Vasi Szemle 1974 (28. évfolyam, 1-4. szám)

1974 / 1. szám - NAPJAINK - Szalay László: Korszerűsítési törekvések a népművelő- és könyvtárosképzésben Szombathelyen

velődési otthonok széles körű hálózatát. Az 50-es esztendők derekára szükségessé vált függetlenített, majd szakszerű irányításuk is. Ez az igény mozdította elő a sza­kképzett népművelő hivatás létrejöttét. A társadalmi rend forradalmi megváltozása magával hozta a könyvtárügy terv­szerű állami irányítását, a könyvtárak és állományuk gyors növekedését is. Megindult a két világháború között elhanyagolt közművelődési könyvtárak nagyarányú fejlesz­tése. 1951-­ben a kétezredik, 1952-ben a háromezredik könyvtárat avatták fel, 1953-ban csaknem minden község kapott könyvtárat. A könyvtárügy fejlődésének lendületet adott az 1952. évi minisztertanácsi határozat, majd 1956-ban az Elnöki Tanács törvényerejű rendelete. Ez a jogszabály kiépítette a könyvtárak egységes rendszerét. A sok új könyv­tár s a munka tartalmi színvonalának növekedése szükségessé tette az intenzív könyv­tárosképzés megteremtését is. 1963 óta a főhivatású népművelői és közművelődési könyvtári munkakörök betöl­tése szakmai képesítés megszerzéséhez kötött. Eddig a népművelési munka szervezését és irányítását főleg a pedagógusok, a tanítók látták el társadalmi tevékenységképpen, mint­­az értelmiség azon rétege, amely Magyarországon jórészt származásánál, életkörül­ményeinél, politikai meggyőződésénél fogva is leginkább népközelben maradt, s külö­nösképpen a haladó szellemű falusi népművelésben vállalt jelentős szerepet. A közművelődési szakemberek képzésének rendszere Az utóbbi két évtizedben a főhivatású népművelők és könyvtárosok képzésének kettős szintje alakult ki Magyarországon. Az egyetemi képzés meghatározott a művelődéspolitikai döntést hozni hivatott - munkakörökre készít fel megyei és városi, tanácsi és tömegszervezeti, köz­művelődési és tömegkommunikációs vezető posztokra, illetőleg a felnőttoktatás és nevelés irányí­tására. A tanári szakkal kapcsolt képzés időtartama 5 év. Erre a képzési formára az elméleti jelleg túlsúlya a jellemző. A felsőfokú könyvtárosképzés a budapesti egyetem bölcsész karának könyvtártudo­mányi tanszékén folyik. Itt a hallgatók két szakos oklevelet kapnak. A tanítóképző -intézetekből népművelő-könyvtáros középkádereket bocsátottunk ki 3 éves képzés után, elsősorban a tanácsi és tömegszervezeti művelődési ott­hon,­­ille­tőleg közművelődési könyvtári hálózat­­beosztotti, illetve alacsonyabb szintű vezetői munkaköreibe. Itt —­­a leendő élethivatásnak megfelelően — nyomatékosabban szerepelt a gyakorlati jelleg. Középfokon szaktanfolyamokon képez könyvtáros­aikat a Könyvtártudományi és Módszertani Központ, az Országos Műszaki Könyvtár és Dokumentációs Központ és az Országos Orvostudományi Könyvtár és Dokumentációs Központ is. A népművelési tevékenység természetszerűleg nem csupán főhivatású dolgozók munkájára épül hazánkban. Rendkívül jelentős a tiszteletdíjas népművelők száma is. Részben kisebb művelődési otthon­okat irányítanak, részben a műkedvelő művészeti csoportok és szakkörök vezetői és az ismeretterjesztő előadók kerülnek ki soraikból. Ezeknek a feladatoknak az ellátására elsősorban a különböző pedagógusképző intéz­ménytípusokban, de egyéb jellegű (műszaki, mezőgazdasági) főiskolákon­­is néhány fél­éves kötelező, ill­etől­eg fakultatív kollégium vagy speciálkollégium ad felkészítést. A következőikben elsősorban­­a főhivatású népművelő­ könyvtáros­ok képzésének problémáival kívánok foglalkozni, különösképpen pedig annak második lépcsőjére irá­nyuló reformkísérleteinkkel.

Next