Kritika 39. (2010)

2010 / 1. szám - Majtényi László: Erkölcs a jogalkotásban?

2010. január- keket” illetné meg, a rossz gyerekeket már nem, őket úgyis elviszik a boszorká­nyok. Továbbá ezekről a jogokról nem lehet lemondani. Az embernek, miközben vi­selkedhet úgy, mintha nem tartana igényt a szabadságra, de nincs joga arra, hogy a legelemibb példát hozzam fel, le­mondani a saját személyes méltóságáról. A kiskorúak védelme továbbá, e jog természeténél fogva, minden akarati elv­től is független. Talán nem alaptalan, hogyha példaként Nabokov híres regé­nyét említem. Az abban ábrázolt problé­mát talán Lolita-paradoxonnak nevez­hetnénk. Aki ismeri a mai magyar bul­vármédiát, akkor bele tud gondolni, hogy ez valóságos dilemma. Gondolom, a teremben sokan vannak, akik olvasták Nabokov híres regényét, a Lolitát, amely arról szól, hogy egy gyerekkorú lány egy érett férfit hogy csábít el. Szóval, aki al­kotmányjoggal foglalkozik, annak az ál­talános erkölcsi rosszalláson túl is van végig valami további rossz érzése, (mi­közben kiváló regényt olvasok, amit sze­mély szerint nagyon nagyra tartok), mert a jogi megközelítése a problémának tel­jesen más, mint a regényes megközelíté­se. A jogban a gyerekkorúakkal létesített szexuális kapcsolat, az érintett beleegye­zésétől teljesen függetlenül nemcsak, hogy bűncselekmény, hanem a büntető­jog ezt még erőszaknak is tekinti. Ezt ér­tékelte a médiahatóság tizenkét órás el­sötétítéssel, amikor például egy kereske­delmi televíziós show-ban, ott ült két ti­zenöt éves kislány, velük szemben meg a műsorvezető nő, aki a vizsgálóbíró sze­repét játssza el, és a két kislány azon vi­tatkozott, hogy három évvel korábban, amikor a kislányok tizenkét évesek vol­tak, az egyikük nevelőapja a jelen lévő két kislányt, valamint barátnőjüket is megerőszakolta-e, vagy, amint állítja, az egyik kislány, ő nem lett megerőszakol­va. És a műsorvezető azt nyomozza, hogy az a kislány, aki azt állítja, hogy őt nem erőszakolták meg, hazudós-e? Majd bejön a vádló gyerek édesanyja, és női riválisként jól megveri a gyereket. Ez, már bocsánat, ha vannak ilyen követel­mények, az alkotmányos rend megtiprá­­sa. Ez persze nem azt jelenti, hogy a mé­diának nincs joga a pedofília jelenségé­vel foglalkozni. Nemcsak, hogy joga, ha­nem kötelessége is, amint minden szülő­nek is erkölcsi kötelessége a pedofília problémáját a gyerekével, annak nagyon korai, zsenge életkorában megértetni, hi­szen ezzel bizonyos fokig védeni tudja a gyereket. Mindig a feldolgozás módja dönti el a minősítést. A bulvármédiában rendszeresen lealacsonyító módon mu­tatnak be nagyon rosszul iskolázott, ma­gukat kifejezni nem képes embereket. Az előbbi műsor konkurense a homoszexualitást mutatta be hasonlóan, amikor egy asszony, bizonyítékok nélkül persze, a szomszédját azzal vádolta, hogy kisfiúkat ront meg, de a szerencsét­len meglepett „vádlott” hiába tiltakozott, hogy ő ilyet soha nem tett, de olyan vád­lott-vádló szituációba kerül, amiből kike­rülni, vagy az igazát bizonyítania lehetet­len. Ezekben az esetekben a formális ön­kéntesség már csak azért sem visz előbb­re, mert az egyéb, a fentiekkel kapcsola­tos problémákon túl, önkéntes és tuda­tos beleegyezésről eleve nem lehet szó. Nemegyszer a kiskorú megaláztatása és a roma származás egybekapcsolódik. Mindig a feldolgozás módja dönti el a minősítést. Még egy problé­máról szeretnék szólni. A szakiroda­­lom nagyon határo­zottan beszél arról, hogy itt vannak kü­lönös veszélyek. Az egyik veszély az, amikor az emberi jogok jogi dogmati­kájából a jogalkal­mazás kilép akár a természetjogig vagy talán még azon túl is. Ezt a lehető­séget a Magyar Alkotmánybíróság kiváló első elnöke egyik fontos tanulmányában utasította el. A veszély abban áll, hogy ezek az erkölcsileg színezett jogok hajla­mosak a jogi dogmatika köréből kilépni. Az ORTT vádlói ezt úgy szeretik megfo­galmazni, hogy a médiahatóságot ízlés­rendőrségnek minősítik. Ha kreálhatok egy új fogalmat, van egy további valósá­gos veszély, hogy a médiahatóság egy­fajta erényrendőrségként léphet fel. Ezt a veszélyt nagyon szigorú jogászi munká­val, hozzáteszem, kissé száraz jogászi munkával lehet elkerülni. Tehát az a kö­vetelmény, hogy nagyon pontosan, na­gyon finoman megállapított tényállások alapján, és nagyon a törvény betűjére is koncentrálva mondjon határozatot akár a bíróság, akár a médiahatóság. A másik kiút pedig az, amit a konferencia beve­zetőjében már említettem, nevezetesen az a kérdés, hogy a szabályozásnak a szintjét lehet árnyaltabbá tenni. Ehhez az önszabályozás ad segítséget. Egy olyan rendszerben, ahol a kiskorúak védelmé­ben az önszabályozás nagyobb súlyt kap, a médiahatóságot nem kísérti az erényrendőrségi szerep. Hozzáteszem, hogy a kiskorúak védelme az önszabá­lyozásnak kitüntetett területe az európai jogalkalmazásban, sőt az európai önsza­bályozás éppen a kiskorúak védelmével kezdődött. Tehát amikor maga a műsor­­szolgáltató, illetve a műsorszolgáltatók csoportja a helyes magatartást kódexek­be foglalja, és ezeket a kódexeket egy­mást ellenőrizve együtt tartatják be, ott az a veszély, hogy a hatósági vagy a bírói jogalkalmazás átcsúszik jogon túli morá­lis ítéletmondásba, jelentősen csökkent­hető. Persze mindezek a követelmények a mostani önszabályozás nélküli helyzet­ben is terhelik a jogalkalmazót. MAJTÉNYI LÁSZLÓ :

Next