Koszorú, 1864. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)

1864-02-14 / 7. szám

146 a mi után vagy a minek csak csekély része után sóvárog a szegény, vagy mivelhogy ő már rég megunta azt, a minek ez még örülni képes. — Az orrnak fintorgatása, láthatólag vagy észrevétlenül, azon arcz­­játék, mely a blash­tát rendesen kiséri, mintha szagló műszerét bántva érezné. — Tégy eléje valamely ritka csemegét, büz­­lölgetve nézi, mint rég megunottat. Legfö­­lebb ilyesmit dunnyog rá: „Bécsben ez hét­köznapi eledel.“ Tégy elő­tte valamely igénytelen tréfát, habár az az egész társa­­got hangos vidorságra gerjeszti: ő nem ne­vethet veletek kedélyesen, legfölebb hide­gen mosolyog a naivságon, mely olyasmit nevetésre méltónak talál! Nyilváníts jelen­létében valamely komoly gondolatot, hall­gatni fog ; elő­tte már semmi sem lehet új, nem helyesli, nem ellenzi, nem törődik ve­le. Mi köze hozzá ? Ő már végzett magával, meg van állapodva, oda jutott a kétségbe­esett egykedvűség nyugalmas kikötőjébe. Azt gondolja magában a mit Pilatus monda: „Mi az igazság?“ Kába, ki még annak ki­találásán fáradozik. Ilyféle érzetek támadhatnak ugyan a magasabb miveltségű egyén kebelében is, különösen olyatén környezetben, mely az ő miveltségi álláspontjához nem méltó. Csakhogy az igazán mivelt lelkűt az elfá­­sulástól még­is megóvja az ő lankadatlan előre törekvése s egy előtte még szent tá­volban lebegő eszmény felé sóvárgó ügye­­kezete; mig ablasirt, mintegy megállapod­va valamely alanti fokozaton, azt az örökké kielégíthetlen haladás szükségét többé nem érzi szivében. A megelégültség e­lemét senki sem fogja józanul az irigyelhető állapotok kö­zé számítani. Ha az éhséggyötörte koldus boldogulja vagy megirigyli a gazdagnak hását, mert annak módjában áll jóllakhat­ni­— épen nem felötlő; mert bizony a gyo­mor éhsége nem csekély baj. De külön­böző az elmének s kedélynek éhe és szom­­ja. Ez mindenkire valami buzdító s jóté­kony hatást gyakorol; a nemesebb kedé­­lyűre s a miveltebb lelkűre nézve pedig épen alapföltétele a valódi létnek. De a fá­sult lelkű nélkülözi e jótéteményt, s már csak ennél fogva is mily szánalomra méltó. A kereskedőt, ki idő előtt nyugalom­ra bocsátkozva szerzeményét élvezgeti, a­helyett hogy tovább üzérkedve azt gyara­pítani igyekeznék, mondhatni kényelmes­nek : — a hőst, ki inkább kiván nyert ba­­bérain pihenni, mintsem új diadalmakért tovább küzdeni, mondhatni resznek, s mind­kettőjüket gáncsolhatni idő előtti megelé­­gedések miatt; ellenben a blash­tát szán­nunk kell nyomorultsága miatt, mert nem képes örülni ott, hol mások örvendnek; mert az életörömöken már túl tette magát, már azok múltjába esnek; a jelen és jövő azoknál jobbat, vagy csak oly jót sem nyújthat neki többé; ő az egész életkorára mért osztályrészt tékozlóként már élte első negyedében elpazarolta. Hol a természet­szerűleg fejlődött ifjú örömteli kedélylyel ujjong föl, valahányszor az élet valamely új, előtte addigran még ismeretlen kellemet fejt elő a természet vagy művészet vagy tudomány mezején: ott a fásult csak az élet örökös egyformaságát látja, és sóhajt annak szegénysége és saját unalma közt. De ha némi becsü­lettel s őszinteséggel vi­seltetik önmaga iránt, legalább titkon be fogja vallani, hogy az ő legbensőbb érzete azt a felajongót, kedélyes örömrivalgót, kit korlátoltsága, vagy épen bárgyúsága miatt megszán, a vidámság iránti fogé­konysága miatt egyszersmind irigylésre méltónak véli. De tán ez a blassztság, mely az általa megszállottat földi elveiben károsítja, an­nál inkább elősegíti szellemüdvében? Majd­nem úgy látszhatnék, mert olykor mintegy hasonlít a megelégedéshez, de aligha mél­tán. A megelégedés boldogság s erény, míg az elégedett az ő tekintetét a külvilágra irá­nyozza, s magát kevesbbé boldoghoz ha­­sonlítgatván hálára gerjedez, a helyett hogy a boldogabbal hasonlitkozva az által irigységre fakadna. Ellenben az önelégült­ség nem boldogság, még kevesbbé erény. „Nem mintha azt már elértem volna “ E gondolat szerénységben tart s egyszer­smind előre hajt. A blash­tát pedig legalább is súlyos kisértet környezi, hogy magát

Next