Kritika 39. (2010)

2010 / 1. szám - Tamás Pál: Klímakérdés és társadalmi igazságosság

2010. január 4 A­z utolsó hetek koppenhágai alapüzenete világos. A klí­makonfliktus túl fontos ügy ahhoz, hogy átengedjük a környe­zetpolitikusoknak. Végül is ver­senypolitikáról, a gazdasági növe­kedés kereteiről, vagy inkább kor­látairól, a fejlődés alapstratégiáiról van szó. A globális Észak és Dél, országok, régiók közötti erővi­szonyok alakulásáról a következő két évtizedben. Mindeközben sajátos szakadás észlelhető a klíma­­­retorika és az ügyben tenni hajlandóság (vagyis a politikai cselekvési késztetések) között. A klímaproblematikát a va­lóság részeként a közvélemény igen széles rétegei mostanra elfo­gadni látszanak. Komolyabb - e felismeréssel arányos lépések azonban mindebből nem követ­keznek. E paradoxot többfélekép­pen lehet értelmezni. Giddens (2009) itt elsősorban a közvéle­mény tagoltságával magyarázná a bénultságot. Ebben a felfogásban a közvéleményt három csoportra - a szkeptikusokra, a mainstreamre és a radikálisokra lehet felosztani. És a cselekvésstop e csoportok kö­zötti sajátos kapcsolatokból, köl­csönös fékekből és nem önma­gukban a három csoport közötti számbeli arányokból következné­nek. A szkeptikusok a kutatók kö­zött igen szerény kisebbséget al­kotnak csak, de a közvélemény­ben azért lényegesen többen van­nak. Egyesek számára közülük a klímaváltozás teljességgel termé­szetes folyamat, amelyben aligha van akkora dráma, mint amilyen­nek azt a többség azért hiszi. Má­sok elfogadják, hogy az észlelhető változásoknak vannak antro­­pogén, tehát emberi cselekvésre visszavezethető elemei, de az azonnali következmények súlyos­ságában kételkednek. Érdekes módon az alaphelyzetből, vagyis abból, hogy a természetkutatók igen nagy többsége felsorakozott egy állítás mögött, de ugyan az ál­lítás komoly és fenyegető, azonna­li katasztrófára mégsem került sor, a közvélemény növekvő szkepszi­se következik (2008-ban az USA- közvélemény 71%-a fogadta el a klímaváltás mediatizált bizonyíté­kait. 2009-ben már csak 57%-a volt kész erre). A kutatások jelzik a földrajzilag differenciált hatásokat és a lehetséges időtávokat is, de mert ezek a laikus közeg számára valamilyen katasztrófa alarmiz­musba vannak csomagolva, a kö­zönség gyorsan lehűlt. A médiaka­­tasztrófa-képeket sokan szüksé­gesnek látták (látják ma is) a laiku­sok mozgósításához. Azonban ha a katasztrófák elmaradnak (ame­lyek egyébként erre az időtávra semmilyen előrejelzésből sem kö­vetkeztek volna), akkor az alarm­izmus kiürül. Mert az adott kontex­tusban a laikus közvélemény és a politikai osztály nem kapta meg a maga valós kis- vagy élőkatasztró­fáját, úgy véli, hogy az egész prob­lémát valakik túlpörgették. Velük szemben hiába épít gon­dos és átfogó elemezésekre a mainstream. E munkák a tendenci­át biztosan jelzik, de egymástól el­térnek - éppen körültekintő vol­tukból következően - a mozgások időtávjait illetően. A politikai osz­tályt meg láthatóan az időtávok meghatározó módon, talán még maguknál a változások intenzitásá­nál is jobban érdeklik, hiszen úgy vélik - felelősségük és kompeten­ciájuk is nagymértékben annak függvényében változik. Ebből vé­gül valamilyen letargia következik, amelyet Giddens szerényen „Giddens-paradoxonnak” nevez. A modern társadalmaknak sincsenek tapasztalataik jövőbeli kockázatok kezelésében, hatásainak előrejel­zésében. A klímakérdés tipikusan ilyen. Következésképpen korábbi reflexekre itt nem is igazán építhe­tünk. A politikusok - a meghatáro­zó ipari társadalmakban is - mind­erre megvalósíthatatlan, de az ígé­retek szerint a helyzetet azért ke­zelni tudó programvíziókkal vála­szolnak, így teljesítettek. Sem őket, sem