Kritika 10. (1981)

1981 / 4. szám - Illés László: Ladányi Mihály: Torkomban sóhajokkal - Hermann István - Alföldy Jenő: Gyertyán Ervin: Egy kritikus válogatott szorongásai - Két kritika egy kritikusról

életrajza első köteteit —, ami ennyire meg­ragadott volna, mint ennek a falusi dok­tornak a históriája. A harmadik darab Egy ember és a többiek. A két első darab polgári levegője után itt megint munkások közt vagyunk. Egy szén- és fatelep párnái lélegzenek itt füstöt, szemetet és port, s ölik magukat az izmaikat faló, ke­serves munkában hitvány garasokért. A no­vella kétségkívül kollektív jellemű, de a tö­megábrázolás egy individualisztikus figura rajzával egyensúlyozódik ki. A hangsúly Be­­liczán Rudolfon van, a telep éjjeliőrén, ezen a harmincesztendős, tehetséges, nyugtalan legényen, a­kit a sors szinte állati sorba tört, s aki álmaival, gerjedelmeivel, színes öntu­datával valósággal romantikus alakká nő. Eb­ben a proletártörténetben nincs immár semmi egyoldalúság. Ha régebben megvádolhattuk Kassákot azzal, hogy egy rossz vonatkozás­ban respektált „elviség” merevíti el ábrázo­lásait s visz alakjaiba valami fás szimpla­­ságot, most észre kell vennünk, hogy a hu­manizmus élő melege, tiszta fénye és feszé­­lyezetlen bátorsága hatja át sorait Nem szo­cializmusában alkudott meg, hanem művésze­tét érlelte teljessé. A Három történet szerencsés, jelentős, em­lékezetes könyv, íróját mától fogva megint többre kell becsülnünk „néhány vonalnyival.” (Magvető) KARDOS LÁSZLÓ Ladányi Mihály: Torkomban sóhajokkal L­adányi 1974-ben megjelent gyűjteményes kötetét (Se csillaga se holdja) ilyképp “ajánlotta a kiadó a kegyes olvasó figyel­mébe: „Érdes indulatisága sohasem mereve­dett meg..., hovatovább egy valóságosan lé­tező, nem lebecsülendő társadalmi aggodal­mat fejezett ki a »konszolidált« körülmények között.” Nem szükséges stiláris analízis alá vonnunk e tam­en­etsi tametsi óvatosságú megközelítését annak az esztétikai-ideológiai jelenségnek, amelyet Ladányi nevével jegy­zünk, s amelynek pontos bemérésére és nyílt szívű vállalására több mint fél évtizeddel ez­előtt még — úgy tetszik — nem volt érett az idő. Azóta újabb három kötete jelent meg a költőnek (Seregek mögött, 1976; Föld! Föld! 1977; s most a Torkomban sóhajokkal, ame­lyet a kezünkben tartunk). Kérdés: kiteljese­­dett-e valamilyen irányban, tovább épült-e a MŰ és elmozdult-e közben az illedelmes szo­nettbe öltöztetett provokatív ideologikum? Mivé lett mára az a „társadalmi aggodalom”, amelyet a „konszolidált körülmények­­között” nem lehet lebecsülnünk? Célszerű határozott feleletet adni ezekre a kérdésekre, annál in­kább, mivel Ladányi költészete is egyenes válaszokat ad, nem kendőzi el az aggodalma­kat, nem pólyálja be a sértő élességű sarko­kat; lírája még személyesebbé vált, kitárja magát, költeménye ő maga, szinte mondván: látva lássatok! Ami mindig is megejtő volt Ladányiban: a vegyelemzés sem mutathatta ki a szerepját­szást egy olyan színtéren mozgó költőnél, ahol a díszletek szinte csábítottak a szócső­­szerepre, s ahol éppen ezért akut veszéllyé válhatott a monotónia, s a találkozás Don Quijotéval, a nemes lovaggal. Ladányi lát­szólag egy ügyet vállalt, hangja azonban so­hasem vált monotonná, erről gondoskodott az ,,élet sűrűje”, ahová leszállt, s a mérhetetlen gazdagságú forrás, amely bánata kútjából buzgott fel kiapadhatatlan­ul. Érdes indulati­sága valóban nem merevedett meg, de nem is vált hajlékonyan alkalmazkodóvá, nem kö­vette simulékonyan konform s főleg békülé­­keny módon választott tárgyát. E tekintetben tehát semmi változás, különbéként nincs, nem lehet szó. A létérzékelés dimenziói azon­ban a személyesség irányában kiterjedtek, s megváltozott a hangszerelés akusztikája, mert­­ megváltozott a társadalmi közeg, amelynek arcába vágta költőnk egykor keserű igazsá­gait. Egykori „kétségbeesett kiáltozása” elhal­kult; nagyon találó a köteteim: torkaiban só­hajokkal él a költő; s ha még legutóbbi köte­tében is Föld!