Magazin Sălăjean, septembrie 2014 (Anul 19, nr. 161-182)

2014-09-16 / nr. 172

Marți, 16 Septembrie 2014 Magazin Sălăjean Editorial Olivian Vădan Politica dăunează grav școlii și bunului simț Luni, prima zi de școală, emoții, lacrimi și speranțe. Acest conglomerat de sentimente ar fi trebuit să învăluie inimile tuturor elevilor și a părinților, deopotrivă, fără nicio excepție. Din păcate însă, nu toți cei prezenți la festivitățile care au avut loc în etățile liceelor, școlilor și a grădinițelor au simțit ceea ce ar fi fost normal să simți în această zi. Evident, luni dimineață, majoritatea unităților de învățământ au fost luate cu asalt de politicieni. Toți, începând de la premierul Victor Ponta și până la ultimul consilier local, au fost alături de cei mici în prima zi de școală. Și nu pentru că i-ar interesa neapărat soarta copiilor, nici vorbă! Majoritatea politrucilor, care luni dimineața au ținut discursuri despre importanța școlii în societate, nu au făcut altceva decât campanie electorală, au vorbit în interesul lor, sau, după caz, a șefilor lor de partid care peste o lună și jumătate vor intra în focul alegerilor. Ca de altfel la începutul fiecărui an școlar, și de data aceasta, politrucii și-au exprimat grija față de elevi, scoțând în evidență reformele pe care le-au făcut ei, în timp ce opoziția îi va critica pe actualii diriguitori ai învățământului că, astăzi, poți intra la facultate fără să fi luat Bacalaureatul, criticile culminând ai lipsa manualelor pentru clasele I și a II-a. Chiar dacă politrucilor le place să creadă că au "mișcat" ceva în sistem, învățământul românesc, în bfara faptului că a punctat oarecum la capitolul imagine, el nu s-a reformat. Schimbările aduse de fiecare ministru în parte programei de învățământ nu au ajutat, ci dimpotrivă, au afectat negativ atât dascălii, cât mai ales elevii, punând pe aceștia o presiune și mai mare. Ce naiba înțelege un elev de clasa a II-a dintr-un fragment de Marin Sorescu?! Ori ce poți să pricepi, la vârsta de opt sau nouă ani, despre multipli sau submultipli? Este clar ca lumina zilei că majoritatea copiilor se uită la dascăl precum broasca la barieră, scuzată-mi fie analogia. Și asta din vina cui? Nicidecum din vina învățătorilor. Pentru a demonstra că nu trec prin Ministeull Educației precum câinii prin apă, fiecare ministru, desigur la origini politice de meserie, a ținut morțiș să-și pună amprenta pe învățământul românesc, neținând cont o clipă de faptul că modificând, de la un an la altul, programa școlară se joacă cu mințile, sufletele și, în final, cu destinele a milioane de copii nevinovați. O altă aberație în învățământul românesc este că, în urma exploziei de saccități apărute la fiecare colț de stradă (mai toate dezvoltate sub patronajul unor politruci care au urmărit doar îmbogățirea peste noapte), astăzi, Guvernul Ponta încearcă să le mențină în viață permițându-le să pregătească și tineri care nu au luat Bacalaureatul. O stupiditate imensă, în condițiile în care mulți dintre cei care au terminat liceul și care nu au luat examenul de bacalaureat abia dacă știu să citească, că de scris corect românește nu mai vorbim. Toți acești "studenți" vor fi specialiștii de mâine, care vor avea pretenții să beneficieze de aceleași merite ca absolvenții unor instituții de învățământ superior de prestigiu, cum ar fi Universitatea "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca sau Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași. Să revenim, totuși, la ziua de 15 septembrie, când cei mai mici școlari trec pentru prima dată pragul clasei zero, clasă pe care hai să o numim ca fiind o extensie a grădiniței, deci oarecum mai puțin "grea" în toată această ecuație; în atari condiții, trebuie să recunoaștem că greul începe pentru copilașii din clasa l. Ei vor trebui să deslușească