Szalai István: Tapasztalati lélektan (Pest, 1858)

Bevezetés

BEVEZETÉS. Szontagh Gusztáv az 1856. decemberi akadémiai gyű­lésben „Egy kő az egyezményes magyar philosophia templo­mához“ című­ értekezésem tartalmára nézve ellenvetéseket ol­vasott föl, melyek közöl ezek a legfőbbek: 1. Hogy én anyagi elvet is vettem föl, holott anyagi elve a philosophián­ak nem lehet , és hogy az én­­ anyagi elveim tárgyas ismeretek igazolására nem használhatók, philo­sophiát elvből nem lehet hozni. Igaz, hogy én anyagi elveket is állítottam föl, és igen vi­lágos példát hoztam elő, hogy azokat mikép lehet tárgyas is­­meretek igazolására használni. És kérdem, miután inductio útján vagyis elemző úton föltaláltuk az elveket, miért ne le­hetne ezen elvekből synthetikai úton lehozni a philosophiát. Hiszen elvekből a philosophiának nem a tárgyait — mert eze­ket isten maga teremtette —­ hanem a tartalmát vagyis a phi­losophia tárgyairól való ismeretet, tudományt, hozzuk le. Más a philosophiának a tárgya, más a tartalma, más az alakja. Tárgyai istentől függenek, a róluk való tudomány tartalma vagyis anyagja, azaz ennek igazsága magukon a tárgyakon kí­vül az anyagi elvektől, alakja vagyis ennek igazsága pedig az alaki elvektől függ. Röviden szólva: a philosophia tárgyait te­remti az­ isten semmiből, azon tárgyakról tanító tudományos rendszert vagyis a philosophia tartalmát teremti az ember a tárgyakról elvont elvekből, azaz azon alapgondolatokból, me­lyeket vizsgálódó lelkünk a tárgyakról öszvegyűjtött; végre a tartalom alakját teremti az ember a logika alaptörvényei sze­rint. Látni való tehát, hogy azon anyagi elveket, törvényeket, melyekből a philosophia tartalma alakíttatik, nem magunk te­remtjük a priort, hanem azok már oly szorozmányok, melyek-

Next