Magazin Sălăjean, septembrie 2013 (Anul 18, nr. 162-182)

2013-09-16 / nr. 172

2 Luni, 16 Septembrie 2013 Magazin Sǎlajean Editorial________ Alexandru Lăpușan Vectori politici concurenți , în loc să ne ocupăm de comentarii pe marginea programului (ideea excelentă) prin care guvernul dorește sprijinirea tinerilor să-și deschidă afaceri în sectorul agricol, de voturile din Parlamentul European prin care s-au aprobat plăți în avans în contul plăților directe cuvenite pentru anul 2013 (măsură salutară în sprijinul campaniei de însămânțări), ne ocupăm de feciorii-regi ai răposatului Cioabă. Ei dacă aici doar se confirmă zicala "țiganul tot țigan" la celelalte două subiecte publice (câinii vagabonzi și Roșia Montană) lucrurile pot avea o relevanță mult mai mare(în decizia noastră) nu numai datorită participării masive a populației cât, mai ales, implicării actorilor politici. Scandalul Roșia Montană s-a suprapus peste cel generat de incidentul cu copilul omorât de haita de maidanezi. De puține ori am avut manifestații de amploare rezultate din solidaritatea generală împotriva indolenței administrației (în acest caz a Primăriei București). Primarul Oprescu a încercat o scenetă cu lacrimi care nu a prins de loc la public. Ba, și mai rău, a determinat o suită de analize a (ne)realizărilor din mandatele de primar, care teoretic l-au cam scos din topul preferințelor unei eventuale candidaturi pentru Cotroceni. Cei doi vectori ai puterii USL-ului, Ponta și Antonescu au evoluat evident concurențial. Nu știu dacă prezența lui Niels Schnecker în staful lui Antonescu l-a determinat pe acesta din urmă la mișcări mult mai elaborate, păstrând giroscopul pe ținta urmărită (Cotroceniul), sau și faptul că simte nevoia să demonstreze că are calibru atunci când este nevoie. S-a descalificat pe Oprescu (un probabil contracandidat) iar în problema câinilor vagabonzi a avut o atitudine mult mai tranșantă față de Ponta, în celălalt scandal legat de aprobările pentru explatarea de la Roșia Montană, dacă Ponta vehement împotrivă (în faza inițială), a aprobat în guvern o ordonanță (favorabilă investitorilor) ce urma să fie dezbătută (în Parlament) în procedură de urgență. La scurt timp, primul ministru s-a pronunțat împotriva actului aprobat de propriul guvern. Această atitudine foarte curioasă și-n orice caz greu de explicat a fost taxată de Antonescu. Deși subiectul Roșia Montană nu se va epuiza în câteva zile, sunt convins că Antonescu va fi foarte atent să-și conserve dacă nu chiar să-și crească punctele pentru Cotroceni. Așa cum am mai scris în legătură cu acest subiect, la Roșia Montană sunt câteva chestiuni deloc ușor de rezolvat 1) problemele de mediu (cu monitorizare europeană), 2) siturile arheologice, și 3) contractul economic. Sigur așa cum am mai spus, aici poate fi și o mare țeapă pentru acționari. Primele semne (cu pierzători și câștigători) s-au înregistrat deja la bursă prin fluctuațiile prețului acțiunilor în urma scandalurilor de la București. Știind ce experți în speculații sunt în spatele investitorilor, nu m-ar mira ca și aceste "încurcături" să fi fost componente ale unor acțiuni de speculă. Tare curioasă și exagerată mi se pare campania publicitară în favoarea proiectului. Regiile cu niște bieți care vor putea prinde într-o exploatare de suprafață modernizată cel mult câteva posturi de paznic, imaginile cu minerii în costume de cosmonauți plângând de dragul târnăcopului și a lămpii de carbid,manifestații puternic mediatizate, publicitate cât cuprinde pe toată presa, etc. Toate acestea cu bani mulți. De ce? Oare nu se ascunde ceva utât de tot în spatele acestui zel? Și pe fondul acesta, Antonescu demonstrează partenerilor, că în cazul în care mai există un vector concurent din tabăra USL-istă, poate deveni repede candidatul dreptei pentru Cotroceni. -----------------------------------... ... -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- - ------------------------------------------------------- ------------------------ ----- - Forța Civică cere inițierea unei moțiuni de cenzură pe proiectul Roșia Montană Olivian Vădan Consiliul Național al partidului Forța Civică a avut loc în 7 septembrie, la București. La eveniment au participat reprezentanți ai conducerii centrale, liderii organizațiilor județene, precum și 1.600 de delegați ai partidului. Potrivit purtătorului de cuvânt al FC Sălaj, Alina Breje, întâlnirea a avut un dublu scop. Pe de-o parte, votul dat protocolului prin care Inițiativa România Liberală se alătură Alianței pentru Dreptate și Adevăr - alianță din care Forța Civică face parte alături de PNȚCD începând din martie 2013. "Totodată, Forța Civică a sărbătorit relansarea partidului, evenimentul constituind atât un prilej de bilanț, cât și o oportunitate pentru conturarea principalelor soluții și reforme economice, sociale și politice pe care partidul le va aduce în fața românilor la alegerile din 2014", a declarat Alina Breje, vineri, în