Magyar Grafika, 2004 (48. évfolyam, 1-8. szám)
2004 / 1. szám
a nyomólemez-használat nélküli, ún. DJ-eljárások rohamos terjedése ellenére!) 20%-os növekedésre számíthat idén, de jövőre - értsd 2005-ben - már csak 15%-osra. Ez nyilván következik abból is, hogy egyes hibrideljárás-típusok ma még lemezfelhasználók, ezért a hagyományos ofszet nyomtatórendszerek kihalása - az eszközök jelentős beruházási értéke miatt - valószínűleg lassúbb lesz a korábban vártnál. Érdemes odafigyelni: a recesszió ellenére bizonyos területek jelentős felfutása várható! Kína és India például egyre jelentősebb piaci potenciált kínál majd a világnak, ezt már 2004-ben tapasztalni lehet! „Kína a következő óriáspiac a világon" - jósolja Rosenzweig, ezért, aki nagyot szeretne kaszálni, ne hagyja ki ezt a számításaiból, már most pattanjon rá a témára! Megéri! A világpiaci vásárlói potenciál ma szokásos „észak-dél" felosztása hibás felfogáson alapszik! A népesedés, a vásárlóerő e területeken már most is sokkal gyorsabban nő, mint másutt. Cooper arra figyelmeztet, hogy bár helyi dologról van szó, az Egyesült Államokban bevezetésre kerülő postai (Postal Service) reform hiánya vagy a bevezetés késedelme komoly érvágást és financiális feszültségeket jelenthet az USA-ban, és a világ exportképes nyomdaiparának is. Ne feledjük: a világon erősödik a „termeléskihelyezés", vagyis az a felfogás, hogy mindent akkor és ott kell elkészíttetni, ahol legalacsonyabb a munkaerő, az anyagok, az energia és a szolgáltatások ára. A postai közvetlen kézbesítésű reklámanyagok mennyisége az USA-ban is nő. Terjed a hálózatos nyomdaipari kooperáció is, ami ezt a folyamatot gyorsítja. A probléma legélesebben az Egyesült Államokban vetődik fel, bár nem speciálisan, nem kizárólagosan amerikai gond. Talán az állam nagysága fokozza a bajokat. Ha így lenne, akkor várhatóan hamarosan az Európai Unióban is gondok lesznek. A dolog lényege a következő: a posta súlyos pénzügyi és működési gondokkal szembesült, ennek következtében egyre rosszabbul tudja ellátni azt a feladatát, amelyet a megnőtt közvetlen reklámlevél (direct mail) gyors és pontos továbbítása támaszt vele szemben. Az amerikai posta a probléma megoldásaként árat emelt. A továbbítandó reklámanyag mennyisége ennek következtében jelentősen lecsökkent. Az évi 155 milliárd dollár kereskedelmi nyomtatvány forgalmú amerikai nyomdaipar minden egyes 5%-os mértékű postai áremelésre 1,175 milliárd továbbítandó termékdarab-csökkentéssel válaszolt, mivel ez a probléma súlyos, másra át nem hárítható pénzügyi terhet jelent a nyomdáknak. Ez a lépés a magánszektorban ötvenkétezer munkahely megszűnéséhez vezet. Kilvington szerint, ha az USA Nemzeti Nyomtatvány Elosztó Rendszer (USPS) reformját tavaszig nem oldják meg, az óriási hibákat okoz majd, ezzel mindenki tisztában van. (Bővebbet a bcoop er@printing.org elektronikus címen lehet meg tudni, illetve szerkesztőségünk birtokában van egy 6,423 KB terjedelmű anyag, amely - többek között - ezt a témát is részletesen taglalja.) Előadásában Romano arról is igyekezett meggyőzni a konferencia résztvevőit, hogy a gazdasági hanyatlás közepette a világ nyomdaiparának növekedésében a digitalizáció jelenti a kilábalás motorját. 2010-re már a reklám- és promóciós anyagok, továbbá az említett közvetlen reklámlevél gyártása óriási húzóerőt jelent majd! Ehhez pedig jól és gyorsan működő változó információtartalmú (VIP) nyomdatechnika, minden kívánságnak eleget tenni akarás, hajlandóság és képesség, továbbá jól felkészült megszemélyesítő (perszonalizációs) technikával rendelkező, az utolsó pillanatban bármit összekapni képes „gyorsnyomdák" (last minute printers) kellenek. Itt is megmutatkozik a hibridtechnológia óriási jelentősége! Romano szerint, az elmúlt öt év alatt a gazdasági hanyatlás következtében évente mintegy 5%-kal csökkent egyes nyomtatványok volumene, és ha semmi nem változik - a tendencia tovább folytatódik majd még egy darabig. A globális nyomdaipar forgalma 2003-ban 1,2%-kal nőtt. Az előrejelzések szerint 3,2-4,1% várható. Ezen belül - Paparazzi szerint, aki az uralkodó trendeket elemezte - idén nyomtatványtípusonként várhatóan a következő lesz a helyzet: A hagyományos ofszeteljárású nyomatok részaránya a jelenlegi 81,9%-ról 68,3%-ra csökken. A digitális úton előállítottaké 6,5-ről 13,2%-ra növekszik. Az értéknövekedést előidéző (value added) szolgáltatások (rendelésteljesítések, adatbázismenedzsment stb.) 7,8%-ról 14,5%-ra nőnek. Davis hozzátette: 2003-ban, az előző évhez viszonyítva, 2,5%-os nyomtatványmennyiség-növekedést prognosztizálnak. Ennek jeleit már most tapasztalhatjuk. E téren további 3-4%-os növekedést jósol. A leggyorsabb ütemű fejlődés a direkt marketing, az általános kereskedelmi (Akcidens) az ún. quickprinting (gyorsnyomtatás, gyors igénykielégítés) MAGYAR GRAFIKA 2004/15