Magyar Grafika, 1967 (11. évfolyam, 1-4. szám)

1967 / 1. szám

Hogyan tovább 1967-ben? Haiman György A nyomdaiparban is bevált módszer, hogy az új évet megelőzően papírra vetjük legfontosabb elképzelé­seinket további munkánk tartalmáról és módszereiről. Elemezzük a múltat, helyesbítjük a régiből azt, ami javításra, változtatásra szorul - és ahol ez a jövő feladatainak ismeretében nem elég, az eddigi munkát új elemekkel bővítjük. Egyre inkább sikerült tisztáz­nunk, hogy az elemzésből folyó következtetések - az intézkedési terv - nem munkaterv és nem is az ügy­rend egyes feladatainak kivonata, hanem a vezető legfontosabb elgondolásainak tükre, fő vezérfonala a cselekvésnek. A Nyomdaipari Tröszthöz tartozó vállalatok 1967. évi fő feladatai is kidolgozásra kerültek és azokat meg­felelő előkészítés után az igazgatótanács is megtár­gyalta és elfogadta. A gazdasági hatékonyság foko­zása, a gazdasági reformra való felkészülés, a szük­ségletek kielégítése és még néhány, az irányelvekben általánosan tükröződő alapelv mellett milyen új voná­sok különböztetik meg az idei feladatokat a korábbi évekétől? Kíséreljük meg ezek egynémelyikét bemu­tatni. Újfajta kapcsolatok a megrendelőkkel A hiánygazdálkodásra jellemző „kijelölések” és a kö­tött „keretszámok” jó része megszűnik, 1967-ben már valamennyi nyomdatermék megrendelője és előállítója szabadon választja meg egymást. A nyomdai megren­delési osztályok munkájának adminisztratív jellege is megváltozik és műszaki-esztétikai-gazdasági tervező­kereskedelmi tevékenységgé alakul át. A megrendelők azt a nyomdát keresik majd, amelyik jó minőségben, határidőre és minden vonatkozásban kedvező felté­telekkel szállít. A nyomda viszont törekedni fog arra, hogy a kapacitásainak, berendezéseinek legjobb ki­használására alkalmas munkákat keresse. Mérlegelni fogja, hogy milyen feladatok végzése a leggazdaságo­sabb számára. Tanulmányozni fogja a piacot, a meg­rendelők igényeit és igyekezni fog a számára leggazda­ságosabban kielégíthető igényeknek megfelelő kapa­citásokat bővíteni vagy létrehozni. Nem lesz közöm­bös a nyomtatványok kivitelére vonatkozó műszaki­esztétikai elgondolások iránt sem: érdekelt lesz abban, hogy hallassa szavát annak érdekében, hogy a nyom­tatványt gazdaságosan és jó minőségben tudja elő­állítani. Az ilyen újfajta műszaki-esztétikai-gazdasági tartalmú megrendelői kapcsolatok szép példája máris a gyárt­mánytervezés korszerűsítése egyes nyomdákban. A békéscsabai Kner Nyomda tervező-rajzoló műter­met hozott létre. A nyomdában készülő dobozok és címkék egy részét - a megrendelő megbízásából - maguk tervezik. A tervezők messzemenően figyelembe veszik a nyomda gépeinek méreteit és az anyag leg­jobb kihasználását - ezáltal a megrendelőnek nem­csak grafikai megoldást, hanem gazdaságos előállításra vonatkozó javaslatot is szolgáltatnak. Munkájuk má­sik része a külső felektől beérkezett terveknek rajzban­­fotóban-montázsban gyártásra való előkészítése, egy példányban kapott tervek többszörözése nagyméretű egylemezes nyomóformákkal való nyomtatáshoz stb. Értékes új gondolatokat valósít meg a Révai Nyomda grafikai-tipográfiai részlege is. Náluk ritkábban fordul elő saját tervezés, viszont a beérkező igen bonyolult sokszínű prospektus-grafikákat rajz és foto útján szakszerűen feldolgozzák, pontosítják, retusálják, színre bontják stb. A kliséeredetiket kilövés szerint tablázzák és egyben maratják. A munkáról gépi úton készítenek igen pontos próbanyomatokat. A gondos előkészítés a gépterem számára pontos és szinte problémamentes színillesztést biztosít­­ egyéb előnyei mellett. A Globus Nyomda — amelynek mint csomagoló­anyagokat gyártó üzemnek, szintén élénkek a kap­csolatai a fogyasztói piaccal - szintén egyre nagyobb gondot fordít a megrendelőknek nyújtott szakszerű tanácsadásra, a beérkezett grafikák nyomdai — tipog­ráfiai és litográfiái — pontosítására. A beérkezett grafikai eredetiket például tervező és nyomdai szak­emberekből álló zsűriben vizsgálják felül és ha szük­séges, a megrendelőnek műszaki-esztétikai változtatá­sokat javasolnak. Az Egyetemi Nyomda ugyanezen kérdések gazdasá­gossági oldalának vizsgálatával foglalkozik. Olyan számítási módszerekkel kísérleteznek, amely a nyomda számára az adott felszereléssel leggazdaságosabban előállítható termékek kiválasztásához ad támponto­kat, tehát milyen a példányszáma, a terjedelme és egyéb jellemzője a nyomda profilja szerint „optimális” terméknek? Hasonló elvek alapján nyilvánvaló a nyomdák olyan igénye is, hogy új tartalommal tölthessék meg szál­lítóikkal való kapcsolataikat is. Örvendetes, hogy leg­főbb nyersanyagunk, a papír is kevesebb korlátozással szerezhető be és alakulóban vannak e téren is a keres­kedelmi kapcsolatok. Megfelelő várakozással néznek a nyomdák a vászon és más fontos anyagok szállítói­val is kialakítandó műszaki-gazdasági kapcsolatok elé. E kapcsolatok megjavításától azt a műszaki­gazdasági elmélyülést várják, amely a „megfelelő célra­­ megfelelő anyagot” elvet válthatja valóra.

Next