Magyar Hirlap, 1893. november (3. évfolyam, 302-331. szám)

1893-11-01 / 302. szám

Budapest, 1893. Szerkesztőség és kiadóhivatal: József-körut 47. szám. Megjelenik minden nap, hétfőn és ünnep után is. (El. évfolyam 302. szám. Főszerkesztő: HORVÁTH GYULA. Felelős szerkesztő: FENYŐ SÁNDOR. Szerda, november 1. Egész évre 14, félévre 7, V. évre 3 írt 50 kr, egy hóra 1.20 Egyes szám­ára: helyben 4 kr. vidéken 5 kr. Az élő halottak. Egész városrészek úsznak fényárban, s kerek világon. Ez a mai este: általános illumináczió. Koszorúk illatától terhes a ég mindenfelé, a nagyvárosok gőzén át­­eng a téli zöld és a csinált virágok édes, innepi szaga. Fény és virág, falu és vá­­ros és ha e mai napon az estharang megkondul, a nap nyugovóra száll: egy­­szerre megkezdődik a föld kerekén min­denütt a diadalmas ünnep. Kinek világítunk, kit koszoruzunk? Csak halottainkat! Valóban, nem vagyunk hát oly rosszak, mint a­milyeneknek lát­szunk és érzésből is, megszokásból is: ünnepet ülünk, emléket gyújtunk azokért, akik nem használhatnak, nem árthatnak többé senkinek, fekszenek föld alatt, örökre, tehetetlenül. Nem, nem! Az egész emberiséget mégis hiba volna megítélni, akár az uralkodó magyar politikából, vagy némely nemzeti tulajdonságából akár a magyarnak, akár más nácziónak. Él e szimptomákkal, hisz ezeket véve alapul: mélységes bámulat foghat el bennünket, ha haladóinkat agyon nem bunkózzuk, halottaik testét pedig nem szórjuk oda a szélnek ...! Hisz a halott nem vonhatja többé vissza testamentomát, az örökség fel van véve, el is költve már, minek a koszorú, minek a mécs, élni lehet az áráért és élni olyan jó és olyan nehéz. Aztán mit használ a halottnak a legdia­dalmasabb pompa is, egy perczet adjatok vissza neki az elmúlt nyomorúságos élet­ből és az többet ér neki, mintha Canova farag reá emlékkövet! Megenyhült szívvel nézzük, hogy ha­lottak estéje a régi fén­nyel int felénk. Ejh, ha kibontakozunk a csúnya érdek­­szövetségekből, ha eltekintünk a kor — és különösen a mai magyar világ — czi­­nikus vezérembereitől, ha nem törődünk egyes kiváló példáival annak, mint tért vissza közénk Krónosz, aki megeszi gyer­mekét és egyéb államférfiak, akik meg­eszik szülőapjukat, hajlandók vagyunk gratulálni az emberiségnek és csöndesen, érzelmesen megölelgetni saját magunkat, amiért tudunk ünnepelni nemcsak hasz­nos és zajos élőket, hanem csendes ha­lottakat is. Nem kell hát elkeseredni, ha akad egy magyar államférfiu, aki szivarjának hamuját veri arra a hamvvederre, amely­ben j­óltevői nyugosznak. Oly régen volt és ő nem érzi velük a vérségi köteléket. Elég talán az is, ha a vérség tartja jus­sát a régi kegyelethez. És, hogy ez tartja: bizonyság a billió mécs és sok-sok mil­liárd köny, mely e ír­i estén fölragyog. Elég mindenkinek, csupán nem ne­künk. Szükségünk van a halottainkra és kell, hogy a magyar nemzet az ő nagy halottjait fölsirja temetkező helyükről. Él­jenek a halottak, nyugodni nekik és nyu­gosztalni őket nekünk m­­ szabad. Állít­suk őket sorba, világot lábaik elé, kardot a kezükbe! Szent László legendája, akit a nem­zeti veszedelem testi elmúlása után vis­­szahitt, ez a gyönyörű rege zsong a fe­jünkben, amíg azokra a halottakra gondo­lunk, akik bár nem egy test velünk, de egy lélek, mindannyiunk halottai, mun­kásai, mártírjai, hősei a magyarságnak. Mennyien voltak, édes jó isten, mennyien! bérczeinkből nem lehetne annyi követ fejteni, mint amennyit emléküknek kel­lene állítani oda. Amikor még szerencsé­sek és hatalmasak voltak, fakadtak, el­hulltak százával. És amikor századokon át bajunk bajra nőtt, annál jobban nö­vekedőnek. Egy élő pantheon ez az or­szág a föld alatt és a föld felett ? egy rövidáru-bolt, a­hol pénzért minden kapható. Nem, tollunkat a mindnyájunkban élő szinte névtelen keserűség talán igaz­­talanságra vezérli, hiszen lehet — még rosszabbul is. Nem kivánjuk mi dicsérni az élők rovására a halottakat, de lelkünk­ben egy homályos álomkép vonul át e pillanatban: ha dicsőséges múltért ki le­hetne cserélni a rut jelentés ha azok vol­nának most a föld felett, akik porladnak alatta és ha a nemzet ügyét ma nem a finom és ügyeskedő kezek igazgatnák, hanem azok a kemény, hatalmas, egyszerű markok, amelyeknek már a csontváza is szertehull. Álom, nem lehet erről beszélni, az isten éltesse jó és rosszhiszemű nagyjain­­kat, családjuk örömére maradjanak meg friss egészségben sokáig. És talán az ő egészségüknek sem árt, ha kifejezzük ama kívánságunkat, hogy nem szabad pihenni Feltámadunk.