetetlen feltétele, amihez az oktatáson át vezet az út. Hogy a cigánykérdés megoldása legalább annyira érdeke a gádzsó­nak (nemcigánynak), mint a ci­gánynak. Hogy igaza van Kemény Istvánnak, amikor azt mondja (Népszabadság, 1997. október 25.): „...ha mi, akik nem vagyunk cigá­nyok, semmit sem teszünk az ő ügyükben, akkor nagy baj történik. Nemcsak a cigányokkal, hanem ve­lünk is.” Nem áll szándékunkban politikai síkra terelni a problémát. Nem tart­juk szerencsésnek azt a kérdésfel­vetést, hogy szándékos bűnbakkép­zés folyik-e ma („cigány bűnbak­­ magyar módra”), vagy csupán a hozzá nem értés miatt súlyosbodik a helyzet. Mi hangsúlyozottan a szakmai-pedagógiai munka felté­teleinek javítását segítendő kívá­nunk utalni az alábbiakban az úgy­nevezett „kisebbségi fejkvóta” mű­ködésének rendellenességeire. Regionális - nagyobbrészt me­gyehatáron belüli, de több megye­határon túli intézmény által is fel­vállalt, 1997/98-ban már 74 együtt­működő intézmény pedagógusai­val közösen készítetten cigány oktatási programunk mérhetetlen mennyiségű pályázatunk ellenére is elégtelen, hiszen jó, ha minden ti­zedik pályázatunkra hullik egy kis „morzsa”. Szűkös költségvetésünk miatt 1997 tavaszán arra a kénysze­rű döntésre jutottunk, hogy „meg­sarcoljuk” az együttműködő in­tézményeket. Hiszen valamennyi együttműködő intézményünk (kö­zel kétharmad részben a mi prog­ramunk felvállalásának köszönhe­tően) igényjogosult a cigány etnikai kiegészítő normatív támogatásra. Akkor pedig - gondoltuk mi - el­kérhetjük ennek öt-tíz százalékát a ténylegesen biztosított és számlával bizonylatolt szakmai szolgáltatások és kiadványok térítése (tehát nem a teljes összeg, csak részbeni térítés!) ellenében. Fél év múltán, 1997 őszén azonban már be kellett lát­nunk, hogy ez nem működik a vá­rakozásnak megfelelően. Megvizsgáltuk 1997 őszén, hogy miért nem működik megfelelően, s az alábbi megállapításokra kellett jutnunk: Az 1997-es gazdasági évben az intézmények tizedrésze ténylege­sen, a jóváhagyott költségvetésen felül megkapta a kisebbségi fejkvó­tát vagy annak jelentős részét. Te­hát minden tizedik intézmény tud üzenni a cigány etnikai szakmai szolgáltatásért, a többi nem. Az in­tézmények hozzávetőleg nyolc szá­zaléka számára a fenntartó önkor­mányzat meg sem igényelte a kisebb­ségi fejkvótát, hiába kérte azt az in­tézményvezető. Az intézmények hozzávetőleg nyolcvankét százalé­ka papíron és címkézve megkapta azt, ténylegesen azonban nem, mert az intézmény költségvetése ezzel nem növekedett meg, más költségvetési rovatok és tételek „le­faragását” pótolta, nagyobbrészt, teljes egészében nem is pótolta. Összességében tehát romlott a költ­ségvetési kondíciója azoknak az in­tézményeknek, amelyek a cigány etnikai kiegészítő normatív támo­gatást igényelték és formálisan megkapták. Ezek a tények közismertek, csu­pán „nem publikálódtak”, hiszen az intézményvezető is félti az állá­sát. Ezen tények ismeretében nem csoda, hogy 1997-ben több intéz­ményvezető fogalmazta meg egy­mástól függetlenül és egybehang­zóan nekem személyes beszélgeté­sünk során („de köztünk marad­jon“!) azt, hogy hiába van húsz-öt­­ven százalékos arányban cigány gyermekük, nincs értelme intézmé­nyi cigány oktatási program kidol­gozásának, a program megvalósítá­sával való külön munkának és a ki­sebbségi fejkvóta igénylésének, mert ha ezt megteszik, akkor még nehezebb költségvetési helyzetbe kerül az intézményük. Anyagilag és erköl­csileg egyaránt jobban járnak, ha mélyen hallgatnak arról, hogy hoz­zájuk cigány gyermekek is járnak... Ezen áldatlan állapot