törzsközönségüket nem érdekli, hogy a programok megva­lósíthatatlanok. Az aktivitást vagy inkább annak hiányát azonban nem módosítja meghatározó módon a harmadik, radikális csoport jelenléte. Ezek kutatók s nem laikus aktivisták, akik úgy vélik, hogy az éghajlat át­billenhet olyan küszöbökön, ame­lyek mögül nehéz lesz a visszaté­rés, s ahol nem sima, hanem drasz­tikus változások kezdődnek. Itt jön be a „már esetleg túl későn van” - motívum is. A radikálisok elfoga­dottságát érdekes módon elkötele­zettségük csökkenti. Kutatók és mégsem szkeptikusok. Pedig a ku­tatónak szkeptikusnak illik lennie. S ha ők nem azok, akkor talán baj lehet tudományosságukkal is - vé­lik a laikusok nem is oly kevesen. A klímapolitika társadalmi terhelhetősége Megközelítésünkben a klímakér­dés meghatározó módon fejlődés­politikai dilemma. Azonban ebből automatikusan még nem követ­kezne, hogy a klímaügyet fejlődé­si-növekedési kérdésként kezeljük az akciók szintjén. Itt világosan lát­szott már Koppenhága 2009 előtt is egy ezt a logikát követő komple­xebb és egy inkább az ökológiai metszetekre összpontosító straté­gia. Tulajdonképpen az utolsó években két egymással egyértel­műen szembeállítható stratégia - a C & C (Contraction & Conver­gence) és a GDR (Greenhouse Development Rights - Üvegház­­fejlődési jogok) rajzolódott itt ki. A C&C-t (Contraction & Con­vergence - szabadon: Rögzítés és kiegyenlítés) a 90-es évek elején a GCI-ben (Global Common Insti­tute) alakították ki (Kraus-Ott, 2009), tulajdonképpen egy átfogó klímaegyezmény kialakításának módszertanát vázolná fel. Pragma­tista. Sarokkövei: egyfajta haté­konyság, igazságosság, politikai elfogadhatóság és politikai kivite­lezhetőség egymáshoz illesztettek. Az első szakaszban valamiféle megegyezésnek kellene születnie az üvegház-gázkoncentráció stabi­lizációs szintjeiről. Itt szó lehet va­lamilyen felső határról és az ahhoz rendelhető emissziós tömeg fel­osztásáról úgy, hogy már most ki­jelölnének egy olyan konvergen­­ciás évet, amelyben vagy amelytől kezdve az országok eltérő fajlagos, egy főre eső emissziós jogai ki­egyenlítődnek, azonosak lesznek. E cselekvési fonalnak fontos része az átmeneti időszakok meghatáro­zása, amelyek alatt a globális emisz­­szió folyamatosan úgy csökken (contraction), hogy a jelenlegi tényleges szintről indulva elérheti az egységes konvergenciás szintet. Az eredeti elképzelés ki szerette volna a jövőbeli demográfiai válto­zásokat is szűrni a dologból. Az 1990-es kibocsátási szinthez ké­pest e modell az ipari országokra jelentős csökkentési kötelezettsé­geket róna ki (például Németor­szágra 80%-osat, az USA-ra pedig 90%-osat). A másik modellt, a GDR-t 2004- ben mutatták be, s ez konkrétabb számokkal dolgozik. Kijelöl egy részvonalat, a részvevők megálla­podnak abban, hogy e fölé nem lehetne menni. A ma konszen­­zuálisan még kibírhatónak tartott, még elfogadható max. 2 °C-os hő­mérséklet-növekedéshez 2013-ra tenné a CO-­kibocsátás maximu­mát, ezután évi 6%-os csökkenés­sel 2050-re az 1990-es kibocsátás 80%-os visszafogását lehetne glo­bálisan szintén elérni. A GDR-ben létezne egy olyan fejlettségi szint (az eredeti elkép­zelések szerint ez valahol 2500 dollár/fő vásárlóparitású GDP kö­rül lenne), amely alatt a kibocsátás „ingyenes” lenne, vagyis a valóban szegények nem fizetnének az emisszióért. Itt nem országokról, hanem egyénekről, egyéni jövede­lemszintekről lenne szó. A fejlődő országok sokat fogyasztó felső kö­zéposztálya emissziójáért épp úgy fizetne, mint az ipari országok tár­sadalma. A terhek elosztásához egy ún. felelősség/képesség inde­xet dolgoznának ki. A „képesség” itt a fejlettségi küszöb fölötti jövő- Klímakérdés és társ. TAMÁS PÁL

Next