Bartók György: A metafizika célja s útjai (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 4/12., 1935)

A metafizika célja s útjai. Nincs miért tagadnunk, hogy a metafizika szó nem­csak a természettudósok körében gyanús hangzású, hanem a filozófusok táborában is nagy számmal akadnak mindig olyan férfiak, akik a metafizika törekvéseit határozottan visszautasítják, mint olyanokat, amelyek a filozófia terü­letén minden pozitív eredmény nélkül csak ellenszenvet és visszavonást támasztanak. És mégis, — ezt sincs miért ta­gadnunk, — minduntalan felmerül a filozófia történetében olyan korszak, amelyben a bölcselők egyenesen a meta­fizika problémáját és problémáit állítják előtérbe, amely problémának és problémáknak megfejtésétől voltaképen az egész filozófia sorsa függ. Amióta a görög filozófiában a metafizika kérdése határozott formában felbukkant, azóta vége-hossza nincs azoknak a kísérleteknek, amelyek a metafizika problémáira keresnek egyetemes érvényű fele­letet. Itt nem bocsátkozhatunk e törekvések tüzetes tár­gyalásába, mert a kérdés, amelyet tárgyalni akarunk, nem történeti érdekű, hanem merőben szisztematikus. Annyit azonban meg kell jegyeznünk, hogy egyfelől Platon, más­felől Aristoteles tana volt döntő hatással a metafizika kialakulására különösen a középkori skolasztika bölcsele­tében, ahol a metafizikai kérdések eldöntése egyenesen a kutatás alapproblémája jön; ennek pedig a skolasztiká­nak, mint teológiai bölcseletnek természetéből kifolyóan az lett elmaradhatatlan következménye, hogy a metafizika a teológiai problémák szolgálatába állíttatott s a teológiával elválaszthatatlan kapcsolatba került. Igaz ugyan, hogy a modern bölcselet ezt a kapcsolatot úgy a teológia, mint a bölcselet érdekében megszakította, de a metafizikai törek­vések most sem maradtak el, hanem a gondolkozók rend­­ je

Next