sajnos or­szágos jelenség, ami ellen az om­budsman is felemelte a szavát a nyári hónapokban, s foglalkoztak e kérdéssel az elektronikus és nyom­tatott sajtó munkatársai 1997 júli­usa-szeptembere között. Ezen ál­datlan állapot megszüntetése érde­kében az Állami Számvevőszék - ismereteink szerint - 1997 őszétől fokozott mértékű vizsgálatokat vé­gez az intézményekben a kisebbsé­gi fejkvóta felhasználására vonatko­zóan, s ahol ez nem megfelelő, ott visszavonja a kisebbségi fejkvótát a fenntartótól. Nem vagyunk meggyőződve ar­ról, hogy az ÁSZ-vizsgálatok meg­felelő eredménnyel járnak. Két alapvető ok miatt. Az egyik: A hivatali gyakorlatot ismerve, ha az intézmény nem tud­ja megfelelően dokumentálni az ÁSZ-nak a formálisan, sőt „cím­kézve” megkapott kisebbségi fej­kvóta rendeltetésszerű felhasználá­sát, akkor a fenntartó könyörtelenül felelősségre vonja az intézményveze­tőt, aminek következtében tovább romlik az intézményen belül a ci­gány gyermekek és a velük foglal­kozó pedagógusok helyzete. A má­sik: Az intézményvezetők túlnyo­mó többsége tudatában van ennek, tehát gondoskodik a megfelelő do­kumentációról akkor is, ha a tény­leges foglalkozások nem történtek meg, vagy ingyen (bármiféle túló­radíj, egyéb honorárium nélkül, úgynevezett társadalmi munká­ban) végezték azt a pedagógusok. Tehát az ÁSZ az intézmények leg­alább kilencven százalékában min­dent rendben levőnek fog találni, holott éppen az intézmények ki­lencven százalékában semmi sincs rendben. Konkrét vizsgálataink azt mutat­ták, hogy a dokumentált „legalább heti 6 órának” kisebbik fele, össze­sen 49 százaléka van bérrel lefedez­ve, nagyobbik felét, 51 százalékát bármiféle­ fajta térítés nélkül végzik a pedagógusok. Joggal merülhet fel a kérdés: Ho­gyan lehetséges a plusz heti hat órák közel felét bérrel lefedezni, amikor az intézmények kilencven százalé­ka meg sem kapja a kisebbségi fej­kvótát? Ennek egyszerű magyará­zatai vannak, amelyek főbb típusai az alábbiak: a) Ha egyik-másik pedagógus tantárgyfelosztásában nem kerülhető el a túlóra, akkor az alapfeladatként ellátott túlórákra ráfogják, hogy az cigány etnikai, s mivel kiűzetik ezekért a túlóradí­jat, bérrel fedezettek. b) Ha egyik­másik pedagógus számára a tan­tárgyfelosztásban nem biztosítható a kötelező óraszám tanórákkal való kitöltése, akkor a különbözetet (pa­pírforma szerint) cigány etnikai fel­adatként dolgoztatják le, tehát alap­bérrel lefedezett az (úgynevezett) interkulturális oktatás. c) Egyes in­tézmények sikerrel pályáznak extra nevelési-oktatási feladatok megol­dására, s a pályázati támogatások­ból kifizetett összegeket a kisebbsé­gi fejkvóta felhasználásaként is el­könyvelik (dupla nyereség a fenntar­tóknak­, „ez a jó igazgató!”). d) Az intézmények töredéke ténylegesen fizet túlóradíjat cigány etnikai túl­munkáért. Vizsgálati adataink további részletezése nélkül is elképzelhet­jük, hogy az intézmények hozzáve­tőleg kilencven százalékában mit élhet át a „gyalog pedagógus”. Aki a cigány oktatási programot felvál­lalja, az mennyiségileg és minősé­gileg is többet végez - ugyanannyi vagy inkább kevesebb pénzért mint pedagógustársai, miközben a köz­vélemény megvetését is el kell vi­selnie, amiért cigány gyermekekkel foglalkozik. Ha jobbítani akar (ami pénzbe kerül), pláne, ha jobbító szándékkal még kritizál is, akkor könnyen az utcára kerül. Sőt, ha csupán tisztelettudóan bátorkodik megkérdezni, hogy túlmunkájáért kaphat-e túlóradíjat, máris közlik vele: ha nem tetszik, mehetsz! TUZA TIBOR | Tetlák Eszter felvétele (A kép nem a cikk helyszínén készült)

Next