A Petőfi Társaság Lapja, 1877. január-június (1. kötet, 1-26. szám)

1877-02-21 / 9. szám

A PET O F I - TARSASAG LAPJA terialistikus világnézetével. E boldogság a kedély derült nyugalmában áll. Mérséklet és a szív tisz­tasága a lélek művelésével és az értelem fejlesz­tésével párosítva mindenkinek megszerzik a bol­dogságot. Az érzéki gyönyörök csak pillanatnyi kielégítést szülnek s a ki a jót belső becséért teszi, nem marad belső jutalom nélkül. E morál nagyon különbözik Epicur Hedonikjától vagy a XVIII-ik század materialisticus és finom egoismusától; de mégis hiányzik benne az idealisticus morál crité­­riuma: cselekedeteinknek az öntudatból vett és a ta­pasztalattól független princípiuma. A mai materia­­lismus tanaiból csak egy látszik hiányozni Demo­­critosnál, t. i. minden teleologia tagadása. Pedig ez a materialismus első dogmája. Tagadni a célzatos­ságot, tagadni, hogy valamely felsőbb és öntudatos erő adta az atomok sajátságát s ezzel kiűzni a cél fogalmát a természet magyarázásából. Mert ez nem volna egyéb egy távoli csodánál, és a természet, különösen a szerves élet célszerűsége volt azon pont, melyre támaszkodva az idealisták a világot egy okos teremtő műveként mutatták be. Azonban a teleológia tagadása sem hiányzik egészen a régi görög világban. Kissé nyersen jelenik meg ugyan, formája nem oly tudományos, mint Darwin művei­ben, de mégis megvan Empedoclesnél: a célszerű­ség azért oly feltűnő, mert lényegében rejlik önmagának fenntartása, míg a céltalan elenyészik. Democrit materialismusából fejlődött a Sensua­lismus. Mesélik, hogy Democrit egyszer egy teher­hordót látott Abderában, a­ki ügyesen össze tudta rakni a vinnivaló­ját. Szóba ereszkedett vele s éles elméjét megszeretve, tanítványának fogadta. E te­herhordó a későbbi nagyhírű bölcsész és sophista Protagoras volt. Kisebb-nagyobb hívei: Hippias, Prodicus, Gorgias és mások bejárták Görögorszá­got, vitáik és felolvasásaikkal fényes vagyonra tet­tek szert, számos tanítványt kecsegtettek maguk­hoz és tanaikat az előkelő világ divatos nézetévé tették. A régibb bölcsészek nemes egyszerűségét és anyagi igénytelenségét épen nem találni soraik­ban. Ezért sok gúny és ostor is érte őket. Az utó­kor csak megvetéssel szólott róluk. Léha rabulistika, gyakorlott, de ferde dialectika és rendszeres er­kölcstelenség vádjával illették személyüket. Hegel­nek és az újabb philologiának köszönhetni, hogy kissé igazságosabbak kezdünk lenni irántuk. Grote Görögország történelmében és előtte Lewes hatá­rozottan védik őket. Annyi tény, hogy Protagoras nagy forduló­pontot képez a görög philosophia tör­ténetében. Míg a materialisták a tárgyból, a külső természetből indultak ki és tovább sem mentek, addig Protagoras az alanyt, az ember szellemi lé­nyegét szemelte ki vizsgálódására. De azért még mindig a materialismus szomszédságában tartózko­dott, mert az anyagot emelte ki a forma ellenében, továbbá az egyest és egyedit pártolta az általános és egyetemessel szemben; sőt bizonyos relativizmus is található eszméiben, a­mi Büchnerre és Mole­­schottra emlékeztet bennünket. Azon állítás, hogy valami létezik, közelebbi meghatározásra szorul, „azon viszony által, hogy mire való és mivé lesz, különben semmit sem mondottunk vele“. Büchner is azt mondja: „A dolgok csak egymásra nézve léteznek és kölcsönös vonatkozás nélkül semmit sem jelentenek“, és Moleschott: „A fa a szemhez való viszony nélkül, melybe sugarait küldi, nem létezik.“ Protagoras sensualismusának alaptanaiból: „Az ember a dolgok mértéke és az ellentétes állí­tások egyenlően igazak“ ; ez utóbbi lett annyi tá­madásnak szülő oka, pedig igen könnyen érthető, ha két külön egyén szájából halljuk. Ez érthetőség azonban még nem igazolja Protagoras nézetét. Re­­lativismusa kivált a morálra volt rosz hatással. Tanítványai és ellenei a legmerészebb következte­téseket vonták belőle s csakhamar egyetemes ta­nuk lett, hogy az jó és helyes az emberre nézve, a mi neki jónak és helyesnek látszik. S­ime e materialismus és Sensualismus ellen támadt azon erős reactio, melynek élén Socrates állott. „Reactio a szó legszorosabb értelmében“, kiált fel Lange. De hát mi is az a reactio ? Az al­sóbb és meghaladott álláspontnak felülkerekedése, a jobb belátás eleinek kiszorítása oly nézetek által, melyekben a philosophiátlan gondolkodás régi té­vedései — új alakban, új fény és hatalommal, de nem régi káros jellemek nélkül — ismét vissza­térnek. Ilyen tehát azon szerencsétlen reactio, me­lyet Socrates képzelt definitiói, Plato hamis metho­­dusa és Aristoteles szemfényvesztő tana a lehetőség és valóságról, továbbá a nagy egység­es philoso­­phiai systemáról inauguráltak ! Valóban szépen és szellemmel, de az idealistára nézve keserű kérlel­­hetlenséggel írt Lange a régi görög világ ideális bölcsészetéről. Itt árulja el rokonszenvét a materia­lismus iránt, melyből azonban egyetmást engedett, csakhogy épen ezért számos ellenmondásba látszik keveredni. Lapról-lapra ki lehet mutatni e sok lát­szólagos ellenmondást; milyenek , hogy midőn az idealismust metaphysicai költésnek hiszi, ugyan­akkor ismét a testet puszta képzetnek nevezi, má­sutt elismeri, hogy a metaphysica az emberi szellem általános szükségbe, de azért a következő lapon üres ábrándnak véli, majd a dualismust gúnyolja, a lélek és test különbözését jámbor idealisták phan­­tomjának nevezi, de azért nem fél elismerni, hogy a gondolkodás physicai mechanismusának tisztán lelki alapja van. Nem követhetjük Lange hosszú történeti előadását, szellemes magyarázatát Epicur és Lucretius tanairól, sem a közép és újkori philo­­sophiáról, hanem mindjárt áttérünk a második kö­tetre, mely midőn a materialismus viszonyát Kanthoz 18*

Next