Vasi Szemle 1974 (28. évfolyam, 1-4. szám)

1974 / 1. szám - NAPJAINK - Szalay László: Korszerűsítési törekvések a népművelő- és könyvtárosképzésben Szombathelyen

Az érettségire épülő 3 éves népművelő-könyvtárosképzés főbb tapasztalatai Az 1962-ben Andsik népművelő-könyvtárosképzés­­feladatát két tanítóképző intézet (1962- től Szombathely és 1963-tól Debrecen) látta el. Az intézménytípus meghatározásában kife­jezésre jutott az a hazai tradíció, amely a népművelői munkát elsősorban­­a pedagógus tevékenység szerves részének tekintette. Építeni lehetett nemcsak a tanítóképzés adap­tálható eljárásaira, módszereire, de azokra az intézeti oktatóikra is, akik mint gyakorló pedagógusok korábban maguk is tevékenykedtek a felnőttek nevelésében. Ennek a képzési formának az volt a sajátossága, hogy egyforma súllyal igyekezett népművelési (elsősorban művelődési otthoni), illetőleg közművelődési könyvtárosi szak­ismereteket biztosítani, nem képesített azonban tanítói feladatok ellátására. Annak el­lenére, hogy ezen a fokon hazai viszonylatban azonos szintű képzési tapasztalatokra nem építhetett, a népművelő-könyvtárosképzés a létrehívása óta eltelt évtizedben szá­mottevő eredményeket mondhat magáénak.­­ A nappali és levelező tagozaton diplomát szerzett, felnőttpedagógiai, művelődés­­politikai ismeretekkel, valamint szervező és irányító gyakorlattal is rendelkező szakem­berek munkába állításával lényegesen csökkentette a képesítésnélküliek létszámát. (Szom­bathelyen eddig 583 fő végzett a népművelő-könyvtáros szak nappali és levelező ta­gozatán.)­­ Sokoldalúan képzett szakemberekkel­­bővítette a közművelődés hatósugarát: a művelődési otthonok és közművelődési könyvtárhálózat igényeinek alapvető 'kielégíté­sein túl­­szakképzett munkatársakat biztosított egyéb területeknek is (párt- és tömegszer­­vezeti kulturális munka, módszertan, irányítás, fegyveres testületek, a sajtó, a rádió, a tv számára).­­ Kialakította sajátos tantervi­­anyagát és követelményrendszerét. Új tantárgya­kat is meghonosított (pl. Világnézetünk természettudományos alapjai, A népművelés pszichológiája, Művelődéstörténet, A népművelési munka módszertana, Intézményhá­lózat, Oktatástechnika stb.)­­ El tudta látni a hallgatókat a szak céljaira készült tankönyvekkel, jegyzetekkel, szemelvénygyűjteményekkel - egyrészt az egyetemi képzés segédleteinek adaptálása ré­vén, másrészt saját oktatói kara tankönyvíró munkásságával. - Kidolgozta a gyakorlati képzés sajátos rendszerét, megteremtette a gyakorló is­kolához hasonló gyakorló intézmények területi hálózatát. - A tantervi anyagon túl módot nyújtott bizonyos specializálódásra is (moziüzem­­vezet­és, színjátszó-rendezés, irodalmi színpad­vezetés, szakkörvezetés stb.).­­ Kialakította a képzés sajátos nevelési profilját, különösképpen mozgósított a tár­sadalmi kérdések iránti érzékenységre, a közéleti aktivitásra. - A képzés gyakorlatibb voltából következően jó hivatástudatot alakított ki. (A végzetteknek kb. 95%-a a pálya nehézségei ellenére is a választott hivatás mellett ma­radt, közülük sokan vezető posztra emelkedtek.) - Vas megye közművelődése is nyert általa: mintegy 68 fő helyezkedett el főhiva­tású népművelő, illetve könyvtárosként a megyében.­­ A hallgatók önként vállaltak munkát főleg Vas megye kisközségeinek klub­jaiban, könyvtáraikat, művelődési közösségeket patronáltak, új módszereket terjesz­tettek el. - A szak oktatói részt vállaltak a környező megyék közművelődési szakemberei­nek továbbképzéséből, könyvtárak, művelődési otthonok kérésére a hallgatók bevoná­sával szociológiai vizsgálatokat végeztek. A fenti pozitívumok mellett szólni kell arról is, hogy a tanítóképző intézeti nép­művel­ő-könyvtárosképzés a fejlődésből fakadó több problémával nem tudott kellően megbirkózni.

Next