Figyelő, 1872. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1872-06-30 / 26. szám

. Megjelenik minden VASÁRNAP. —«dl»­ELŐFIZETÉSI DÍJ : Egész évre .... 8 frt. Fél évre .............4 frt. Évnegyedre .... 2 frt. FIGYELŐ: ^odaírni, t$­lattyás íjdilam­ Felelős szerkesztő: SZANA TAMÁS. Szerkesztő lakása: Magyar­ utca 37. szám, I. emelet. Kiadó­hivatal: AIGNER LAJOS könyvkereskedésében váci­­ utca 18. szám. II. ÉVFOLYAM. PEST, 1872. JUNIUS 30. 26. SZÁM. Tartalom. Egyéni nézetek. Endrő­di Sándor. — A gondolati elem a költészetben. Névy László­ — Lapszemle­ — Színi szemle— Pasinka. (Elbeszélés.) — Rövid szemle. Az uj évnegyed közeledtével előfizetésük meg­újítására, s lapunk terjesztésére kérjük föl eddigi olvasóinkat s mindazokat, kik e komolyabb irányú vállalat fenmaradását és virágzását szükségesnek találják. Külön felhívást nem bocsátunk ki, miután az előfizetési pénzek beküldése postai utalvány útján legkönnyebben eszközölhető. Az utalványok kiadó­­hivatalunkba (váci utca 18. sz.) intézendők. EGYÉNI NÉZETEK. — Nyílt levél a „Figyelő“ szerkesztőjéhez. — II. Ne úgy tessék érteni azt a „cosmopoli­­tismust“, mint valami politikai irányzatot, ha­nem mint az „örök emberi“ megjelenését, elfo­gadását és gyakorlatát. A valódi költő mindig törekedni fog az átalános, az egyetemes felé, melyet ugyancsak Erdélyi János világirodalmi szempontnak nevezett. A valódi költő nem be­szél egyesekhez, nem kizárólagosan egy nem­zetnek ír, de az egész emberiséghez beszél az emberiség közérthető nyelvén beszélve. Tekint­­­­sünk végig a világon: az ember minden pol- i­­árosult államban lényegileg egyenlő, ugyanaz. A szív szavát mindenütt megértik s a szív val­lását — mint Madách nevezé a költészetet — mindenütt befogadják a fogékony keblek , ahoz nem kell kommentár. Mert, eltekintve minden társadalmi és politikai viszonytól, az emberiség zöme tulajdonképen csak két nagy nemzetre oszlik, nevezetesen: kik nélkülözik a szellem és kedély fogékonyságát, finomságát, kiket tehát a költészet és a szív nem igen érdekel; míg a másik rész gyönyört talál az igazban, jóban és szépben, tehát a költészetért is lelkesedik, s a köznapi élet zsibongásában nemesebb élveze­tekre képesítve van. Zendüljön a költő lantja bármily messzi­ről, idegen ormok felett, távol tengerek part­jain : ha méltó a fenmaradásra, nem fog el­enyészni, megtalálja a maga birodalmát, s a­mily távolról zendült, és oly közel lesz hozzánk, a szíveinkhez. Ezért tartom én helytelennek amaz állás­pontot, melyet némely kritikus elfoglal, haza­­fiúi lelkesedéstől áradozva tanácsolván a köl­tőknek, hogy mentül inkább ragaszkodjanak a honi föld talajához s a par excellence nemzeti tárgyakhoz. A költészet fő célja mindenkor az emberi szellem mélységeinek kutatása lesz; a fajszerüleg nemzeti csupán bizonyos meghatá­rozott időben s kisebb körök előtt bir érdekkel, s a tisztán emberi nem függ az időtől, nincs he­lyi viszonyokhoz kötve s értékét megtartja min­denütt, örökre. Shakspearet nem a „Henrikek“ tették nagggyá, de nagggyá tette egy Othello, Hamlet, Lear, Macbeth, Rómeó stb., mint az ember örök szenvedélyeinek ismerete és előál­lításai. Mindaz, a­mi itt vagy ott jó, szép és helyes, de már amott meg amott elveszti ösz­­szes értékét: a pusztán való, a különvált, az esetleges nem lehet a művészet tárgya. Minden műben kell valami olyasnak lenni, melyet min­den fogékony lélek megérthessen és élvezhes­sen : valami maradandónak, egyetemesnek, em­berinek. A­hol ez nincs, magasabb célról szó sem lehet. Egy jó madonnakép mindenkor typu­­sát fogja képezni az anyai szeretetnek, egy Ham­let a tehetetlen habozásnak, egy Tartuffe a gazemberségnek és képmutatásnak. De fölöslegesnek látom alakokról beszélni, midőn az érzelmekről, a lyráról is beszélhetek. Itt is jelentkeznie kell az átalánosnak, az egye­temesnek s főkép ama hatásban, melyet a költő elérni törekszik. Költeménye ébresszen fel oly hangulatot az olvasó lelkében, mint a minő lé­teit adott a költeménynek magának. De, hogy ezt elérhesse, ama hangulatnak tárgyiasnak, egyetemesen jelentősnek kell lennie. Állításomat egy egyszerű példával illus­­trálom. Ki ne ismerné Petőfinek a „Csárda rom­jai“ című gyönyörű költeményét? Egyszeri hal­lására vagy olvasására kit nem ejtett meg ama benső, igaz hangulat, mely a költemény meg-

Next