Magyar Gazda, 1846. január-június (6. évfolyam, 1-47. szám)

1846-01-22 / 6. szám

100­99 tárgynak rendkívüli fontossága magának az uralkodók­és nemzeteknél hitelt szere­zhetett. Az ember élt ezredekig, a’ nélkül hogy létezésének első alapjáról valaha komolyan gondolkozott volna; élt a’ nélkül, hogy vizsgálni indult volna , valljon a’ létnek fentar­­tására, állandósítására, milly utón módon , milly el­vek ’s intézkedések nyomán volna lehető neki jótéko­nyan, segítőleg hatnia; — élt — könnyelműen máról hónapra, ’s midőn a’ kegyes természetnek, mellyre úgy szólván egyedül bízva volt a’ terményzést szeszé­lye ’s változatosságai szerint vezérleni, előállítani — egyszer mostohává változni tetszett,százezerek ’s milli­ók estenek áldozatául az éhhalálnak, ’s estenek a’ nél­kül, hogy a’ szomorú körülményből — ezred évek alatt — maguknak valamit tanulságul levontak volna. A’ lét fentartását eszküzlö mezőgazdasági terményzés átalánosan legkevesb figyelmet ’s felsegélést nyert a’ nemzetektől mindig, ’s voltak idők, midőn az em­bernek esze, józan felfogása annyira kiköltözött fejé­ből, hogy mezőgazdasággal foglalkozni, mintegy szé­gyennek, ’s az előkelőt lealázó körülménynek tarta­tott­ Istennek hála napjainkban a’ dolgok immár más szempontból kezdődnek tekintetni, ’s minden előbbre haladott országban nagyon érzik fontosságát a’ mező­gazdasági terményzés érdekének; nagyon átlátják, hogy mezőgazdasági ternényzés az, min a’ status jó­léte, egyedül tartósan, egyedül biztosan alapul. ’S Eu­rópában csaknem egyedül szegény hazánk az, hol a’ mezőgazdasági érdekek, a’ legnagyobb rendezetlen­ség közt tespedeznek és figyelembe úgyszólván alig vétetnek. Korunk iránya a’ régi népek törekvéseitől an­nyiban különbözik, hogy midőn a’ régi népek leg­jobbjai is csak politikai függetlenség­ ’s jóllétért küzdöttek, a’ mienk e’ mellett anyagi függet­lenségért is harczol. Anyagi függetlenségért küz­deni pedig nem teszen kevesebbet, mint nélkülözé­sektől biztosítani az életet, ’s általa olly alapot szol­gáltatni,mellyen immár a'polgárisodás minden kellékei— és járulékaival tartós virágzásnak indulhat. Mert va­lamint az egyes egyénnek tökéletesedése csak akkor veheti kezdetét, a’ midőn az élet első szükséges, a’ létet fentartó élelmi igények biztosíttattak; szintúgy egész népek ’s nemzetek is, csak úgy tehetnek töme­gesen nagyobb előmeneteleket a’ polgárisodásban, ha élelmi kellékeik miatt nélkülözéseknek nem tétetnek ki. Adjatok csak az embereknek módot élelmi szüksé­geit naponkint kielégíthetni, ’s meglátandjuk, milly kí­vánatosan indulnak üdülésnek az erkölcs, a’ polgári erények, ’s társadalmi jólét. Ellenben tegyétek az em­bereket tömegben szűkölködőkké: bizonytalanná te­szitek minden perczben léteteket, vagyonotokat, meg­töltitek a' börtönöket, aláássátok az erkölcsöt, elölitek a’ létnek nemesb virágait, és csak zsoldos katona se­reg képes az életnek ollyan­­ a’ miilyen biztosságot szolgáltatni. Az anyagi nélkülözés tehát, mint olly sok tár­sadalmi tosznak kútfeje, mint elöl­je a’ polgárisodás életre ható megfoganthatásának, méltán tartatik ko­runktól azon társadalmi mirigynek, mellynek megor­­voslását egyaránt kívánja a’ közérdek, a’ társadalmak czélja , a’ polgárisodás előmenetele, ’s az emberi nem­nek méltósága. Ennek megszüntetéséért korunk küz­delme magasztos, példátlan jelenetekért tűnik fel a’ világesemények lánczolatán ! E’ törekvés azon vezér­eszme, melly az értelmesb népek erőteljes mozgalma­it irányozza napjainkban. ’S habár egynémellyek e’ törekvést a’ materialismus nevezete alá szorítva ve­szélyesnek iparkodnak is keresztelni, az csak azért történik, mert ők jobbára a’ szükséget csak nevéről is alig ismerik, ’s mert hibásan azt gondolják, hogy a’ nép függésének legbiztosb garantiája a’ szegénység, a’ nélkülözés. Balgaság, félni attól,— kinek nincsenek égető szükségei ! És korunknak azon i­ránya, melly az emberi po­litikai jólét mellett anyagi függetlenséggel is törek­szik megajándékozni, hozzánk is immár lassankint át­­sugárzik a’ bennünket megelőzött, a’ nálunk fejlődőtt­ebb nemzetektől. Kívánatos szerfelett, hogy ez irány itt is létre kapjon, ’s megteremje malasztos gyümöl­cseit ; nálunk, hol a’ boldogabb körülmények közé juthatás olly nehezen akar valósulásnak indulni; nálunk végre, hol az ellenkező irányú törekvések egymást csak nem tökéletesen zérusra vezérlik vissza. Életkellékei az embernek, polgárisodása fokával állanak arányban. Mennél előbbre haladott tehát vala­­melly nemzet a’ kifejlődésben, annál inkább sokasul­­nak életkellékei, az ollyan annál belterjesebb életet él. És ez életkellékek számosai a’ polgárisodás állás­pontja változásával szinte változnak, ellenben néh­á­­nyai öröktől fogva egyenlően azok, mert a’ létezés­nek alapját, feltételét képezik. Ha tehát némelly kel­lékek ollyanok, mik nélkül a’létezésnek alapja nin­csen, úgy igen természetes, hogy az ezeknek beszer­zésére vonatkozó biztosítás az, mire gondolkozó lénynek lehető legnagyobb figyelmet szükség fordít­­nia. Es kell-e mondanom, hogy ezen öröktől fogva mindig egy és ugyanazon kelléke az embernek az élelmi­szerek; azok, mellyek nélkül — a'lét­nek egész hossza — tán összesen három négy napig tart; azok, miknek szűkében a’ társadalmak már nem egyszer rázkódtanak meg; azok végre, miknek kellő mennyiségbeni biztos megléte nélkül a­ polgárisodás egyéb magasztos!­ virágai sem indulhatnak üdülésnek.

Next