Vinkler János: Az igazság a polgári perben (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 3/6., 1929)

2 Winkler János mikor azt mondja, hogy „az igazság maga az életfenntartás eszköze, tehát egy biológiai eszköz“.­ Ez a pár gondolat is sejteni engedi, hogy a filozófia a szellemtorna világa, világkonstrukciók ragyogó palotája. Benne azonban mégis nyugalmat, lelki harmóniát első­sorban vagy kizárólag csak annak építője szerez, mert míg egyrészről nem mindig „vet számot a vallásos lelkihet sajátos és alapvető elemeivel“,­ addig másrészről nem mindig számolhat a min­dennapi élet részjelenségeivel. Kiindulási alapot azonban ezen jelenségeknél is adhat, sőt nagy gyakorlati értékkel, ha a nemzet lelkületének, karakterének megfelelő konstrukciókat nem veti szem elől. A költő, a filozófus, a szent az igazság fogalmának keresésében három lépcsőt jelent, melyet első pillanatra alig lehet áthidalni. De nevezzük ezt a három lép­csőt így: élet, elmélet és ihlet. Az élet a maga reális hatá­saiban váltja ki a gondolatot, az elmélet igazolja és helyesebb irányban formálja, az ihlet a végtelenbe viszi azt. Kapcsoljuk ki ez utóbbit, az igazságnak a transcendens világba hajló gon­dolatát, s akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy a polgári per­ben az igazság az érvényesülést kereső valóság ; cél addig, míg a tények logikai szükségszerűsége ismeretté nem válik, eszköz abban a pillanatban, amint annak birtokában vagyunk. A perben a per alanyainak fizikai és szellemi funkciói­val egyaránt számolnunk kell. A kettőnek egymással össz­hangban kell történnie, s így természetszerűleg csak a logika általános szabályainak figyelembevételével ítélhetők meg azok a részjelenségek, melyek a perjogi viszony tartalmát alakítják. Ezért megpróbáljuk az ítélet és a bizonyítás fogalmát előbb általános elvi alapon tisztázni, azután az egyes jelenségek konkrét felfejlődése alapján azok fogalmát és jogi természetét meghatározni, s látni fogjuk, hogy egy fokozatosan fejlődő fogalomcsoport fog elénk tárulni, mely a polgári per igazsá­gának fogalmát eredményként adja. 1 Bruno Bauch: Wahrheit, Wert und Wirklichkeit. Leipzig, 1923. 530. oldal. 2 Papini: Krisztus története. Bevezetés Fülep Lajostól. Révay József fordítása, Budapest, IV. XXIII. o.

Next