Pedagógiai Lexikon 2. Kaczvinczky-Zwingli (Budapest, 1936)

P - Petőfi Sándor - Petrarca, Francesco - Petri Pál - Petróczi István - Pforta - Phaedrus

611 Petőfi Sándor (1823—1849) a legnagyobb magy. lírikus életét és munkásságát te­kintve kevés kapcsolatot tartott ugyan a nevelésüggyel, költészete azonban ennek ellenére elsőrendű nevelőértékűnek mond­ható. Fináczy szerint P. személyiségének három oly alapvonását lehetne megjelölni, amelynek erkölcsnemesítő hatása rend­kívül fontos a magyar ifjú és leány lelki­világának kialakításában. Ezek : a hamisí­tatlan magy. érzés, amely költészetén végigvonul; nyelve, amely a magy. nép gondolat- és érzésvilágának minden jel­lemző árnyalatát magán viseli; végül pedig a szabadságnak olthatatlan szeretete, amely nála forró nemzeti érzéssel olvad egybe. Pbben, az emberben megvan a jellem egysége: a jellem függetlensége, önállósága és erkölcsi emelkedettsége, amelyet követendő példaként mutathatunk növendékeinknek (1. Fináczy : Világnézet és nevelés, 1925). P.nek sűrű összeütközései voltak tanáraival és ezért Ortvay T. akadémikus Csaplár B. felett tartott emlék­­beszédében azt állítja, hogy tanár, aki tekintélyére vigyáz, soha nem bocsáthatja meg a költőnek a tanárai ellen elkövetett inzultust. E kérdés elbírálásánál azonban a körülményeket is ismernünk kell. Első tanára, aki nagyobb hatást gyakorolt reá, Koren J. volt az aszódi ev. gimn.ban és róla hálás szavakkal emlékezik meg. A jó tanító c. költeménye pedig inkább tréfá­nak, mint rosszindulatúnak mondható. Első esküm és Deákpályám c. versei már hatá­rozott vádként hangzanak az iskola ellen, egyik selmác bányai tanára­, aki "rossz szem­mel nézte az iskolai fegyelmet oly nehezen tűrő fiút, üldözésével elkeserítette életét, sőt meg is buktatta, amivel Petőfi iskolai pályája megakadt. Később Pápán folytatta tanulmányait, ahol főleg Tarnóczy L. ha­tott reá, akiről melegen emlékezik meg, de még az ő kedvéért sem tud a tanároknak megbocsátani. Későbbi időből származik az a kifakadása, amely a Március Tizen­ötödike c. hirlapban jelent meg és a követ­kezőképen hangzik: ,,Tanakodnak theo­­lógiáról, paedagógiáról és az ördög tudja miféle tá­ról. Elhagyhatnátok most azt a nevelést, mikor azt sem tudjuk, lesz-e kit nevelni, vagy sem“. (1848 aug. 11.). Hogy P.ben egyébként megvolt a kellő érzék a népoktatás szükségletei iránt, arról eléggé tanúskodik az 1847-ből származó A Tábla­bíró c. töredéknek két versszaka. Irod. Részletes irodalmat 1. Pintér J.: A magy. Irod. tört. kézikönyve (1921, II. k.). — R­épert. Antal B.: Nagy emberek — tanítóikról (M. K. 1910). ■Valdapfel J. : P. és a pedagógia (M. P. 1922). Perenczi J.: P. és Arany barátsága (Bp. Szemle 1917, 480. sz.). k. i. Petrarca, Francesco (1304—74) olasz költő, az első olasz humanista, „az első modern ember, aki úgy ír, amint érez“, megindítója az egész renaissancenak. Kü­lönösen jellemzi, hogy nyíltan szembehe­lyezkedik a középkori tudománnyal. A skolasztikus bölcseletet értéktelen szóhal­maznak tekinti, mert nincs fontosabb, mint az ítélet szabadsága (De vita soli­­taria). Világosan látta és mélyen átérezte, hogy a vitág elvesztette a szép iránt való érzékét , pedig a világot széppé kell tenni, ennek kell uralkodnia minden téren és egyesülnie a jóval, az igazsággal. Bár soha­sem tanított, mégis egy egész tanítói is­kolát alapított: ezek a szellemi tanítvá­nyai a XIV. sz. második felében és a XV. legelején városról városra vándoroltak és hirdették a humanizmus igéjét. P.nak szoros értelemben vett pedagógiai elmé­lete nincsen ugyan, de van egy felette figyelemre méltó levele, amelyet Gilbertus pármai grammatikushoz intézett : nagy­számú irodalmi alkotásai között az egyet­len, amely a nevelésről szól, humanista és evangéliumi szellem egyesülnek benne. V. ö. bővebben Fináczy III. (főleg 15—19. 1. U. o. trod. és 27—30.1., ahol a fent említett levelet magyar fordításban közli). Petri Pál (1881—). 1922. kultuszállam­titkárrá nevezték ki és azóta egyik leg­közvetlenebb munkatársa volt Klebelsberg K. gr.nak főkép népiskolai programmja keresztülvitelében. Petrőczi István (1868—1933) min. tan., kir. tanfő., a vkm.ban. Élénk és ered­ményes működést fejtett ki a népisk. építés terén. M., 1906. s. szerk., 1910—11. fel. szerk. a N. L.nak, 1930—33. fel. főszerk. Tan- és vezérkönyvek. Pforta : 1. Fejedelmi iskolák. Phaedrus: Származáséról, életkörülmé­nyeiről kevés adat maradt reánk : a ma­kedóniai Pieriában született, rabszolgasor­ban került át Rómába, ott meséket kezdett írni s tehetsége elismeréséül Augustus felszabadította. Öregkorban, Claudius uralkodása idején halt meg. A világiro­dalom első nagy meseírója, a görög Aisopoa (Kr. e. VI. sz.) ihlette írásra és eleinte az ő drégagyöngyeit foglalta római keretbe, de később egyre jobban szabadult hatása alól és kora ferdeségeit is kipécézte (így pl. a Farkas és a bárányban Nérónak Britannicus ellen elkövetett galádságát teregette ki). Egyenessége, szókimondó természete miatt sok kellemetlensége tá­madt és emiatt lett esküdt ellensége Seianus, Tiberius mindenható kegyence is. Kortársai nem méltányolták érdeme sze­rint, de maga tudatában volt tehetségé­nek és teljes mértékben valóra vált az a jóslata, hogy az utódok majd olvassák és megbecsülik. Meséi — Phaedri Augusti liberti fabularum Aesopiarum libri quinque címen valószínűleg töredékesen maradtak reánk — talán nélkülözik mintaképének költői szépségeit, de vonzó, tanulságokban gazdag tárgyuk, világos, könnyen érthető nyelvük, aztán a színpompa, rhetorikai sallang, cikornya nélkül való előadás min- Petőfi Phaedrus 512

Next