Szépirodalmi Közlöny, 1870 (1. évfolyam, 1-38. szám)

1870-06-30 / 13. szám

I. évfolyam, 13. szám, 1870. junius 30. SZÉPIRODALMI KÖZLÖNY. IRODALMI, SZÉPMŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI HETILAP. A MŰVÉSZET ÉS A művészet hanyatlása fölött régóta nem emel­kedett annyi elégiás sóhaj, mint napjainkban. Nem születnek többé műremekek, a költészet, zene és festészet hanyatlóban van, — mondják azok, kik a régibb kor termékein folyvást odaadó lelkesedéssel csüggenek. Igaz ugyan, hogy Shakespearek, Dantek, Ra­faelek korunkban nem­ születnek, de a művészet, bár ily lángelméket nem mutathat föl, uj anyago­kat ölel magába s határait folyvást szélesíti. Az ismeretkör tágulásával amaz anyagoknak is szapo­rodtak kellett, melyeket a művészet használ alko­tásaihoz. Napjainkban csaknem minden téren új vívmányokkal találkozunk: az emberi szellem ed­dig ismeretlen természeti törvényeket fedez föl, pillantást vet a távoli égövekre, a földfeletti és föld­alatti titkokba; a csillagászat megvilágítja az eget, a földtan a poklokat. A költészet, midőn ekép el­rabolják tőle az általa teremtett régi birodalmakat, veszt ugyan, de a valódi élet gazdagsága kárpótolja veszteségeit. Az ismeretgazdagság — szól Fren­­zel igen helyesen — nem teremt ugyan nagyobb művészeket, de megváltoztatja azok állását a vi­lághoz. Korunk ideális törekvésekben, s a magas műtörvényekbe való mélyedésben szegényebb lett, de anyag tekintetében néhány évtized óta szerfelett meggazdagodott. A gyárosnál új mintákat kere­sünk, s a tudomány tovább épít a már meglevő alapján. Ma már a történelmet más irányban írják, mint évek előtt, s ha a tudomány modern irányban halad, miért ne kövesse példáját a művészet is? Vagy talán a művészet alakjai oly szűkek és kor­látoltak, hogy az új anyagot befogadni egyátalán nem képesek? Sokan csakugyan ekép vélekednek. Vannak, kik előtt minden újítás nélkülözi a nemesebb stylt. Ezek Kaulbach festményeit modorosaknak, s a poli­tikai regényt az ízléstelenség netovábbjának tart­ják. Hány és műremek e nézet szerint tökéletesen A KORSZELLEM. kizárják egymást. Csak a régi, megszokott számít­hat a klassikus névre s az alakok, melyek már ré­gen túlélték magokat, folyvást sérthetlenek. A régi modorban még mindig festenek Madonnákat, ke­resztelő sz. Jánosokat, égi glóriákat. És ha e mű­veknek nincs oly hatásuk, minőt a művész és ba­ráti köre remélt, ha a közönség érdekeltség nélkül halad el az ég felé lebegő Mária előtt, míg egy pa­­raszt-kézfogónál, vagy más, a nép életéből vett je­lenetnél csodálkozva áll meg; hanem örömest hall­gatjuk a görög mythos hőseit és hősnőit, kik Ze­­uszre és a Styxre esküsznek, míg egy modern víg­játékot érdekeltséggel kisérünk,­­ korholni kezdik a tömeg süllyedését, a kritika közönyét és a kor anyagiasságát. A változás okát senkinek sem jut eszébe az idők kényszerében keresni. Egy német szépész igen találókig mondja: a géniusz kora előtt világíthat, de a fáklyát kora adja kezébe. A valódi géniusz mindig a világtörténelem bizonyos korszakát képviseli s jelentősége abban áll, hogy ama korszak szellemének tökéletes, örök kifejezést ad. A költő régebben nemzetének prófé­tája s papja volt. Innen ered Homer, Sophocles, Dante, Calderon és Shakespeare nagysága. A valódi művész mindig korának mozgalmaitól kölcsönzi lel­kesedését s maradandó becsű műveket csak az te­remthet, ki kora lényegének mélyére képes hatolni. Az ó- és középkor költői jól ismerék ez igazságot; ők soha sem haboztak az anyag választásában s teremtő­képességük üteme mindig a kor szívverése után indult. Csupán az újabb időket jellemzi ama dilettantismus, mely magát minden kigondolható világnézetbe beleképzeli s minden alakot utánoz, habár annak szelleme rég kihalt is. A régiek még gyengeségeikben is koruk gyermekei valának. Midőn a költészet még egészen jelképes volt s egyedül a vallásban gyökerezett, a népszellem vezérei a költők voltak. A Mahabha­­rata, a Ramayana, Kalidasa drámái mélyebben és

Next