tainele limbii române și cele ale aritmeticii de bază fără abecedare și fără cărțile de matematică, pe care, dacă vă mai amintiți, ai toții le-am găsit pe băncuțe în prima zi de școală. Pentru cei care nu știu, luni, pentru elevii de clasa I și a II-a, școala a început cu o imensă dezamăgire: nu au primit manuale. Este cel mai "frumos" cadou pe care actualul Guvern îl putea face bobocilor. Motivul pentru care s-a ajuns aici este că Ministerul Educației nu a organizat la timp licitația pentru manuale, iar în momentul în care a demarat, totuși, procedura, marile edituri au blocat licitația pe motiv că era at... "destinație precisă". Domnilor, politruci, atenție!, acestor copii le lipsesc de pe măsuțe "bibliile din învățământ", iar voi vă împăunați în fața dascălilor, elevilor, și a părinților că ați reformat din temelii învățământul românesc?! Pe cine credeți voi că mai păcăliți? Mă întreb și în aceste clipe, siderat fiind de situația dată, unde este acea "grijă" a Guvernului, în special a Ministerul Educației, față de bieții copii, cărora le-a fost furată bucuria de a atinge în această zi Abecedarul. Oricât de ipocriți ați fi, trebuie să recunoșteți că într-o țară normală acest lucru nu s-ar fi întâmplat niciodată, iar dacă, prin absurd, s-ar întâmpla, în secunda imediat următoare ministrul Educației și-ar fi dat demisia, în schimb, la noi nu e cazul, miniștrii stau liniștiți și, totodată, neclintiți în funcții, aruncând vina pe cei care au contestat licitația pentru manuale. Cine trebuia să prevadă, oare, această situație, astfel încât să nu se ajungă aici? Oare nu din cauza faptului că licitația pentru manuale trebuia câștigată "de cine trebuie" s-a ajuns ca ea să fie contestată? în numele meu ca părinte, a copiilor și a altor dezamăgiți, și credeți-mă că nu sunt puțini la număr, odată cu începerea anului școlar 2014-2015, vă transmit un direct și sincer: "Să vă fie rușine!". Mă tem însă că, nu nesimțirea voastră, nu veți putea atinge vreodată acest sentiment, un sentiment mult prea nobil pentru cineva atât de mic. Primăria din Agrij renunță la mașina pe care o putea cumpăra prin "Rabla" Flavia Pintea Alte 278 de dosare depuse de către persoanele juridice și instituțiile publice în cadrul Programului "Rabla 2014" au fost evaluate, 108 dintre ele fiind acceptate pentru 174 de autovehicule, a anunțat la sfârșitul săptămânii trecute Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Potrivit unui comunicat de presă al instituției, în Comitetul de avizare al AFM au fost acceptate și 17 contestații pentru 44 de mașini. Printre solicitanții ale căror dosare au fost validate se numără și Primăria Agrij. Cu toate acestea, edilul comunei, Pamfil Berar, susține că este nevoit să renunțe la achiziționarea unui autoturism nou, motivul fiind lipsa cofinanțării. "Avem o mașină veche de aproximativ 11 ani, care, în urma inundațiilor din 2006 a fost serios avariată, însă în prezent nu îmi permit să cumpăr un autoturism nou. Intr-adevăr am depus un dosar, a fost validat, am prevăzut în buget și banii necesari cofinanțării, însă având în vedere că la ultima rectificare bugetară nu am primit niciun leu nu pot achiziționa mașina. Avem proiecte europene pe care nu le putem finaliza întrucât nu putem asigura cofinanțarea, cu toate că am solicitat fonduri. Singura sumă primită a fost de 7.000 de lei pentru școală. Așadar, mi se pare corect să renunț la mașină atâta timp cât nu avem banii necesari pentru finalizarea unor investiții importante pentru comună", a concluzionat Pamfil Berar. Dosarele primăriilor din Bocșa și Pericei, respinse Până în prezent, în cele cinci etape de evaluare și validare a dosarelor depuse de persoanele juridice și instituțiile publice în Programul "Rabla 2014" au fost analizate, în total, 1.529 de dosare, din care 548 au fost acceptate pentru 2.092 