­­Föld!-et kiálthatott, mára — úgy tetszik — a felsejlett partokat ködbe vonta a pára ami közelinek látszott, távo­labbra úszott el a messzeségbe: „Csak ülök az idő világítótornyában / szemem fölé tartott tenyérrel, / vagy régi térképen kutatok / ködbeveszett szárazföldem után.” Az illúziók indulószövegét — úgy érzi — ma már a pénztárgépek csattogása nyomja el, a Februári énekben frivol kegyetlenséggel vonja be a költőiség ezeréves rekvizátumait az undor nyálkáival. Sok minden kérdésessé vált; a tovatűnt szerelmek édes ízei is meg­keserednek, ami utolsó menedék volt egykor, talmivá és érdekké válik az is, a kegyetlen őszinteség a hazugság foszlányait se tűri meg többé. Söntések bádogpultjaihoz húzódott vissza a „közösség”; a magány hívójeleire csö­römpölve érkezik a válasz: „Téves!” Panasz­­szal szól szava: „Ha társat keresni indulok a tömegbe / ezer magányt fogok. Űrtől bűzös szatyorral / vánszorgok sehova kétségbees­ve.” A költői szenzibilitás érzéki csalódásá­ról volna szó talán, egy felfokozott várakozás szükségszerű megcsalattatásáról? Aligha hi­hető. Költőink panaszos szava őszinte és meg­rendítő, többet közvetít, mint egyszemélyi üzenetet: „Születtem jónak, jókedvet ízesíteni, születtem színnek, hangnak, tapintás gyönyörének, itt jártam simogatásra kész tenyérrel, az örömet akartam felmutatni vele. De mindig szél fújt és eső esett, bírák, gyámok és őrök ültek mellém. Hát csak a tévelygés örömei maradtak, kocsmák, szerelmek, és persze álmok, hogy eljön az a kor, azért is eljön.” A költemények nem hagynak kétséget afe­lől, hogy ez a kor nincs látókörelben, de ar­ról is tanúskodnak, hogy nem a cinizmus égette fel sivár tartománnyá az egykor dús mezőket, a lélek változatlanul őrzi az etikum zárt folyószámlájára átutalt ÉRTÉKeit. De egy eddig ismeretlen ellenfél is felbukkant közben a jakobinus kötelékből kilépett költő előtt: az „Örök Halál előjele”. Valamikor a küzdelemre végtelennek tetszett az idő, a ha­rag és megvetés szilajon reccsentek bele a „lágy zenekar”-ba, hetykén hajították oda a kesztyűt a kispolgárrá házasodott forradal­márnak, leköpte költőnk a szemérmetlen hamibasággal hivalkodó státusszimbólumokat, erkölcse a szocializmus erkölcse volt, félelem sehol a szívében, frivol és kihívó hangja pe­dig a magabiztos partizáné, a sereg mögött haladva is a sereghez tartozó fáradhatatlan harcosé. Most azonban már látható a túlsó határ, a ring be van kerítve, nemcsak a küz­delem célja, a küzdelem lehetősége is kimért. Egy súlyos okkal több a melankóliára, eggyel mélyebb hang a rezignáció húrjain. A zen­gést még szívet melengetőbbé teszi a költői hangszerelés beágyazottsága a magyar líra Aranytól Radnótiig húzódó vonulatába. A tompított és megtört rímek jelzik, hogy a dal nem önfeledten szól, s egy megsebzett lélek­ből száll fel. Ladányinál nem a lét-elveszett­­ség avantgardista zaklatottságában fejeződik ki a sikoly, nem is a verbalizmus cinizmusá­ban, hanem az értelmes, szabad diktus és a formák, rímek fegyelmének ölelésében zokog fel a „valami elveszett” fájdalma, elégikus panaszszava.