Magyar Grafika, 2004 (48. évfolyam, 1-8. szám)

2004 / 1. szám

a nyomólemez-használat nélküli, ún. DJ-eljárások rohamos terjedése ellenére!) 20%-os növekedésre számíthat idén, de jövőre - értsd 2005-ben - már csak 15%-osra. Ez nyilván következik abból is, hogy egyes hibrideljárás-típusok ma még lemezfelhasz­nálók, ezért a hagyományos ofszet nyomtatórend­szerek kihalása - az eszközök jelentős beruházási értéke miatt - valószínűleg lassúbb lesz a koráb­ban vártnál. Érdemes odafigyelni: a recesszió ellenére bizo­nyos területek jelentős felfutása várható! Kína és India például egyre jelentősebb piaci potenciált kínál majd a világnak, ezt már 2004-ben tapasz­talni lehet! „Kína a következő óriáspiac a világon" - jósolja Rosenzweig, ezért, aki nagyot szeretne kaszálni, ne hagyja ki ezt a számításaiból, már most pattanjon rá a témára! Megéri! A világpiaci vásárlói potenciál ma szokásos „észak-dél" felosz­tása hibás felfogáson alapszik! A népesedés, a vá­sárlóerő e területeken már most is sokkal gyorsab­ban nő, mint másutt. Cooper arra figyelmeztet, hogy bár helyi dolog­ról van szó, az Egyesült Államokban bevezetésre kerülő postai (Postal Service) reform hiánya vagy a bevezetés késedelme komoly érvágást és finan­ciális feszültségeket jelenthet az USA-ban, és a világ exportképes nyomdaiparának is. Ne feledjük: a világon erősödik a „termeléskihelyezés", vagyis az a felfogás, hogy mindent akkor és ott kell elké­szíttetni, ahol legalacsonyabb a munkaerő, az anya­gok, az energia és a szolgáltatások ára. A postai közvetlen kézbesítésű reklámanyagok mennyisége az USA-ban is nő. Terjed a hálózatos nyomdaipari kooperáció is, ami ezt a folyamatot gyorsítja. A probléma legéle­sebben az Egyesült Államokban vetődik fel, bár nem speciálisan, nem kizárólagosan amerikai gond. Talán az állam nagysága fokozza a bajokat. Ha így lenne, akkor várhatóan hamarosan az Európai Unióban is gondok lesznek. A dolog lé­nyege a következő: a posta súlyos pénzügyi és működési gondokkal szembesült, ennek következ­tében egyre rosszabbul tudja ellátni azt a felada­tát, amelyet a megnőtt közvetlen reklámlevél (direct mail) gyors és pontos továbbítása támaszt vele szemben. Az amerikai posta a probléma megoldá­saként árat emelt. A továbbítandó reklámanyag mennyisége ennek következtében jelentősen le­csökkent. Az évi 155 milliárd dollár kereskedelmi nyomtatvány forgalmú amerikai nyomdaipar minden egyes 5%-os mértékű postai áremelésre 1,175 milliárd továbbítandó termékdarab-csök­kentéssel válaszolt, mivel ez a probléma súlyos, másra át nem hárítható pénzügyi terhet jelent a nyomdáknak. Ez a lépés a magánszektorban öt­venkétezer munkahely megszűnéséhez vezet. Kilvington szerint, ha az USA Nemzeti Nyomtat­vány Elosztó Rendszer (USPS) reformját tavaszig nem oldják meg, az óriási hibákat okoz majd, ez­zel mindenki tisztában van. (Bővebbet a bcoop­­­ er@printing.org elektronikus címen lehet meg­ tudni, illetve szerkesztőségünk birtokában van egy 6,423 KB terjedelmű anyag, amely - többek között - ezt a témát is részletesen taglalja.) Előadásában Romano arról is igyekezett meg­győzni a konferencia résztvevőit, hogy a gazdasági hanyatlás közepette a világ nyomdaiparának növekedésében a digitalizáció jelenti a kilábalás motorját. 2010-re már a reklám- és promóciós anyagok, továbbá az említett közvetlen reklámle­vél gyártása óriási húzóerőt jelent majd! Ehhez pedig jól és gyorsan működő változó információ­­tartalmú (VIP) nyomdatechnika, minden kíván­ságnak eleget tenni akarás, hajlandóság és képes­ség, továbbá jól felkészült megszemélyesítő (perszo­­nalizációs) technikával rendelkező, az utolsó pilla­natban bármit összekapni képes „gyorsnyomdák" (last minute printers) kellenek. Itt is megmutatkozik a hibridtechnológia óriási jelentősége! Romano szerint, az elmúlt öt év alatt a gazdasági hanyatlás következtében évente mintegy 5%-kal csökkent egyes nyomtatványok volumene, és­­ ha semmi nem változik - a tendencia tovább folyta­tódik majd még egy darabig. A globális nyomdaipar forgalma 2003-ban 1,2%-kal nőtt. Az előrejelzések szerint 3,2-4,1% várható. Ezen belül - Paparazzi szerint, aki az uralkodó trendeket elemezte - idén nyomtatvány­típusonként várhatóan a következő lesz a helyzet: A hagyományos ofszeteljárású nyomatok rész­aránya a jelenlegi 81,9%-ról 68,3%-ra csökken. A digitális úton előállítottaké 6,5-ről 13,2%-ra növekszik. Az értéknövekedést előidéző (value added) szolgáltatások (rendelésteljesítések, adatbázis­menedzsment stb.) 7,8%-ról 14,5%-ra nőnek. Davis hozzátette: 2003-ban, az előző évhez viszo­nyítva, 2,5%-os nyomtatványmennyiség-növekedést prognosztizálnak. Ennek jeleit már most tapasz­talhatjuk. E téren további 3-4%-os növekedést jósol. A leg­gyorsabb ütemű fejlődés a direkt marketing, az általános kereskedelmi (Akcidens) az ún. quick­­printing (gyorsnyomtatás, gyors igénykielégítés) MAGYAR GRAFIKA 2004/1­5

Next