Bognár Cecil: Okság és törvényszerűség a fizikában - A Magyar Filozófiai Társaság könyvtára 3. (Budapest, 1919)

Bevezetés

BEVEZETÉS. Az ember érdeklődése mindjárt kezdetben a természet felé fordul és azt a csodálkozást, amely minden kutatás megindítója, elsősorban a természeti tünemények keltik fel benne. De nem csak a részleges kutatás irányul a ter­mészetre­­— a természettudomány idő tekintetében az első a szaktudományok között , hanem a filozofálás első tárgya is a természet. A bölcselkedő ember az őt körül­vevő világ eredete, célja után érdeklődik, keresi a tüne­mények mögött lappangó okokat, a jelenségek tarka vál­tozásai okozta csodálkozással szemben szellemét egyen­súlyba akarja hozni egységes világkép alkotásával. Sőt a természetbölcselet magát a természetkutatást is megelőzi. A Sokrates előtti görög filozófusoknál már nagy elmélye­dést találunk a természetbölcselet legfőbb problémáiba, akkor, amikor még tulajdonképen a természettudományi is­meretekről alig lehet beszélni. Leukippos és valamivel ké­sőbb Demokritos megalkotják az anyag atomisztikus szer­kezetének teóriáját majdnem minden fizikai és kémiai is­meret nélkül, és ez az elmélet sok vonásban megegyezik a modern természettudományi ismeretek bőséges anyagára támaszkodó atomelmélettel. Bizonyos, hogy a görög ter­­mészetbölcselet messze felülmúlja a görög természet­­tudományt. A legrégibb mitologikus természetmagyarázatoktól kezdve a legújabb természetbölcseleti rendszerekig mindegyik egy­séges világképet akar adni, a természeti jelenségekben levő, nekünk egyelőre rejtelmes, megfejthetetlen elemeket már ismert tényezőkre visszavezetni. A természetre vonat­kozó ismereteinkben mutatkozó hézagokat a filozófusok és 1*

Next