Magyarságtudomány 2. (1936)

1936 / 1. szám - Deér József: A magyar nemzeti öntudat kialakulása

A magyar nemzeti öntudat kialakulása történetének első századaiban a magyarság nem nevezhető nemzetnek abban a jelentésben, ahogy közfelfogás és tudomány ezt a fogalmat ma értelmezik. A nyelv, a vér, a kultúra, a szokások és a sors közössége, tehát mindaz, amiért magunkat egy népi egység részeseinek, a magyar nemzet fiainak valljuk, vagy fel sem merült a korai középkor magyarjának tudatában, vagy nem váltotta még ki belőle az együvétartozás érzését. A magyarság még a XI—XII. században is egy oly­anacionális közösségérzésben él, mely nem ezen a földön, hanem a délorosz puszták sajátos életfeltételei közepette vert gyökerei lelkében. A steppe fiának lelki beállítottsága, életformájának nomád-pásztori jel­lege és sanyarú életkörülményei együttesen száműzték a népalakulás folyamatából mindazokat a tényezőket, melyek a megtelepült, föld­­mívelő közösségek életében a legnagyobb szerepet játszották. Itt nem következett be a nyelveknek, szokásoknak, fajiságnak az év­százados együttéléssel járó elkeveredése, a politikai szervezkedésnek spontán kiindulása egy homogén, rétegzetlen társadalomból. Ehe­lyett kis­térségi-gazdasági egységek fokozatos egymásrarétegzésé­­ből egyetlen ember és család személyes műveként gigantikus méretű társas alakulatok születtek, melyek a legkülönbözőbb nyelvű és etnikumú népelemekből állottak elő egy fölényes szervezőerő sza­vára. Minden nomád államalakulás hatalombitorláson és politikai parazitizmuson alapul, mindig egy kiválasztott elit érdekeinek ki­szolgálója, de ugyanekkor nem nélkülözi a tekintélyi, vallási indo­kolást sem. Aki ezt a hatalmas építményt önerejéből létrehozta, an­nak egységét fenntartja és a benne élőkről gondoskodni tud, mági­kus erők letéteményeseként jelenik meg alattvalóinak csodáló szeme előtt. Az „Ég Fia“, „Istenhez hasonló mennyszülte bölcs“, is­teni kiválasztottság és elhivatás boldog birtokosa ő, aki éppen ezért természetfölötti jelek és körülmények kíséretében lép e világba: far­kasanyától születik, emberanyját szent madár ejti teherbe, vad ál­latok táplálják, jeléül az istenség, a kozmikus erők beleszólásának az ember dolgaiba. Isteni eredetű tehát az a rend, az a szervezet is melyet természetfeletti képességei birtokában megteremt. A steppe élettörvénye és világnézete szerint a nagy szervező emberréteget emel emberréteg fölé, tekintet nélkül arra, hogy azok milyen nyel­vűek, vagy fajúak. A népek tehát nem közös tulajdonságaik és érde­

Next