Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

senek, haláluk után magasztaltassanak: valóságos gúny volna a’ fö­lény’ világkom­ányára; mert a’ ki itt azt mondaná, mikép amaz bölcs, és nagy czélokat ér el ezek’ szenvedtetése és vérhalála által — olly elv, mit akármelly becsületes ember is nem vállalna el sőt, szégyenlene. Itt tehát út nyílik háromféle gondolkodásra : elsőben vagy azt kell mondanunk, hogy nincs erény, melly jutalmat érdemlene, és Helvetiussal állítnunk, hogy a’ legdicsőbb tettek az aljas önzés’ tisz­­tátlan kútfejiből erednek; vagy azt, hogy nincs isten, és öröklét — bár ennek ellene kiált az egész természet — vagy pedig azt, hogy valaha ki kell egyenlíttetnie a’ fenforgó aránytalanságnak. A’ múlt század’ vége felé a’ lejdai tudós társaság föltevée’ fontos kérdést ju­­talmi feleletre : Vannak-e kötelességek, mik csak úgy bírhatnak kö­telező erővel, ha áll a' lélek’ halhatlansága? Felelt erre Jakob, hálás tanár, és eléadá, hogy az erénykötelességek’ nagyobb része el­veszti erejét, ha istenben, és az öröklétben nem hiszünk. Illy nél­­külözhetlen lánezszeme tehát mindkettő az észvallásnak, illy nagy szükség van ezeknek önző korunkban megerősítésére, és a’ romboló korphilosophiák’ ostromai ellen szilárdítására. Wines ellenkezetben öröklétűnk’ hite a' fölénynek úgy neve­zett cosmicai tökélyével, a’ mindenhatósággal is. Gyáva gondolat az, hogy minden élet e’porszemnyi földre, ez arasztnyi itt­ létre volna szorítva, mit a’ csillagos ég' megtekintése legott elhárít. Sőt inkább, valamint az égi testek között, bár ezek egymáshoz messze vannak, kölcsönös viszony és kapcsolat létezik, így az erkölcsi nagy ország’ lakosai is, bár külön égitesteken laknak, de összeséggel egy egészet tesznek. Az is idétlen gondolat, hogy megfoghatlan az, mi­kép változik el a’halál után fenmaradt lelkünk’ élő eszköze? mert a’ természettani tapasztalás bizonyítja, hogy itt is látunk elég allothio­­piát; még az anyagi világban is szemlélünk elég átalakulást a’ ter­mészet’ mind a’ három országában; példák lehetnek itt a’ gyémánt, a’ kővé vált fák , és állatok’ tetemei, az élők közt pedig a’ lepkék, a’kérészek, és más vizi férgek. Ha már ezen alsóbb seregletbe tar­tozó, úgy szólva perczig élő lények a’ mindenhatóság által elváltoz­nak itt szemünk láttára, és lebenyegjöket levetkőzhetik : mi lehet­­lenség van abban, hogy azon lélek, melly kiolthatlan tud­, töké­­lyesülési boldogságra törő, és haladási vágyával az öröklétnek tart, és örök jutalmát várja , d­e’ földi leplét levetvén, isteni ré­széhez alkalmazott hüvelyt, és takarót öltözzék magára? és földi porléte után megdicsőüljön ? Sőt inkább az volna a’ képtelenségek’ képtelensége, hogy mi emberek, kiket mind a’ kijelentett, mind a’ természeti vallások eleitől fogva arra tanítottak, hogy mi a’ halhat­­lan isten’ képére teremtettünk, isten’ nemzetségei vagyunk, a’ földi­lét csak előkészület’ helye , és valóban mi e’ hit’ nyomán a’ test’ in­gereit megvetettük, az égdúsák’ poharait felutasítottuk, az erény’

Next