cadrul unei conferințe de presă. "România de astăzi este grav afectată de două tipuri de criză: economică și morală. Crizele care afectează societatea românească sunt agravate de o guvernare incompetentă a partidelor de stânga, guvernare caracterizată de populism și politicianism. Unicul scop dovedit al acestor partide este menținerea la putere cu orice preț, inclusiv cu prețul sacrificării viitorului României. Considerăm că singura soluție de depășire a acestei stări de fapt este reconstrucția societății și a economiei românești pe fundația valorilor de dreapta. Soluția la criza economică este un program economic de esență liberală, orientat către stimularea inițiativei private românești în domeniile -cheie ale economiei, în primul rând în valorificarea potențialului agricol al țării", este de părere purtătorul de cuvânt al FC Sălaj. Potrivit sursei amintite, decizia cu privire la proiectul Roșia Montană ar trebui să se plaseze la punctul de echilibru dintre necesitatea unor investiții strategice - condiție sine qua non în crearea de noi locuri de muncă și revitalizarea comunităților locale - și considerentele de ordin ecologic. "Atitudinea premierului Victor Ponta, care încearcă soluționarea unei chestiuni de importanță majoră, pe de o parte din poziția de șef al unui Executiv incapabil și, simultan, prin statutul de deputat în Parlamentul României, este nu doar lamentabilă, este cu adevărat condamnabilă. Partidul Forța Civică condamnă lipsa de responsabilitate și transparență a șefului Guvernului și consideră esențială inițierea unei moțiuni de cenzură împotrivă Cabinetului primministrului, dintr-un motiv extrem de important. Vrem să demonstrăm absurdul politic al acestei guvernări și considerăm că modul în care Guvernul se raportează la Parlamentul României, transformându-l într-un apendice necesar doar în momentele de iresponsabilitate executivă, este nu doar periculos, dar și lipsit de consistență pentru actul de guvernare", a mai spus, în final, Alina Breje. Festivalul Roman 2013 a topit 400.000 de lei Festivalul Roman a rezistat doar doi ani de sine stătător, pentru 2014, municipalitatea luând în calcul comasarea acestei manifestări cu cele prilejuite de Zilele Romane, a anunțat vineri, în cadrul unei conferințe de presă, primarul Zalăului, Radu Căpîlnașiu. Andrea Vilimmrki Deși nici ediția 2013 a Festivalului Roman Zalău-Porolissum nu s-a bucurat de o participare numeroasă, organizatorii s-au arătat mulțumiți de impactul pe care acțiunea l-a avut în cele trei zile. Cel puțin la nivel declarativ: „Trăgând linie, această a noua ediție a fost un succes. Nu este un eveniment la care să participe zeci de mii de persoane, pentru că se adresează mai degrabă unui public-țintă. Cu toate acestea, cred că am reușit ce ne-am propus, mai ales că au venit invitați și din alte județe", a declarat Radu Căpîlnașiu. In ciuda declarațiilor optimiste, primarul a admis că, pentru anul viitor, organizatorii vor să regândească manifestarea, în sensul comasării „Zilelor Cetății" și a Festivalului Roman Zalău-Porolissum. Ideea regrupării celor două acțiuni vine din dorința de a diminua cheltuielile, dar și pentru că vremea din luna septembrie nu este propice unui astfel de eveniment, a mai spus edilul. Acesta a lăsat de înțeles că decizia nu este influențată de impactul redus al Festivalului Roman, în condițiile în care evenimentul nu poate reuni zeci de mii de participanți, fiind adresat unui public-țintă. O altă soluție, dar cu șanse minime de a fi pusă în practică, o constituie asocierea celor două festivaluri cu specific roman organizate la nivel de județ: Festivalul Roman, organizat de Primăria Zalău, și Porolissum Fest, organizat de Consiliul Județean Sălaj și Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău. „Putem discuta cu Consiliul Județean Sălaj vizavi de o comasare a celor două evenimente. Am început acest festival solicitând sprijin de la autoritățile județene. Poate vom reuși să gândim împreună un festival de anvergură. Cu toții am avea de câștigat dacă evenimentul ar fi mai puternic și mai de amploare", consideră Căpîlnașiu. Referitor la cheltuielile pe care le-a implicat organizarea celei de-a noua ediții a Festivalului Roman, Mariana Cuibuș, director economic la Primăria Zalău, a precizat că suma totală s-a ridicat la aproape 400.000 de lei. „Prin proiectul „Promovarea Festivalului Roman Zalău-Porolissum - instrument de promovare a siturilor arheologice locale", proiect finanțat prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională", au fost alocați 278.266 de lei. Acestei sume i se adaugă 120.000 de lei de la bugetul local, din care 35.000 de lei din sponsorizări", a spus Cuibuș. Potrivit acesteia, din cei 120.000 de lei de la bugetul municipiului au fost achitate onorariile trupei de reconstituire istorică Savaria Légio XV Apollinaris din Ungaria și ale formațiilor Ad-Hoc și Haggard, dar și cheltuielile implicate cu cazarea acestora.