­ajon a „hangszerelés lágyabb tónusokra” az oka annak, hogy midőn Ladányi lí­ráját érettebbnek és teljesebbnek tud­juk e kötetében, egyúttal kevésbé sértőnek, kevésbé kihívónak is? öreges bölcsességről szó sincs persze, sem a végső elszámolás még elodázható, most még csak torokszorító sej­telméről. A visszhang változásának oka más­hol keresendő. A kritika valamikor a „kon­szolidált” viszonyok között e költészetben ki­fejeződő „nem lebecsülendő társadalmi aggo­­dalom”-ról szólt. Gondjaink azonban már rég nem a frizsider-szocializmus aggodalmai töb­bé. Viszonyaink már sokkal bonyolultabbak­ká alakultak, társadalmunk és érdekviszo­nyaink sokkal rétegezettebbekké váltak ah­hoz az elmúlt évtizedben, hogysem mindez a „konszolidált” jelzővel meghatározható len­ne. Az alapvető termelési eszközök köztulaj­ú KRITIKA hona és a piac törvényeinek az alkotó, terem­tő, sőt vállalkozó erőket széleskörűen moz­gósító hatása, bonyolult dialektikája olyan társadalmi folyamatokat váltott ki és olyan jelenségeket termelt a tudat és a közerkölcs övezeteiben, a szellemi élet egés­zében, hogy az a „társadalmi aggodalom” fogalmával pon­tosan már nem jellemezhető. Ez a társadalmi lét és a bonyolultan rétegeződött köztudat ma már nem érzi idegesítő kihívásnak, mint egykor, Ladányi plebejus dohogását, proletár füstölgését; ez a köztudat mintegy integrálta már magába ezt a fajta „rendszerhű ellenzé­­kiség”-et, kedélyesebben erkölcsi jellegűnek, szelídebbnek hallja költőnk egykor élesen metsző szavait. A közeg, amellyel Ladányi perben állt, nem a­­kritika óhajtotta irányban haladta meg önmagát, ezt már csak a Tizen­egyedik parancsolat jelezte kegyetlen és vi­lágérvényű gazdasági törvények miatt sem tehette volna meg, hanem egy új összefüggé­sek közé került létben alakuló társadalom formájában, amelynek jelenségei ma felfo­kozott kihívást jelentenek a „Ladányi-pozí­­ció” számára. A jelenkori szocializmus e koor­dináták közt keresi eszmei identitását; hatá­rozza meg azt, ami konstans, s jelöli meg azt, ami képlékeny — és esetleg idegen. E helyzet felismerésének a jelei még nin­csenek a kötetbe foglalva, de már benne mun­kál ennek előérzete. Ha lesz elég erő Ladá­nyiban, hogy újra felvegye a jakobinus kis­hitű keserűséggel ledobott harci köntösét, hogy társaival együtt megkísérelje megfor­dítani az „égő lift” futását, akkor kiteljesedik és felszáll még dala, amelyet hallani oly so­kan óhajtanak; de ha keserűsége s a személyi lét bekerítettségének tudata a rezignációt táp­lálja szívében, akkor torkában elhalhatnak az elégikus sóhajok. Költői művének erkölcsi parancsa az előbbi alternatíva választására kötelezik. (Szépirodalmi) ILLÉS LÁSZLÓ Gyertyán Ervin: Egy kritikus válogatott szorongásai Két kritika egy kritikusról G­ yertyán Ervin Egy kritikus válogatott szorongásai című könyve a szerző val­lomásait tartalmazza a kritikusi mes­terség mai gondjairól, társadalmi helyzetéről, feladatairól. Gyertyán munkásságának ritka erénye, hogy olyan kritikus, aki a legmélyeb­ben fekvő elméleti problémákkal is szembe­néz, amikor konkrét műveket bírál, másfe­lől olyan teoretikus, aki a legelvontabb esz­tétikai kérdésekről gondolkodva sem feled­kezik meg arról, hogy megállapításainak konkrét műalkotásokra is vonatkoztathatók­­nak kell lenniük. Ezért közlünk könyvéről két véleményt, amelyek közül az egyik a filozó­fiai esztétika, a másik a gyakorlati kritika nézőpontjáról méri fel teljesítményét — to­vábbá azért is, mivel úgy látjuk, hogy ez a teljesítmény mindenképpen megérdemli, hogy kiemeljük a szokványos recenziók sorából. Az itt olvasható vélemények két gondola­tát külön is kiemelnénk. Az egyik Hermann Istváné, mely szerint Gyertyán különlegesen élvezetes-érdekes esszéstílusban ír. Hozzáten­nénk ehhez, hogy nem akármilyen témáról: a kritika helyzete, módszertani kérdései, elvi és etikai problémái régóta a figyelem közép­pontjában állnak, sok komoly és komor szó elhangzott róluk. Gyertyán szikrázóan szelle­mes okfejtései a legszélesebb közönséghez szólóan tárják fel e sokat vitatott mesterség titkait, s így nagyban hozzájárulhatnak ah­hoz, hogy a közönség megértőbben nyúljon a kritikákhoz , s talán ahhoz is, hogy a kri­tikusok érthetőbben adják elő mondandóju­kat a közönségnek. 30

Next