­ ­­ A Magyar Hírlap eredeti tárczája. — írta: Benedek Elek. Porból lettem, porrá leszek, tudom. Tes­tem minden részének más-más a rendeltetése e földön; egy a vége, egy a sorsa a föld alatt, porrá lészen, nemcsak a kezem, a szivem is. Egyszer csak utolsót dobban a szivem, s hajd! megfagy benne szeretet, szerelem. Ti sírva bo­rultok rám, gyerekek, s talán hangos jajszóval vádoljátok meg a jó istent, mert részeltet en­gem is az utolsó nagy jótéteményben: a ha­lálban. És sírván, megfeledkeztek istennek meg­mérhetetlen jóságáról, mely a könyet ajándé­­kozá nektek: a legdrágább kincset a baba me­rült sziveknek. Mert én nem tudom elgondolni embernek azt a rettentő állapotját, ha isten, mikor egyik kezével belemarkol a szívünkbe, a másik ke­zével meg nem fakasztaná a könyvek forrását. Az ember sokkal tökéletlenebbnek van meg­teremtve, semhogy ezt tehetné velünk. Tud verni az egyik kezével, de nem tud áldani a másik kezével ugyanakkor. Embernek erejét meghaladó erő, embernek jóságát, kegyességét meghaladó jóság, kegyesség ez, emberek! isten­nek egy csudálatos titka ez, melynek mélyére látni szemünk képtelen, de jótevő hatását érzi a szivünk s érezvén, önkéntelen áldjuk érette az istent, az örökkévalót, a minden időkben egyet, változatlant. Boldogok, a­kiknek kénye van, igaz enyhületet ez ad a baba merült szívnek, nem az emberek résztvevő szava. Hát én tudom, ki ne tudná, hogy szí­vünknek, ha egyszer kihűlt, nem lészen többé melegsége; kezünkből, ha egyszer porrá lészen, nem lészen újra kéz; s én hiszek mégis tes­tünknek feltámadásában, lelkünknek örök éle­tében. S ha néha könyet facsar szememből a bus gondolat, hogy egyszer itt kell hagynom mindazokat, a kiket szerettem; az életet, mely kevés örömével, sok bánatával oly szép én ne­kem, — megvallom töredelmesen: e köny igazi köny, de nincs benne igazság: az önző, telhetetlen ember könye ez, aki a földön sze­retne örök életet s nem a mennyeknek ismeret­len országában. Aki bár ezerszer hajtsa ki örömnek és bánatnak a poharát, ezeregyediknek is kívánja amazt, s azt hiszi, elbírja emezt. Ha születtünk, meg is kell halnunk. Vala­miképpen meghalnak azok, kik életet adtak ne­künk, hogy legyen egy talpalatnyi helyünk e földön, azonképpen helyet kell engednünk mi nekünk is az utánunk következőknek. Az ne busítson senkit, hogy meghalván, hite, nyoma se marad e földön. Hogy temetők kapuján a «Feltámadunk» egy üres szó, melyet együgyü lelkek vigasztalására találtak ki a papok. A mi­kor holttestünkre borul a sirhalom, bár nem tevénk, a mig éltünk, az emberiség emlékeze­tére érdemest, — mégsem vesztünk el nyom­talan: — tovább élünk gyermekeinkben, vérbeli atyánkfiaiban, a­kikre lényünkből valami, ha csak egy halvány vonás is, átöröklődik. Ez a feltámadás, ez az örök élet, emberek! Megeleve­nedni gyermekeinkben, unokáinkban, a késő iva­­­­dékokban. Testünk réges-régen porrá lett s mi­­ mégis élünk, ott járunk-kelünk az emberek közt, s tán épp ezer év múltán fog megszületni lényünk­nek, egész valónknak tökéletes képmása. Hosszú időn keresztül talán csak több ivadékban meg­oszolva élünk: egy a jó, más a rossz tulajdo­nunkat ölti magára; egynek az arcra, másnak a testtartása emlékeztet ránk, de jön majd egy a kinek teste, lelke, vére, természete, mindené a mienk, csupán a ruha rajta más. Ez nem üres bölcselkedés, csudálatos pél­dáit az ivadékokban való feltámadásnak minden nap látom, látjátok ti is bizon­nyal. Hányszor mondjatok egy gyermekre: szakasztott a nagy­apja, a dédapja! Hányszor találtak meglepő csudálatos hasonlatosságot az élő ivadék arcza s a százakkal előbb megdicsőült ősnek fakuld arczképe között. S olvasván ez ősnek életét, cselekedeteit, lényének jellegző vonásait régi írásokban, megdöbbent a lelki hasonlatosság Azt hiszitek, a haloványodó arczkép megeleve­nedett, leszállótt a földre, itt él közöttetek Látom a fiamon, , hogy hiába született ősei föld­jétől messze földön, hiába nő fel városban és nem falun, hiába dresszírozzák a modern­ neve­lés minden eszközével: testének tartása, az«zá4­nak a mimikája, kezének a természetes geszti« kulácziója;» hirtelen föllobbanó s épp oly .hirtelen lecsendesülő, természete; hirtelen jókedve és hir­telen elkomolyodása, elmélázása: szakasztott az öreg nagyapó, a szegény szántó-vető ember, aki majd tovább él urfi unokájában .... > Ám gyarlók vagyunk­­ s félünk, nagyon fé­lünk a haláltól. Meg-megreszketünk a gondolatra, hogy­ a halál elszakít szeretteink köréből vagy a­mi még rettenetesebb: leszakítja kebinhteffel a legkedvesebbet. Megnyugvásunk a hitben, hogy Mai számunk 20 oldal

Next