Magazin, iulie-decembrie 2014 (Anul 57, nr. 27-52)

2014-10-09 / nr. 41

Pare incredibil, dar sau scurs între timp mai bine de patru decenii de când folosim Internetul, cunoscut și sub numele de Web, Net sau Rețeaua. Astăzi folosim Netul fără să cădem pe gânduri, dar cu decenii în urmă gesturile au fost premiere de-a dreptul revoluționare. Să ne amintim pentru o clipă.T otul a început atunci când, în anii 60, guvernul SUA a inițiat proiectul privind crearea unui sistem de comunicare robust, fiabil, care să folosească rețele de computere. Ideea a apărut în momentul în care instituțiile care dețineau computere au fost nevoite să comunice între ele. Cercetarea s-a desfășurat nu doar în SUA, ci și în Marea Britanie și Franța, unde ideile au prins viață, ceea ce a condus la importanți pași, revoluționari, chiar dacă acesta nu era încă Internetul. Să spunem că nu există un consens în ceea ce privește data exactă a nașterii Internetului modern, dar se admite în principiu că acesta a apărut undeva pe la mijlocul anilor 80. Din acel moment, Netul a cunoscut decenii de dezvoltare exponențială, pe măsură ce generații de computere instituționale, personale sau mobile s-au conectat la ea. T 5 948427 000102 41 SERIE NOUĂ -1215 • ANUL LVII • 9 OCTOMBRIE 2014 • 16 PAGINI • 2 LEI 41 (2965) SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Femina club ".Pentru dumneavoastră, doamnă Pietrele prețioase și sănătatea cu" Dosarele frumuseții Mâinile „vorbesc. De la primul domeniu, la cumpărăturile pe Net Am putea spune că Internetul s-a născut în momentul apariției primului nume de domeniu. Astăzi sunt sute de milioane de nume de domenii în întreaga lume (revistamagazin.ro este unul dintre acestea), dar să spunem că primul nume de domeniu înregistrat, symbolics.com, a fost cel al companiei Symbolics Computers din Massachusetts, se întâmpla asta pe 15 Martie 1985! Sigur, nu se numea încă Internet, dar primul email a fost trimis de Ray Tomlinson lui însuși în anul 1971. „Am uitat complet ce scriam în acel mesaj... cu siguranță ceva de genul QWERTYIOP” declara autorul după câteva decenii de la întâmplare. Au trebuit să treacă 7 ani pentru ca un agent de vânzări care încerca să vândă computere, pe nume Gary Turk, a trimis primul spam, era anul 1978. Dacă din 1985 putem vorbi de Internet, atunci să spunem că fără un motor de căutare, acesta n-ar fi fost ceea ce este azi. Azi apelăm la diverse motoare de căutare, esențiale pentru a ne descurca în hățișul miliardelor de informații, celebrul Google, dar și Bing, Dolphin etc., însă primul care a avut această idee revoluționară a fost un student canadian care în anul 1989, an fierbinte pentru Europa de est, a creat primul motor de căutare pe care l-a numit ARCHIE! Prima pagină Web, acele pagini a căror adresă începe de atunci cu triplu W (adică World Wide Web) care oferă un acces universal la un întreg univers de documente și informații, a fost lansată pe 6 August 1991 și se numea http:// info.cern.ch/hypedextAVWW/TheProject.html. Ea este în funcțiune și astăzi, dar în același an au mai fost create alte trei adrese web, una era a bibliotecii virtuale CERN, alta a Centrului acceleratorului linear de la Stanford și încă una, a Laboratoarelor ACME, în anul următor, 1992, se consemnează prima Uploadare (ridicare) a unei fotografii pe Internet. Frumoasele fete din imagine erau membre ale unui grup muzical numit Les Horrible Cernettes, compus din personalul CERN. Interesant este faptul că fotografia a fost prelucrată în prima versiune a programului Photoshop, apoi salvată în format gif înainte de a fi postată de Tim Berners- Lee, el însuși unul dintre inventatorii Internetului! Pe 6 ianuarie 1993 este trimis primul mesaj instant pe Internet (Messenger), pe rețeaua AOL (America On Line). Cel care l-a trimis se numea Ted Leonsis, destinatar fiind chiar soția sa; în mesaj el scrisese „Don’t be scared... it is me. Love you and miss you.” (Nu te speria... sunt eu. Te iubesc și mi-e dor de tine”). Pusă în fața acestei declarații istorice, soția nu a putut răspunde decât „Wow ... this is so cool!” (Uau...ce tare e!). Ca urmare a acestei performanțe Leonsis a devenit ulterior vicepreședinte la AOL. Rămânem în anii 90 și mai amintim alte câteva premiere. Primul banner publicitar transmis online a fost cel transmis de Joe McCambley, în octombrie 1994 pe pagina HotWired.com pentru a promova 7 muzee de artă și a fost sponsorizat de compania AT&T. Internetul a deschis posibilități nebănuite nu doar în domeniul transmisiunilor mass media (radio, TV, publicații), dar și în domeniul vânzărilor. Azi există o mulțime de situri care se ocupă cu vânzarea online, Amazon, eBay și la noi Okazii.ro, această modalitate de comerț concurând serios cu magazinele clasice. Să amintim însă că primul obiect vândut pe Internet a fost un pointer (indicator) laser, culmea, stricat, pentru suma de 14,83 dolari, în anul 1995. Vânzarea s-a făcut pe situl eBay (atunci cu numele AuctionWeb). Omul care l-a cumpărat i-a spus fondatorului Pierre Omidyar că era colecționar de pointere laser stricate! în același an se înregistrează și prima cumpărare a unei cărți pe Internet, pe situl Amazon. Este vorba despre cartea lui Douglas Hofstadter, intitulată Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought. Anii 2000 au venit cu alte premiere. Astfel, un estonian din echipa de dezvoltatori rostește prima frază pe Skype, era aprilie 2003. Omul a zis „Tere, kas sa kuuled mind?” adică „Hello, mă auzi?”, dar nu se știe ce răspuns a primit. Mark Zuckerberg a fost prima persoană înregistrată pe Facebook cu numărul de identificare (ID) 4. Dacă vă întrebați cine erau ceilalți 3 dinaintea lui, atunci aflați că primele trei conturi au fost folosite doar pentru testare. Mai departe, primul clip video upload-at pe YouTube a fost postat de co-fondatorul Jawed Karim și reprezenta imagini filmate la Grădina Zoologică din San Diego. Postarea s-a făcut pe 23 aprilie 2005 și a fost privită de aproape 10 milioane de utilizatori. în fine, primul Tweet a fost scris de co-fondatorul Jack Dorsey pe 21 martie 2006. Acestea au fost începuturile unei ere care încă nu și-a arătat limitele. §■oo "O <u P3 . Biblioteca județeană J MUREȘ ( TÂRGU MUREȘ .. 1) De Saint-Pierre ■ Adevărul este ca rouă cerului: ca să-l păstrezi curat, trebuie să-l aduni intr-un vas curat Bernardin ■ Viața este o boală care se transmite pe cale sexuală și care are mortalitatea 100%. Victor Hugo SUDOKU jocul săptămânii: 41