Magyar Demokrata, 1997. szeptember-december (1. évfolyam, 1-16. szám)
1997-09-18 / 1. szám
4 KÖZVÉLEMÉNY INTERNET? Megkérdezettek száma: 500 fő A megkérdezettek egyötöde szerint az Internet használata nélkül nem megfelelő az iskolai oktatás, azonban ugyanennyien vannak, akik nem hallottak még a számítógépes világhálózatról. értenek egyet azzal az egyre többet hangoztatott állásponttal, mely szerint a harmadik évezred felé közeledve a megfelelő szintű iskolai oktatás már elképzelhetetlen az Internet használata nélkül. A válaszokból az derült ki, hogy a megkérdezettek 44,2 százaléka nem osztja ezt a divatos véleményt, és mindössze 20,2 százalékuk válaszolt igennel. A nemmel válaszolók sem mind zárkóznak el az Internettől, de nem tulajdonítanak neki akkora jelentőséget és szerepet, mint azt a média sugallja. Meglepő módon a szinte folyamatos ismeretterjesztő kampány ellenére a válaszadók 21 százaléka (ugyanannyian, mint a határozott helyeslők) nincs tisztában az Internet lényegével. Az emberek jelentős része még ma is úgy véli, hogy az emberi szakértelmet, a képzett és munkáját hivatásként végző tanárt nem pótolhatja a számítógép, amely kizárólag információkat szállít, de semmiképpen sem egyéniség-, ill. jellemformáló erő - ellentétben egy jó tanárral. Széles körökben elfogadott az a korunkra jellemző nézet, hogy a harmadik évezredben a legnagyobb érték az információ lesz, és ezzel tökéletesen összhangban van az Internet fontosságának tudatosítása az ifjúságban. A számítógépes világhálózat segítségével valóban pillanatok alatt a világ bármely részéről szinte bármilyen aktuális információt megtudhat a felhasználó, s ez lényegesen megkönnyítheti a jövő - bocsánat, jelen - polgárának életét, azonban nem fordítanak figyelmet arra a veszélyre, hogy az azonos módon, számítógépről tanuló diákokban az önálló egyéniség kialakulását gátolja az uniformizálás. Nem érdekli 45 éves férfi: Az Internet nem pótolhatja azoknak a tanároknak a szakértelmét, akik éppen éhenhalnak. 64 éves nő: A jövő gyermekei az Interneten rodeóznak, de nem fogják ismerni a magyar helyesírást és a szorzótáblát. 37 éves férfi: A technikával fejlődni kell. Ma már a számítógép nélküli oktatás épp olyan, mint olvasni tanulni betűismeret nélkül. 47 éves nő: Nem a számítógép teszi az embert, hanem egy jó tanár. 32 éves férfi: Sokan vannak ellene, de már a televízió megjelenésekor is jósolták a könyv és a kultúra halálát. A technikától nem félni kell, hanem javítani kell vele az életünkön. 24 éves férfi: A következő generáció már egy számítógép-központú világban fog élni, természetes, hogy a legfontosabb az, hogy megismerjék az Internet adta lehetőségeket. 36 éves nő: Az iskola feladata nemcsak a tanítás, hanem a nevelés is, erre pedig a számítógép nem képes. Nagyon veszélyesnek tartom, ha a következő generáció nem kapja meg ezt a pluszt. 44 éves férfi: A működőképes nyugati társadalmakban nagyon fontos szerepet tölt be az Internet, és mi most éppen hozzájuk akarunk felzárkózni. Ez egy fontos lépés. E heti kérdésünkkel annak jártunk utána, hogy az emberek mennyire igen 20,2% Nem 44,2% Nem ismeri 21,0% 14,6% Címlapfotó: Tóth Tibor TARTALOM EGY HÉT 5 Míg élsz, remélsz NAPTÁR 6 Heti összefoglaló : A Magyar Megújulási Mozgalom tézisei PILLANATKÉP 14 Háromezer telefon: A rák és az utolsó reménység MAGYARORSZÁG 15 A mókusnak jó a sajtója: Az állatkert Persányi-korszaka 26 Az Interneten nem a tudás jön: Baranyi Károly, a Független Kisgazdapárt oktatási kabinetjének vezetője nyilatkozik lapunknak MŰHELY 18 A Birodalom majd mindent fizet. Kemény márka, puha euro: a stabilitás elsődleges, vagy a menetrend? 22 A Sziklatemplom titka: „Vannak sajátságos nemzeti bűneink, mint például a magzatelhajtás 23 Szókimondó: Gusztustalan 25 Látszat és valóság Átvilágítás ELETM 30 A varázsló keze: Fazekas Dénes: A fizikai fájdalomnak lelki oka van Demokrata 1997/1