Kémlő a gazdaság, ipar és kereskedésben, 1836. július-december (1. évfolyam, 1-53. szám)

1836-11-19 / 41. szám

322 - re újabban aláírt Részesek’ neveit a' részvény* • beszedésnek eszközölhetése végett, mely k­örűl teendő fáradozásik köszönettel fognak vezetni­­ az Egyesület’ ideigleni titnokának minél előbb megküldeni • ne sajnálják. Költ Pesten Novem­ber’ lökén 1836. Gr. Károlyi L­aj­o­s, Elnök, Utczakövetés­ró­l. Iia az ember a’ Dorottya utczán, úgymint most van, végig megy , látja hogy a’ nagy kövek kisértetkint állanak fel, az aprók pedig ezek közé gödrökbe vágynak lesülyedve : ‘ úgy hogy szerencsés ló az, mely akár kocsiban , akár lovagolta» meg ne bukjék mig rajta, végig szalad , ’s bizonyosan jól meg van a’ kocsi va­salva , mely az ilyes gödrökben gyors vontatás közt el nem törik. Hivatkozom e’ tárgyban az egész városra! A’ természet munkálata itt oly oktató, hogy mindenkit azonnal útczakövető mesterré tesz, mihelyt a’ talpa alá néz, ’s azon gondo­latra fakad, valljon miért nem orvosoltatnak az ily nagy hibák ? melyek csak nem minden kö­veit utczáju városainkban talán egy iránt szem­beötlők. Semmi bölcseség, semmi mesterség sem kell ugyanis annak megítélésére, hogy a’kü­lönféle nagyságú kövek, a’ földbe különféle képen sülyednek, úgy hogy a’nagyobbak mn­dig kiemelkedten maradnak , az apróbbak pe­dig a’ földbe mélyebben befészkelik magokat, mert hogy tudományosság nélkül szóljunk, a’ felázolt vagy fagytól felduzzadt földbe az apró hegyes, sarkos köveket könnyebb benyomni, mint a’ talpas vagy aljú nagy köveket. Az emelkedés vagy sülyedés tehát a’ kö­vek’ nagyságától függvén , igaz marad, hogy mi­nél különfélébb nagyságú kövekkel van vala­mely utcza kirakva, annál hamarább, ’s annál több helyen szenved annak felülete görbesé­­geket, vagy is annál inkább gödrösebb, és így romolhatóbb. Ebből ismét azt a­ következést tapasztaljuk több egyforma kövekkel rakott ut­­czáin Pestnek, hogy ezeken nem egy hamar esnek ilyes gödrök , és így nem is kell foltoz­­gatásaikra annyi sok tetemes költség, kivált ha még azt is felvesszük, hogy az ilyes utcza­­javítások, nem csupa foltozgatásokból állanak, hanem többnyire az egész útczák’ újonnan va­ló kikövetéseiből. Vegyük fel, hogy a’ különféle nagyságú, kövekkel rakott útczákat kétszer, sőt talán há­romszor is kell addig újjólag rakatni, mig az egyforma kövűeket * egyszer. ’S ez a’ feltétel aligha flleg nem marad a’ tapasztalásban is — s én merem állítani. Ekkor már bizonyos hogy két, sőt talán három annyiban is kerül a’ különféle kövű út­czák’ reparálása. Nem mondom, hogy bizonyosan, de csak hozzávetőleg még is, — ha Pestnek útczakö­­vetés’ reparálióira fordított költségei 60 ezer forint körűl lesznek évenkint, valljon nem szép nyereség lenne- e legalább felélésért csende­sebb a nem oly makranczos utezákkal bírni, melyek kö­zül némelyik lelket testet egyi­­ránt ráz. Igen is — de fel kell venni azt is, hogy a’ mivel a’ különféle nagyságú kövekkel rakott útczák’ többszöri reparátiójánál többet kell ki­adni, azt az egyforma kövű útczák’ kevesebb­szeri, reparátiójánál meg nem lehet gazdálkod­ni; mert ezeknek készítésekor a’ képzelt újji­­tási nyereségei, az egyforma kövek drágább árra’ fejében kell kiadni, ’s így a’ mit emitt a’ reparátióknál képzelünk nyerni, az egyforma kövek’ vételekor kell kiadni. Erre talán az fog némelyeknek eszébe jutni, hogy a’ drága posztóért csak egyszer fizet az ember, mig a’ részért háromszor

Next