de autovehicule și 981 au fost respinse. Printre dosarele respinse în ultima etapă se regăsesc și alte două comune sălăjene, respectiv Pericei și Bocșa. Persoanele juridice și instituțiile publice care au fost acceptate în program se pot adresa unuia dintre producătorii/dealerii auto care au fost validați în Programul "Rabla 2014", iar cele care au fost respinse au posibilitatea ca, în termen de cinci zile, să depună contestații. De asemenea, solicitanții respinși pot depune un nou dosar de acceptare, la sediul Administrației Fondului pentru Mediu, până în data de 30 septembrie. Programul „Rabla" pentru persoane juridice a început în 30 aprilie, fiindu-i alocate 3.000 de tichete, fiecare în valoare de câte 6.500 de lei, acordate la casarea unei mașini mai vechi de opt ani pentru achiziționarea unui nou autovehicul. Pentru stimularea achiziționării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se oferă posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Furo 6, achiziționarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de C02 mai mică de 100 grame/kilometru și pentru achiziționarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. La achiziționarea unui autovehicul de acest tip, se poate acorda, pe lângă prima de casare, o reducere în cuantum de maximum 1.000 de lei, rezultată prin cumulul a cel mult două eco-bonusuri. Șase instituții sălăjene și-au luat mașini noi anul trecut Anul trecut, în cadrul Programului Rabla pentru persoane juridice, când au fost alocate tot 3.000 de tichete, au fost depuse 1.451 cereri de finanțare, dintre care 643 au fost acceptate pentru 1.670 autovehicule, cu o sumă aprobată de 10,86 milioane de lei. Cele mai multe tichete au fost solicitate și obținute de Poșta Română -132 (858.000 de lei) și Ministerul Afacerilor Interne - 105 (682.500 de lei). Printre instituțiile sălăjene care au achiziționat o mașină nouă prin "Rabla 2013" s-au numărat: Consiliul Județean Sălaj, Spitalul Județean de Urgență Zalău, Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj, Primăria Bobota, Agenția pentru Protecția Mediului Sălaj și Primăria Hereclean. sssssxsmmmM , mm , mmmm ~ mmmmssmam, mwmm , * mmmsixmmm * -=-=" m -» 1 g—sasa ® ® mumomum In iulie 2014, câștigul salarial mediu a crescut Nivelul câștigului salarial mediu net din sectorul economic a crescut în luna iulie a anului curent comparativ cu luna iunie. Potrivit unui comunicat de presă remis de Direcția Județeană de Statistică (DJS) Sălaj creșterea s-a datorat acordării de prime ocazionale, sume din profitul net și din alte fonduri, realizărilor de producții ori încasărilor mai mari în funcție de contracte. De asemenea, câștigul salarial mediu net a crescut în luna iulie 2014 ca urmare a aplicării prevederilor legale pentru stabilirea salariului de bază minim brut, la 900 de lei lună. Conform sursei citate, cele mai semnificative creșteri ale câștigului salarial mediu net în luna iulie 2014 față de luna precedentă s-au înregistrat în ramurile: producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat +7,2 la sută; alte activități de servicii +4,7 la sută; distribuția apei, salubritate, gestionarea deșeurilor, activități de decontaminare +4,5 la sută; intermedieri financiare și asigurări +3,7 la sută; construcții +3,6 la sută; hoteluri și restaurante +3,1 la sută și industria prelucrătoare +3 la sută. în luna precizată, câștigul salarial mediu nominal brut a fost de 2.378 lei, cu 1,9 la sută mai mare decât în luna iunie 2014. Câștigul salarial mediu nominal net a fost de 1.719 lei, în creștere față de luna precedentă cu 32 de lei, +1,9 la sută. Valorile cele mai mari ale câștigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în ramura intermedieri financiare și asigurări 3.862 de lei, iar cele mai mici în ramura hoteluri și restaurante 1.011 de lei. ■ A. T.