Pszichológia 22. (2002)

2002 / 4. szám - TANULMÁNYOK - BORGOS ANNA - KENDE ANNA - CSABAI MÁRTA - ERŐS FERENC - SZILI KATALIN: Testbe ágyazott ideálok : Diskurzusok az ideális, a természetes, a mesterséges és az elutasított testről

kesztés, a másoktól való elhatárolódás, a kulturális Másik fantáziájának szereplő­jeként kezeli. A kutatás három szakasza­ közül e tanulmány a fókuszcsoportmódszerrel gyűj­tött adatokat elemzi. A fókuszcsoport-technika kiválasztásában többféle szempont játszott szerepet. Egyfelől, ez a-szubjektívebb belátásoknak is teret engedő-mód­szer megfelelő kiegészítésnek tűnt a kutatás kérdőíves szakasza számára. Másfelől lehetőség nyílt a témák mentén kialakuló csoportdinamika vizsgálatára is, amely azután újabb témák asszociációját hívta elő. A számos lehetséges elemzési forma közül a finomabb tartalomelemzés mellett döntöttünk, amely Krippendorf definí­ciója szerint „az adatokból újraelőállítható és érvényes következtetések levonását teszi lehetővé a kontextusra vonatkozóan” (idézi Stewart, 1990). Az általunk folyta­tott eljárás a tartalomelemzés lehetséges módszerei közül leginkább a szemantikus tartalomelemzéshez sorolható, melynek során az elhangzottakat a jelentés alapján csoportosítjuk. A fókuszcsoportmódszer hátterében az a csoportlélektani megfigyelés áll, hogy csoporthelyzetben akkor polarizálódnak a vélemények, ha jelentőségük van, és ha elkötelezik az egyéneket. A vita strukturálja a kognitív mezőt, így bizonyos alapvető dimenziók jobban észlelhetővé válnak, a csoportos választási kényszer kiugróbbá teszi az adott dimenziót (Doise - Moscovici, 1980). A konszenzusra törekvő cso­portvita jól közvetíti az egyéni attitűdök, vélemények alakulásának dinamikus ter­mészetét. 1. táblázat: A résztvevők életkori, nemi és foglalkozásbeli megoszlása Életkor 17-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-69 Ffi/nő 2 ffi 3 nő18 ffi 24 nő7 ffi 5 nő3 ffi 7 nő0 ffi 5 nő0 ffi 1 nő Foglalkozás Gimn./egyet./főisk. hallg. 2 3 13 131 PhD-hallg. 1 1 Nyugdíjas1 1 Tanár1 2 3 1 1 Vállalkozó 1 12 Adminisztrátor2 1 1 _________ Szakmunkás3 Érettségizett szakmunkás4 1 2 Humán ért.1 _________1 Reál ért. 3 2 1 11 2 Elsőként egy kérdőíves elővizsgálatot végeztünk, amely több nyitott kérdést tartalmazott, az így kapott eredmények kvantitatív és kvalitatív elemzésének segítségével alakítottuk ki a további két szakaszt, mégpedig egy kérdőíves vizsgálati eljárást és a fókuszcsoport beszélgetések témáit.

Next