Székely István: Az apokalyptika a világirodalomban (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 2/5., 1923)

A SZÉKELY ISTVÁN szerfölötti lényektől származó tanítás. Tekintve, hogy éppen Dante és a Divina Commedia ünneplésének korában élünk, talán nem lesz időszerűtlen a világirodalom ezen remek­művének vallástörténelmi hátterét és irodalmi előzményeit is új oldalról megvilágítani. Az apokalyptika némileg rokon jelenség a keleti és görög misztériumvallásokkal, a pythagoreusok iskoláival, a zsidóknál az esszénus, a római Egyiptomban a thera­­peuta szektával, bár azoktól több tekintetben lényegesen különbözik is. A misztériumvallások vallásbölcseleti és kultusztársaságok voltak, melyek a kereszténység föllépése idején az egész római birodalomban, keleten és nyugaton széles körben el voltak terjedve, a pogány vallásokat és hitregéket tanulmányozták, azokat filozófiailag és költőileg földolgozták, allegóriáknak és jelképeknek (szimbólumok­nak) tekintették, s bennük főleg természetbölcseleti és er­kölcsi tartalmat kerestek, vagy beléjük magyaráztak. A val­lástörténelem már túl van azon a naiv hiten, mely a zsidó­ságon kívül az összes régi vallásokban, az ókori nagy kultúrnépekében is csak ostoba bálványozást, élettelen tár­gyak és állatok Isten gyanánt való imádását, a mythológiák­­ban pedig gyermekes meséket, babonát, legfeljebb költé­szetet látott. Ma tudjuk, hogy azokban nagy kozmológiai,, filozófiai, erkölcsi tanok és igazságok is rejlettek, allegóriákba és jelképekbe burkolva, melyeket az egyszerű nép termé­szetesen többnyire szó szerint vett anélkül, hogy azok mély értelmét fölfogta volna. Amit a nagy egyházatyák a görög bölcseletről mondtak, hogy az is az isteni kinyilatkoztatás egy neme volt, az bizonyos fokig a keleti kultúrvallásokra — babiloni, egyiptomi, hindu, perzsa és görög vallásra — is ráillik. A pogány vallásoknak ezt a mélyebb tartalmát és értelmét igyekeztek a misztériumvallások fölfedezni és meg­fejteni. E célra vallási szervezeteket, kultuszközségeket alkottak, melyekben vallásuk megértésére és gyakorlására összejöveteleket rendeztek, hol az istenek és a természet életét költőileg és drámailag előadták, különféle szertartá­sokat végeztek, engesztelő és megtisztító mosakodásokat, olajjal való kenéseket, böjtöket és másféle aszketikus csele­

Next