Magazin Sălăjean, februarie 2018 (Anul 23, nr. 18-37)

2018-02-23 / nr. 34

2 Vineri 23 Februarie 2018 Editorial Marius Morar Părinții - antrenori, un rău pentru sport Nu o dată mi s-a întâmplat, chiar și înainte de a lucra în mass-media, să asist la meciuri din diferite ramuri sportive în care părinții aflați în tribune ori pe marginea terenului să se dea indicații copiilor precum antrenorii. Tătici agitați, mămici isterice, care zbierau, gesticulau, iar uneori îi spuneau antrenorului pe cine să introducă în teren și pe cine să scoată din echipă. Erau momente când îl sfidau efectiv pe antrenor și le dădeau copiilor dindicații de pe margine, ca și cum antrenorul nu ar fi fost prezent la acel eveniment. Era efectiv penibil și îți venea să te duci de la meci când vedeai cohorta de părinții cum se agită pe margine, care mai de care vrând să facă pe antrenorii, în urmă cu câțiva ani, am asistat chiar la evenimente cel puțin ciudate, în sensul că un părinte și un antrenor al unei echipe din Șimleu Silvaniei au sărit gardul Stadionului Municipal pentru a pătrunde în teren, deranjați, vezi Doamne, de anumite decizii ale arbitrilor. Nu în urmă cu mulți ani a avut loc o bătaie, la propriu, între părinți pe tunelul ce duce spre vestiare, punând în umbră ediția din acel an a competiției de fotbal rezervată copiilor și juniorilor. Sunt mulți părinți care nu înțeleg sau nu vor să înțeleagă că există antrenori care au făcut o școală pentru a putea practica această meserie. Unii mai bine specializați, alții mai puțin pregătiți, dar, fiecare în felul lui încearcă să dea tot ce-i mai bun pentru a face performanță cu grupa sau cu grupele pe care le pregătesc. Și, mai ales la cluburile private, este normal să se întâmple astfel, atâtat timp cât un manager de club sau un antrenor își câștigă pâinea de pe urma acelei cotizații lunare venită din partea părinților copiilor. Am asistat și la cazuri în care un părinte, deranjat de faptul că băiatul său nu a primit titlul de cel mai bun portar sau cel mai bun jucător al turneului la categoria sa de vârstă, a purtat o discuție total neloială cu antrenorul chiar în prezența copilului. E greu de înțeles o astfel de atitudine din partea unui părinte, mai ales la o vârstă la care copilul își formează caracterul, spiritul de luptă, de echipă, învață ce înseamnă fair-play-ul dar și alte lucruri benefice deprinse prin sport. Fără a avea nici cea mai mică intenție de a jigni pe cineva, consider că astfel de părinți nu au ce căuta pe terenurile și în sălile de sport. Astfel de persoane nu pot fi parte a unui sistem în care copiii trebuie să învețe doar lucruri benefice. Sportul nu înseamnă doar sănătate, ci și educație, iar atunci când un copil își vede părintele, indiferent că e mama sau tata, având un comportament ieșit din comun, va fi total debusolat. Antrenorii nu trebuie umiliți, chiar dacă nu sunt toți la fel de bine pregătiți în meseria pe care au ales-o. Atâta timp cât un părinte a luat decizia de a-și duce copilul la clubul respectiv, indiferent de ramura sportivă, înseamnă că a fost de acord să se pregătească sub îndrumarea acelui sau acelor antrenori. Părinții care se transpun, fie chiar și pentru câteva ore, în antrenori, fac un mare deserviciu sportului. Magazin Sălăjean Dosarul de evaziune al lui Marius Șandru, trimis la rejudecare Andreea Vilcovschi Condamnat în urmă cu mai mult de un an într-unul dintre dosarele de evaziune fiscală deschise pe numele lui, omul de afaceri Marius Șandru se întoarce în boxa acuzaților de la Tribunalul Sălaj. Magistrații Curții de Apel Cluj au admis apelurile declarate de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj, trei dintre inculpați, una dintre părțile responsabile civulmente și Administrația Județeană a Finanțelor Publice Sălaj, ca parte civilă, împotriva sentinței penale din ianuarie 2017 a Tribunalului Sălaj și au rejudecat cauza. Astfel, au decis să trimită cauza pentru rejudecare instanței sălăjene în privința inculpaților Marius Șandru și Czahol István Zsolt, atât sub aspectul laturii penale, cât și sub aspectul laturii civile. Șandru fusese găsit vinovat de evaziune fiscală și condamnat la patru