Főgimnázium, Lugos, 1882

A testi büntetésről. Nem egyéni nézet, de históriai igazság, hogy a kor irány­adó eszméit mindig maga a kor szüli. Amilyen színezete van egyes kor politikai, társadalmi, tudományos és művészeti moz­galmainak, olyan természetű az eszme, melyben e különféle törekvések koncentrálódnak. kis, mert kor és eszme elvárhat­­lan felté­telezői egymásnak, megfordítva is így van. A kor sa­ját eszméje ad lökést a törekvések százféle ágazatának; en­nek színe van visszalebellve politikai, társadalmi, tudományos és művészeti és mindenféle mozgalomra. Bizonyos, h­ogy e tö­rekvésekben, akárminő színezete is legyen azoknak, mindig egy a központ : az ember. S a műveltségtörténet nem is egyéb, mint az ember önmagáról való gondoskodásának története. Meddig bővül e történet? A végtelenségig; addig, míg az em­ber eléri azt, mit gyarlóságánál fogva soha sem érhet el­­ a tökélyt. Innen van, hogy mindig csak fejlődő történetről be­szélhetni , s mert a fejlődési történetben kétségkívül jobban és jobban közeledünk önmagunkhoz: haladásról. A haladás­nak most abban a korában vagyunk, melyet büszkén monda­nak a humanizmus korának. Az ember végre respectálja az embert. Mennyi nemzet pusztult el, hány vérfürdőben lubickolt az emberiség a népharcok és forradalmak árjában, míg e szó : ember, a maga méltóságában emelkedett ki! Elítéljük az ókort, mert az embert nem tekintő egyébnek silány eszköznél az állam mindenható gépezetében. Barbárnak nevezzük a középkort az ő ököljogával s hűbéri rendszerével, mert az egyént nem is az állam, de egyesek alárendeltjének nézi, kik életének-halálának urai. S hozsannát zengünk az újkor diadalának, mert a bilincseket szilaj kezekkel verte le a megzsibbadt tagokról s az egyént oda állította, ahova illik .

Next