ani de închisoare cu executare în regim de detenție. Potrivit rechizitoriului procurorilor, în calitate de administrator la SC TCM Construcții , Instalații SRL Tîrgu Mureș și SC Eco Aqua Logistics SRL Cluj-Napoca, Șandru a dispus, în perioada august 2012-noiembrie 2013, înregistrarea în contabilitatea societăților de facturi fictive având ca obiect utilaje folosite în domeniul construcțiilor și prestări de servicii în acest domeniu de activitate, facturi pe care la rubrica furnizorul figurează SC Cameoc Consulting SRL, SC Regal Construct SRL și SC Agrotez Zid SRL, cu scopul sustragerii de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului consolidat al statului. Prejudiciul a fost estimat la peste 950.000 de lei. Judecătorii sălăjeni i-au mai interzis fostului consilier județean dreptul de a fi ales în autoritățile publice sau în orice alte funcții publice, dreptul de a ocupa o funcție care implică exercițiul autorității de stat și dreptul de a fi administrator al unei societăți comerciale, pe durata executării pedepsei principale, dar și pentru patru ani după terminarea executării pedepsei principale. Amendă penală în Sălaj, condamnare cu suspendare la Cluj în ceea ce îl privește pe Czadoli István Zsolt, căruia Tribunalul Sălaj i-a aplicat inițial șase ani de detenție, pentru două fapte de evaziune fiscală în formă continuată, concurente cu faptele de înșelăciune pentru care avea fusese condamnat în vara lui 2015. Potrivit rechizitoriului, în perioada 2012-2013, în mod repetat și în baza unui rezoluții infracționale unice, în calitate de administrator la SC Cameoc Consulting SRL Zalău, Czahok a desfășurat activități economice fără a înregistra în contabilitatea societății veniturile obținute și a dispus înregistrarea în evidențele contabile de cheltuieli ce nu au la bază operațiuni comerciale reale, în scopul diminuării sumelor datorate bugetului de stat cu titlu de impozit pe profit și taxa pe valoare adăugată, prejudiciind bugetul statului cu aproape 1,5 milioane de lei. Pentru Ana Maria Brică, și ea implicată în dosar, Curtea de Apel Cluj a decis aplicarea unei pedepse de 8 luni de închisoare pentru complicitate la infracțiunea de evaziune fiscală, cu suspendare pe 2 ani și 8 luni, întrucât în perioada 2012-2013, a emis mai multe facturi fictive, în favoarea SC Petrodom SRL și SC UMV Trans SRL, în scopul sustragerii de la plata obligațiilor fiscale a beneficiarilor respectivelor facturi. Astfel, precizează anchetatorii, a contribuit la diminuarea impozitului pe profit și a TVA-ului datorat bugetului de stat cu circa 260.000 de lei. La instanța din Sălaj, ea a primit o amendă penală de 10.000 de lei. Judecătorii clujeni au dispus încetarea procesului penal pornit împotriva lui Ovidiu Marcel Gros, pentru săvârșirea complicității la infracțiunea de evaziune fiscală în formă continuată, ca urmare a intervenirii decesului inculpatului. Bărbatul fusese condamnat în Sălaj la trei ani de închisoare cu executare în regim de detenție, pentru emiterea de facturi fictive prin care a prejudiciat statul cu peste un milion de lei. Structura anului școlar 2018-2019. Mai multe zile de vacanță pentru elevi Ministerul Educației Naționale a anunțat marți structura anului școlar 2018-2019. Elevii au parte anul viitor de mai multă vacanță. In primăvară, copiii vor sta acasă două săptămâni. Cursurile anului școlar 2018- 2019 încep luni, 10 septembrie și însumează 168 de zile lucrătoare (34 de săptămâni). Structura anului școlar cuprinde semestrul I (10 septembrie 2018 -1 februarie 2019) și semestrul al II-lea (11 februarie 2019 - 14 iunie 2019). Vacanțele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel: vacanța de iarnă (22 decembrie 2018 - 13 ianuarie 2019); vacanță intersemestrială (2 -10 februarie 2019); vacanța de primăvară (20 aprilie - 5 mai 2019); vacanța de vară (15 iunie - 15 septembrie 2019). Suplimentar, clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar beneficiază de vacanță în săptămâna 27 octombrie - 4 noiembrie 2018. Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar se încheie în 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în 7 iunie 2019. ■ O. V.